Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2019, 21:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 14:43 
Avlogget

Hei

Jeg har bøtter med ris, pasta og de vanlige artiklene som er langtidsholdbare.

Men jeg sliter med å finne noe som kan lagres over en kortere tidsperiode. Mine barn og jeg spiser mest fersk mat og handler for 3-4 dager i slengen.
Så jeg trenger litt hjelp og inspirasjon. Hva har dere som kan lagres i 3, 6 og til et år ? Og tenker helst noe som er enkelt å tilberede ?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 18:17 
Avlogget

Det finnes masse posesupper og gryteretter både uten kjøtt og der man tilsetter kjøtt i butikkene... litt vanskelig å vite hva man skal inspirere deg med da det kommer veldig mye ann på personlig smak men dette er ofte matvarer som tåler ett år eller to i skapene.

Det finnes også noe hermetikk å velge i om det finnes noe som frister på den fronten ofte med lang holdbarhetsdato.

Vanskelig å vite hva man skal anbefale da mat ofte er en personlig smakssak og om man er vant til å spise stort sett fersk mat hele tiden så kan det føles litt vanskeligere å skulle implementere hermetikk og ferdigmat i kostholdet for rullering.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 18:46 
Avlogget

Du kan jo ha de råvarene du bruker mest av i fryseren. Har du nok grovsalt og noen stamper tilgjengelig kan du salte ned om strømmen skulle forsvinne en stund. Har sett at noen her på forumet setter seg opp med aggregat og drivstoff nok til å holde frysebokser i drift.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 19:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Tørket sopp. Du kan plukke den selv også, tørke den, og ha den i et dekorativt norgesglass på kjøkkenbenken. Holder fint ett år til to, kanskje lenger og. Gjør en kjedelig risrett langt mer spennende!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 20:01 
Avlogget

Vesteråling skrev:
Du kan jo ha de råvarene du bruker mest av i fryseren. Har du nok grovsalt og noen stamper tilgjengelig kan du salte ned om strømmen skulle forsvinne en stund. Har sett at noen her på forumet setter seg opp med aggregat og drivstoff nok til å holde frysebokser i drift.

Godt forslag, noe jeg burde ha tenkt på da vi har den løsninga her i hus. Både salt til salting og aggregat til å holde liv i fryserne.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 21:00 
Avlogget

Klarer du å rullere i tillegg har du vunnet :) Alltid et problem hos oss å huske hva vi har i fryseren, så det er fort gjort at maten blir for gammel. Trenger et bedre system. Men det kommer snart!

Det forslaget med sopp på benken var ikke dumt. Må se om jeg kanskje får overbevist fruen om at sopp er brukbart :D

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 22:22 
Avlogget

Vesteråling skrev:
Klarer du å rullere i tillegg har du vunnet :) Alltid et problem hos oss å huske hva vi har i fryseren, så det er fort gjort at maten blir for gammel. Trenger et bedre system. Men det kommer snart!

Det forslaget med sopp på benken var ikke dumt. Må se om jeg kanskje får overbevist fruen om at sopp er brukbart :D

Fortell gjerne om systemet når du kommer så langt, for her i huset sliter vi voldsomt med å rullere i de 3 dypfryserne vi har... dukker stadig opp noe gammelt i bunn vi hadde glemt at vi hadde hver gang (en gang i året) vi tar ett dypdykk og rydder opp.... i skapfryserne er det dog enklere å ha oversikt.

Her i huset har vi tørket sopp i skuffer og skap, i krydderskapet en egen krukke med tørket og malt steinsopp - Gir enhver saus en himmelsk vri! Vi har både sopp konservert i olje, fryst ned og tørket og er helt enkelt genialt til å sette den lille prikker over i'en når man lager mat.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2019, 22:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Vesteråling skrev:

Halling skrev:
Her i huset har vi tørket sopp i skuffer og skap, i krydderskapet en egen krukke med tørket og malt steinsopp - Gir enhver saus en himmelsk vri! Vi har både sopp konservert i olje, fryst ned og tørket og er helt enkelt genialt til å sette den lille prikker over i'en når man lager mat.

Vi har også fryseren full. Sammenkoker man soppen før frysing er den like god som fersk selv etter et år. Ikke at det pleier å vare noe særlig lenger enn det hjemme hos oss, så godt som det er! :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: