Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2019, 21:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Mai 2019, 14:16 
Avlogget

Hei! Jeg jobber med en beredskapsbok, og tar utgangspunkt i 72-timers beredskap, og hvordan å få på plass dette på en så enkel måte som mulig. Når det gjelder hermetikk og tørrmat er min personlige erfaring at den eneste hermetikken jeg liker er Snurring, mens veldig mye av tørrmaten (typ Real Turmat, etc) gjennomgående smaker veldig godt.

Har du noen favoritter når det gjelder hermetikk eller tørrmat? Har lyst til å ha noen konkrete tips å komme med i boka. :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2019, 16:01 
Avlogget

Forkokt ris, det vil si hurtigris. Holder seg lenger og du kan korte ned koketiden ved å bløtlegge den.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2019, 19:46 
Avlogget

Candiru skrev:
Forkokt ris, det vil si hurtigris. Holder seg lenger og du kan korte ned koketiden ved å bløtlegge den.

Ah, smart! Visste ikke at den også holdt seg lenger - det er jo genialt. :) Takk, Candiru!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2019, 22:12 
Avlogget

Nå er jo hermetikk på vei ut av butikkene da. Skal bli borte innen 2022 eller noe sånt. Litt stress synes jeg. Pappboksene holder ut året. Hermetikken har jeg ca 4 år på å rotere.

Men for å svare på spørsmålet; her går det unna med hakkede tomater, kokosmelk og bogskinke. Tomatene brukes i all slags pasta/pizza og gryteretter. Kokosmelk gir en god avveksling fra tomatbasert mat, og bogskinke kan spises som den er, eller kokt/stekt.

Ellers er både fiskeboller og joika-kaker helt greit å servere når man egentlig er syk og ikke får handla, men familien må ha mat likevel. Trenger bare litt poteter eller ris i tillegg. Jeg liker det bedre enn grandis i hvertfall. ;)

Usikker på hva du mener med tørrmat? Det meste som er tørt er supert og lagre, det er det jeg har mest av på lager for å si det sånn. Knekkebrød, ris, potetmos, spaghetti, linser, bønner, mel...

Eller mener du type Toro? Meksikansk og amerikansk gryte er greit å ha i hus. Vi har alltid kjøttdeig i frysen, så det blir kjapt god mat av det.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mai 2019, 22:48 
Avlogget

Et annet tips er Toro ertestuing. Den inneholder en del planteprotein, og kan tilberedes med bare vann. Rett i koppen suppe/kakao. Buljong kan brukes som drikke.

En fordel Real Turmat og slikt har, er at det kan spises oppe i posen du lager den i. Det er litt enklere i en krisesituasjon. Det enkleste er selvsagt å ha krisemat som i verste fall kan spises som den er.

Tørket kjøtt har de på mange butikker forresten.

På de fleste butikker har de mel som du kan lage kapteinskjeks av. Nå har de forsåvidt også kapteinskjeks med ok holdbarhet. Men, kapteinskjeks du lager selv kan ha lengre holdbarhet, minuset er et mindre delikat produkt. Gjør et nettsøk på hardtack.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: