Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jun 2019, 02:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Apr 2019, 18:59 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Ved å bruke søkefunksjonen man finner oppe til høyre på siden, kan man lett finne fram til aktuelle tråder. Det ER lov til å "vekke til live" gamle tråder. Nettopp det er en av de store fordelen med et nettforum i forhold til FB.

Men vi ønsker jo aktivitet. Ikke vær redd for å spørre om du ikke finner svar når du søker. :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2019, 22:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Skogtrollet skrev:
Hei!

Etter å ha sett dokumentaren "Nedsläckt land" på SVT1, fikk jeg sparket i ræva til å bli litt mer systematisk i forberedelsene mine.
(https://www.svtplay.se/nedslackt-land)

Vet at glass er bedre til oppbevaring enn plast i mange tilfeller.

Så jeg tenker at jeg tar en av de gamle vinballongene mine, desinfiserer med Star-San og lar den tørke godt før jeg har oppi ris. (f.eks)
Hiver så i et par-tre oksygen-absorbere.
Videre trykker jeg korken godt nedi tuten på ballongen, slik at det blir et par cm klaring fra korken og opp, før jeg legger på et lag med syltevoks over korken og jevnt med tuten.
Et metalldeksel over her igjen for å stoppe musa om det forviller seg en inn i boden. (Mørk og sval bod)

For dere som kan dette, høres det fornuftig ut, eller helt fjernt?
Jeg ville ikke gjort slik som du sier fordi:
1. Vinballonger er store og uhåndterlige når de er fyllt til randen med ris. Det er upraktisk. Men du har rett i at glass er en langt bedre oksygenbarriere enn plast. Dette finner du mer om i andre tråder her inne. Så jeg ville heller ha brukt mindre glass, type store norgesglass om du vil gå for glassløsningen. De forsegles også på en sikrere måte enn den du skisserer.

2. Når du slenger oppi tilstrekkelig mange oksygenabsorbere til at alt oksygenet blir borte skapes det et betydelig undertrykk i vinballongen. Du risikerer at korken, slik du beskriver det, blir sugd ned i ballongen selv om du fyller ris helt opp til undersiden av korken. Innholdet setter seg ikke av seg, så det kan ikke utelukkes at undertrykket gjør at undersiden av korken gjør den jobben selv inntil korken plupper nedi. Eller det blir uttett og luft suges inn.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2019, 23:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Usitangi skrev:
Bugout Bubba på youtube: "propper food storage sucks". Han lagrer på plasttønner. Ikke noe galt med glass etter min mening, men plaststamper beregnet på mat burde vel være bra nok ?
Fuktighet, varme, lys og oksygen er de faktorene som reduserer holdbarheten for tørkede matvarer som egner seg for langtidslagring. I tillegg kan selvfølgelig skadedyr gjøre mye ugang. Plastdunker av det slaget vi har i Norge gjør alene en dårlig jobb på alle disse områdene. Men om tidshorisonten er et år eller tre, spiller dette neppe noen særlig rolle med noen små forholdsregler.

For det første er lokket ikke tett. Og selve plasten er faktisk ikke fullstendig tett, selv om det i de tykkelsene er et mindre problem enn lokket. Så oksygen slipper inn i samme fart som det som er inni der fra før forbrukes. Det samme gjelder fuktighet dersom omgivelsene er fuktige. I korthet utjevnes atmosfæren inni og utenfor. Det er derfor mylarposer gjerne brukes som en ekstra barriere inni dunkene. Og legger man tilstrekkelig mange oksygenabsorbere inni før man forsegler, har man fullstendig eliminert oksygenet som et problem.

Men det man forsegler MÅ være tørt nok i utgangspunktet.

Lys og varme får man kontroll på ved å velge et egnet sted å sette plastdunkene.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2019, 23:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius skrev:
Som Vesteråling sier - fukt er din fiende her... Kanskje noen poser med silica gel, hengenes i en liten vaskepose e.l. i en snor fra korken? :mrgreen:
Jeg siterte bare en liten bit her, men morsomt innlegg det øvrige...

Til saken: Silicagel er etter min mening ikke tingen her. Jeg har skrevet om det før et eller annet sted, antagelig i Korn og mel-tråden. Men kort oppsummert skal det svære mengder silicagel til for å gjøre en forskjell. Ta for eksempel korn med 14% vanninnhold. Da er det 140 gram vann per kg korn. En slik dunk får man sikkert 20 kg korn inn i, altså 2,8 kg vann. Til sammenligning er det helt ubetydelige mengder vann i den luften som ligger mellom kornene.

Lagringsstabil ris har nok lavere vanninnhold, men i denne sammenheng blir prinsippet det samme.

TIPS: Om man likevel vil ha noe der som absorberer fukt, så plasser en kg eller to i stekovnen på 130 grader i noen timer og bland dette jevnt inn i det som skal lagres. Eller forsegle det i en ren sokk.... Helt unødvendig, men langt mer effektivt og billigere enn silicagel. Men om det er korn, så ødelegges selvfølgelig spireevnen. (Og det skjer en og annen endring ellers også som kanskje ikke er så gunstig, derfor sokken.)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2019, 23:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Skogtrollet skrev:
Prima innspill. Blir noen silicaposer i ja.
Kjipt med muggen ris..

Tyngde, pris og plass og slikt kan jeg akseptere.
Jeg vil bare ha best mulig villkår for at risen
-og kanskje bønner og erter skal kunne klare seg
i lange tider.
Som sagt, muggen ris får du om den ikke er tørr nok før den legges til lagring. Skal du ha nok silicagel til å gjøre noe med det, blir det lite plass igjen til risen. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2019, 23:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Oldis skrev:
Jeg leste en gang et råd som sa at ris til og med må oppbevares luftig og tørt i lufttett beholder.

Jeg er enig i luftig og tørt, men ikke lufttett. En kompis fra India mener strie er den ultimate emballasjen for både ris og bønner. Lagrer du risen lufttett, vil det dannes atmosfære som setter dårlig smak på risen, mener han.
...

Min påstand er at både ris og korn som lagres mørkt, luftig og tørt kan ligge i tilnærmet det uendelige uten å bli skada.

Det er enkelte snev av sannhet under gitte forutsetninger. Men i det store og hele tar du og kompisen simpelthen feil, i alle fall dersom man ønsker optimale forhold og best mulig kvalitet.

Det som kan være fordelaktig med striesekker og luftige forhold er at i land med svært tørr luft, blir ris (og korn/bønner/etc) svært mye tørrere enn det som kreves for at mikroorganismer skal kunne formere seg i det. Men straks monsumen kommer, eller man prøver det samme i regntunge Norge, skjer det motsatte.

Åpen lagring, og en striesekk er åpen, betyr fri tilgang for skadedyr og kontinuerlig eksponering for oksygen. Og hva som forårsaket den dårlige smaken kan nok forklares på andre vis....

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2019, 23:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Oldis skrev:
Men hvis vi tar en tur innom Maihaugen på Lillehammer og studerer gamle stabbur, så kan man plukke opp noen tips. Da de drev med prepping for 200 år siden, fantes det ikke mye lufttette beholdere. De greide seg jo bra uten den gang?
Sant nok det. Men heldivis er vi ikke begrenset til bare de metodene de brukte den gang. Vi har noe som fungerer vesentlig bedre. Og stort sett ble vel heller ikke maten på stabburene så mye over året heller.

Så enn så lenge vil jeg gjerne benytte meg av dem. Jeg er i grunnen glad for at jeg ikke må salte og speke alt av kjøtt og fisk, men kan putte slikt i fryseren for eksempel.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2019, 00:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Green hat skrev:
Har heller ikke absolutt fasit men er enig med Oldis. Tørkede varer skal oppbevares tørt, kjølig, ikke i sollys og om mulig i stabil temperatur. Det blir lett kondens på innsiden av tette beholdere ved raskt væromslag.
Ikke bare stabil, men så kjølig som mulig også. I tillegg så er det gunstig med lufttett og gjerne i beskyttende atmosfære, altså uten oksygen.

Dette med kondens har du helt rett i at kan være et problem. Og det selv i lufttette beholdere med et innhold, la oss si korn, som i utgangspunktet er tørt nok. Er det akkurat på grensen, skal det mindre til før det kommer kondens.

Men etter at du er sikker på at det ER tørt nok, er første bud å få det lufttett. Dernest, som du skriver, stabil temperatur. Plastdunker, eller vinballonger som denne tråden startet opp med, bør heller ikke stå direkte på kalde kjellergulv. Det som da kan skje er at det dannes kondens der hvor beholderen berører det kalde gulvet. Da blir det lokalt i beholderen betydelig høyrere fuktighet enn godt er. Så i tillegg til alt det andre, løft den opp fra kalde gulv.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2019, 00:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Skogtrollet skrev:
Ja, det er mye interessant på temaet.

Jeg fant ikke noe om større kvanta og glass, så jeg tenkte høre om noen hadde noen erfaringer/teorier rundt det..
Nei, jeg tror ikke noen har kommet på å vannhellige en god vinballong på den måten før. :lol: Så helt greit det.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2019, 00:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Vesteråling skrev:
Bamse Brakar skrev:
Ved å bruke søkefunksjonen man finner oppe til høyre på siden, kan man lett finne fram til aktuelle tråder. Det ER lov til å "vekke til live" gamle tråder. Nettopp det er en av de store fordelen med et nettforum i forhold til FB.

Men vi ønsker jo aktivitet. Ikke vær redd for å spørre om du ikke finner svar når du søker. :)
For all del, spør i veg. Men den store, store fordelen med et slikt nettforum som dette er altså at det ligger masse kunnskap og erfaring her fra før. Selv om akkurat denne tråden var original i starten, kan det være mangt og meget man kan grave seg fram til ved å søke på nøkkelord man er interessert i.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2019, 05:06 
Avlogget

Du er virkelig i fyr og flamme i kveld Bamse Brakar :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2019, 09:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Vesteråling skrev:
Du er virkelig i fyr og flamme i kveld Bamse Brakar :lol:
Ja, sånn kan det gå når man har planlagt langhelg og så går det hele i vasken. Det blir lett litt kjedelig. Så jeg fikk det for meg at jeg omsider skulle kommentere et og annet jeg ikke hadde hatt tid til før. Og da ville jeg ikke gjøre forskjell og gikk fra post til post. Det ble litt mye…. (for å si det med VG’s ord….) :oops: :oops: :oops:

Men verst er kanskje at jeg helt glemte det viktigste: Hvit ris er nesten de tommeste kaloriene man kan få. Det mest positive jeg kan si er at den glykemiske indeksen er bedre enn for reint sukker. Hvit ris passer best som tilbehør til et ellers næringsrikt måltid. Ris hører med. Det er lettvint, men tilfører lite annet enn kalorier. Så sånn sett er det ikke mye man kan ødelegge om man bare holder den tørr.

Så det kan være smart å konsentrere seg om helt andre ting om man vil legge seg opp en liten buffer av mat. Men den har altså en plass dersom man har tilgang på annen næringsrik mat og risen bare er et lite supplement i et ellers næringsrikt kosthold.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2019, 13:39 
Avlogget

Takker!
Betryggende med folk som kan backe opp uttalelsene sine med god kunnskap.
Lurer på om jeg skal gjøre et eksperiment av dette..

Vanhellige en vinballong ja :lol: den ble i sin tid kjøpt for å brygge, og faktisk også brenne, sats på.

-Apparatet har jeg i deler enda, i tilfelle en krise der kun drikkevannet i krana er ødelagt, og destillert saltvann kan være et alternativ.
Vin er ikke min greie ^^

Er inneforstått med at ris er tomme kalorier, men følelsen av å spise noe er jo også viktig. Må ikke undervurdere psykologien i det.
Tenker en boksemiddag eller posesuppe kan drøyes greit ut med ris.

Sist endret av Skogtrollet den 05 Apr 2019, 21:14, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2019, 20:23 
Avlogget

Mye gode innspill her.
Har noen betrakninger som er litt mer på generelt grunnlag og også ting jeg husker fra gamle folks erfaringer vedrørende hus, avling og lagring.
Når det gjelder lagring av tørrvarer var det i gamle dager uaktuelt å lagre slik i kjellere. Rom under bakken er alltid fuktigere enn over bakken. så gamle drevne folk hadde ikke ved i kjelleren og ei heller tørrvarer. det samme gjelder dersom en skal mørne kjøtt/viltkjøtt ved slakting. Det går som regel ikke an å få en god tørk og mørning av kjøtt i kjeller. Det er muggsporer i lufta og for lite frisk luft.
Når det gjelder sesongvariasjoner med fuktighet og klima, hadde de før en dag ca. i midten av Juli, en merkedag. Dagen har et spesielt navn, men det husker jeg ikke. Fra denne dato blir det dugg i graset om natta, og etter denne dato går det veldig lett mugg og råte i gress og avling som skal tørke. Lufta er fuktigere og det dannes mer kondens om natta. Fra denne dato var det før veldig viktig å lufte godt med gjennomtrekk i kjellere og også stabbur så ting ikke mugnet eller ble ødelagt. Har fulgt med på dette noen år, da jeg jobber utendørs og det stemmer rasende godt.

En ting som også ble nevnt ovenfor er å ikke sette ting på betonggulv i kjeller. Da kan det bli kondens.

Når det gjelder matlagring har vi mye å lære fra tiden uten strøm. Enkle regler som gjennom hundrevis av år har blitt bekreftet som viktige for lagring av mat og såvarer for et eller flere år.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: