Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 15:18 
Avlogget

Heisann.

Det er en ting jeg funderer mye på. Og som jeg ikke helt klarer å finne løsningen på. Selv er jeg ekstremt avhengig av kaffe og kan egentlig ikke tenke meg et liv uten. Nå har jeg studert ulike kaffetyper. Og felles for de alle er at holdbarheten på de fleste kaffetyper er et år. Kaffe kan kanskje holdes lenger hvis de lagres på keramiske krukker istedet for på glasskrukker.

Den eneste "vettuge" løsningen (som jeg ser akkurat nå). Er faktisk å lagre grønne kaffebønner. Disse kan tåle lagring i opptil ti år. Men da er jeg nødt til å riste disse kaffebønnene selv. Enten i en panne eller i ovnen. Forøvrig har jeg en snodig ide om å prøve dette i en popkornmaskin. Og jeg tror det kan fungere. Grønne kaffebønner koster ikke mer enn fire kr kiloen hvis man er heldig.

Så det jeg lurer på er rett og slett om noen har forsøkt å riste kaffebønner selv? Og om noen da har et bønnemerke å anbefale? Og til dere som ikke har prøvd bønner. Finnes det noen smart løsning på dette med lagring av vanlig kaffe?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 15:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Har ikke prøvd selv, men jeg leste tilfeldigvis om dette for noen dager siden og da kom jeg over denne siden med en slags guide til risting av kaffebønner. http://www.breworganic.com/coffee/howtoroast.htm

Ut av nysgjerrighet, hvor handler du kaffebønner?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 15:58 
Avlogget

zXc skrev:
Har ikke prøvd selv, men jeg leste tilfeldigvis om dette for noen dager siden og da kom jeg over denne siden med en slags guide til risting av kaffebønner. http://www.breworganic.com/coffee/howtoroast.htm

Ut av nysgjerrighet, hvor handler du kaffebønner?

Du handler det på steder som f.eks kaffa.no. Men for mitt sitt vedkommende tyr jeg nok trolig til ebay som er langt rimeligere. Men nå har ikke jeg sjekket ut hva prisene til kaffa.no ligger på. Jeg vet bare at de kan gi opptil 30 % rabatt på grønne kaffebønner. Det er vannvittig mye rart jeg har klart å få igjennom tollen fra ebay. Så det er bare å kjøre på med handel derfra. Med postboks i Sverige kan man handle for mange tusen kroner tollfritt (men har ikke kommet så langt) Når det gjelder kaffebønner, så skal det ikke være noen problemer med tollen.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 18:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Trodde et 100 dels sekund at det sto hjemmebrent+kaffe i overskriften jeg :lol: :lol: Har ikke noen erfaring med kaffebrenning selv, men det går så klart ann og jeg kunne også tenke meg å lære mere om dette.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 22:52 
Avlogget

kaffebønner kan jeg ikke si det spøtt om, men jeg lagrer i alle fall kaffe selv. Jeg sverger til COOP kaffe selv, og lagrer den i en plastboks i kjelleren. Holdbarhet og slikt vet jeg ikke, men i praksis prøver jeg og holde meg til utløpsdatoen. Om kaffen skulle bli dårlig etterhvert, så blir det gave til et par venner av meg. Jeg tror nok det er hjemmebrent+kaffe der i gården, så da er vel smak av mindre betydning...

Har faktisk en kaffekvern stående når jeg tenker meg om, lurer på om min mor drev og kvernet bønner på den i hine hårde dager... Jeg skal se om jeg ikke husker og spørre henne om den. Hun bruker den i alle fall ikke i dag, det kan jeg si for sikkert.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 00:29 
Avlogget

Frøyatro skrev:
kaffebønner kan jeg ikke si det spøtt om, men jeg lagrer i alle fall kaffe selv. Jeg sverger til COOP kaffe selv, og lagrer den i en plastboks i kjelleren. Holdbarhet og slikt vet jeg ikke, men i praksis prøver jeg og holde meg til utløpsdatoen. Om kaffen skulle bli dårlig etterhvert, så blir det gave til et par venner av meg. Jeg tror nok det er hjemmebrent+kaffe der i gården, så da er vel smak av mindre betydning...

Har faktisk en kaffekvern stående når jeg tenker meg om, lurer på om min mor drev og kvernet bønner på den i hine hårde dager... Jeg skal se om jeg ikke husker og spørre henne om den. Hun bruker den i alle fall ikke i dag, det kan jeg si for sikkert.

Av ren nysgjerrighet: HVor mange kg kaffe bruker du slik ca på et år? :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 05:16 
Avlogget

Skal vi nå se... Jeg bruker vel kanskje tre kilo i året maks, mest når det er besøk. Hittil har jeg ikke et så stort lager heller, men i verste fall får jeg vel gi bort til min gamle mor, som drikker myye mer kaffe en meg. Spørsmålet er jo selvsagt hvor lenge du ser for deg at det ikke importeres kaffe til Norge antar jeg...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2012, 00:48 
Avlogget

Har noen testet krigskaffe her? Dvs. tørket, oppmalt løvetannrot? Liker ikke bittert selv - drikker bare kaffe som medisin, men hvis man er avhengig skulle det vel være mulig å ihvertfall forlenge kaffen med løvetann? Hvis det dreier seg om koffein-innholdet er kanskje te (Camellia sinensis) like bra? Holder ihvertfall i evigheter. Kakaobønner inneholder også mye koffein, da blir det simpelthen en plikt å lagre mye kakaopulver! :D

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2012, 09:08 
Avlogget

Nja, og instant kaffi er ikke noe tema... :?: sitter nå og nyter min Nescafe Orginal (som kan langdryg og OK). Svak for Friele sin som det går mer pulver av. Har også M-Master, presskanne og kapsel-maskin på benken. Men etter en oppvekst på pulverkaffi er det det jeg sverger til når store mengder morgenkaffi skal ned.
Til kos er det kokekaffi (ute) og presskanne (inne) som er tingen....
Pulverkaffi har typisk holdbarhet - best før - på 2 år, har drukket langt eldre enn dette fra åpnet glass lagret i skrale forhold til fjells uten å miste noe av kaffigleden.

Nekter å tro at ikke de refill-posene med pulverkaffi ikke kan lagres i 20+ år....

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2012, 21:33 
Avlogget
Brukerens avatar

For ikke mange år siden fikk man kjøpt kaffe i slike hermetiserte blikkbokser. Kjøpte en stor ladning for å ha på hytta for ca 8 år siden, men har ikke sett dem i butikken siden. Sprettet en av de siste boksene i sommer (den smakte like godt som ny), og jeg skulle gjerne hatt flere. Mange flere.... Noen som vet om slikt fortsatt selges?

Vedlegg:
Div juli 016.JPG
Div juli 016.JPG [ 64.11 KiB | Vist 3008 ganger ]
Div juli 014.JPG
Div juli 014.JPG [ 72.29 KiB | Vist 3008 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2012, 22:01 
Avlogget

wow! Har desverre ikke peiling på hvor man får tak i slik kaffe, men fikk akutt lyst til å sette himmel og jord i bevegelse for å finne ut av det...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2012, 22:04 
Avlogget

Jeg fant, jeg fant. Asko fører disse fremdeles. Må nesten ringe dit for å se hvordan man går frem. Du kan bestille minimum seks bokser av gangen :)

http://asko.custompublish.com/evergood- ... 65363.html

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2012, 22:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var gode nyheter!!! :shock: Husker at når jeg kjøpte sist var det samme pris for bokskaffe og de i plastposene og det kan jo godt hende at det er slik ennå? Har planer om å bestille flere enn seks bokser skal jeg love deg. Dette produktet er suverent for lagring. Holdt oss oppdatert hvordan det går med din bestilling, så skal jeg prøve meg hos min lokale ASKO grossist.

Søren dette var moro! Takker for hjelpen.

Mvh kaffetørst

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 00:58 
Avlogget

Rockatansky skrev:
Husker at når jeg kjøpte sist var det samme pris for bokskaffe og de i plastposene og det kan jo godt hende at det er slik ennå?

Bare hyggelig. Det her var hjelp til selvhjelp. Jeg visste ikke en gang at det fantes slike bokser. Og for å være ærlig, tror jeg at det er billigere via Asko. Det er i hvertfall slik med melkepulver og eggepulver. Så forhåpentligvis gjelder dette kaffe også. Men man må nok kanskje ha et org. nr. Jippi. Nå skal det bli kaffe :!:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2012, 20:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, nå er jeg spent på hvordan det gikk med nettvenninnen og bokskaffen? På grunn av ferieavikling har det vært vanskelig å få tak på noen som i det hele tatt visste at dette produktet eksisterte, men en kar ringte meg i dag med oppklaring. Høyvakumert kaffe på boks ble aviklet for ca ett år siden fordi ingen etterspurte produktet. De hadde det ikke på lager lenger, og han trodde alt var kastet :twisted: Om jeg hadde flaks kunne jeg kanskje fortsatt finne noen bokser i hyllene til velassorterte butikker, men sjansen var liten.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: