Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Jun 2012, 11:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Etter lengre tids somling har jeg fått fingen ut og bestillt meg mylarbags fra mormonerne. Det som derimot viser seg å bli en større utfordring enn jeg hadde trodd på forhånd er å finne noen passende plastbøtter til disse. Hvor handler dere bøtter til deres mylarbags? I utgangspunktet håper jeg å finne en norsk butikke evt. leverandør for å ikke kaste vekk mye penger på frakt, men jeg er likevell litt åpen for det hvis ingen har noen norske. :?:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2012, 12:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har sluttet å spann. I stedet lager jeg slike av skikkelig tykk mylar. Sparer mye plass og de er lette å inspisere i forhold til lekkasjer.

Bilde

Men den som vil bruke spann som ekstra beskyttelse for mylarposene så er det flere mulige leverandører. Her er et innlegg jeg hadde på et annet forum ang dette:

Det virker som ikke alle er sikre på hvor de kan få tak i plastdunker som er godkjente også for mat. Det jeg har gjort for å finne aktuelle leverandører er å google ulike kombinasjoner av: plast, spann, industri, maling, grossist. Selv om de primært selger spann beregnet på kjemikalier, viser det seg ofte at hinkene har symbolet for ”godkjent for mat og drikke” i bunnen. Produsentene ønsker ikke å produsere for bare et marked, og bruker derfor plast av ”matkvalitet”.

Dersom man kjøper litt større kvanta, er det ikke problemer med å få kjøpt fra grossist ved personlig frammøte. Det er i alle fall min erfaring. Her er fire aktuelle grossister i Norge. Jeg har personlig handlet hos 2 av dem.

1 Bergen Engros AS http://www.bergenengros.no/
Har fabrikkutsalg for privatpersoner. En underleverandør: http://www.tingstad.se/Foodservice/vrigt har plasthinkar på 5, 10og 12 liter.

2 Nordic Pack ved Moss har meget godt utvalg i både plast og glass, har også utsalg i Sverige(Nykvarn): http://www.nordicpack.no/kat/000055.asp

3 Norplasta AS, Stjørdal http://www.norplasta.com/index.php?opti ... 55&lang=nb har også søsterselskap i Sverige: Norplasta AB, Svärdvägen 27, Danderyd Men jeg er usikker på om de har også har lager i Sverige.

4 Norbond ved Hamar http://www.norbond.no/ Selger også over internett.

I tillegg er det også dunker å finne i større foretninger av typen Coop OBS, men selvfølgelig til noe høyere pris i og med at dette er detaljsalg. Ved kjøp over internett kommer selvfølgelig frakt i tillegg.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2012, 01:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for gode tips! Tenker jeg må finne ut hvor nærmeste Coop Obs bygg er og ta en kikk der. :)
Spannene er mest en fail-safe for å beskytte mylar posene mot evt skadedyr eller andre ytre faktorer som kan gjøre skade på posene.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2012, 06:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Skadedyr som kommer seg gjennom posene vil sannsynligvis heller ikke ha problemer med å komme seg gjennom spann. Forskjellen er at det er mye lettere å oppdage når ikke spannene "sperrer utsikten". En punktert pose er svært lett å oppdage og skadedyrproblemet kan gripes fatt i raskere. Men det er klart at disse posene må håndteres meget forsiktig.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2012, 18:39 
Avlogget

Mus og rotter kommer i alle fall til å ha større problemer med å komme seg gjennom plastikken, enn om den ikke er der. Ellers er både rotte og musefeller en investering som bør gjøres på lik linje med andre ting i lageret. Plasser gjerne maten så utilgjengelig som mulig.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2012, 18:42 
Avlogget

Kan noen fortelle meg hvor jeg kan få kjøpt MylarBags og mer info om bruk?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2012, 18:56 
Avlogget

Her er en tråd: viewtopic.php?f=5&t=242&hilit=mylar

Fant den på søkemotoren her, men det kom en del som jeg ikke helt orker og sortere ut nå. Men om du søker på Mylar finner du sikkert flere tråder om emne. :)

Og kjære moderatorer/administratorer: Kan vi ikke få en form for stickytråder eller lignende til de viktigste emnene? :?:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 12:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Her er en tråd: viewtopic.php?f=5&t=242&hilit=mylar

Fant den på søkemotoren her, men det kom en del som jeg ikke helt orker og sortere ut nå. Men om du søker på Mylar finner du sikkert flere tråder om emne. :)

Og kjære moderatorer/administratorer: Kan vi ikke få en form for stickytråder eller lignende til de viktigste emnene? :?:

Den funksjonen er ikke lagt til i vår basic versjon av et phpBB-forum. Jeg tror at dess flere funksjoner som legges til, dess tregere vil det gå etter hvert. Noen av mulighetene krever i alle fall store ressurser.

Ellers så har vi jo en søkefunksjon som kan begrenses mer enn i eksemplet ditt Frøyatro. Ved å kun søke etter Mylar i "emnefelt" begrenses antall treff til fire: search.php?keywords=Mylar&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

For øvrig vil de temaene som er viktigst også ofte være de som hyppigst får nye svar og dermed automatisk blir flyttet opp. Og om det ikke kommer nye svar/poster, vil antallet visninger stige. Begge deler har man grei oversikt over både når man går inn på underforum og når man søker kun i emnefelt som over.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 18:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er tydeligvis grønn når det gjelder mylarbags.
Vi noen gi meg en kort innføring?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 18:23 
Avlogget

Fant denne på søkemotoren, som faktisk er en kurant måte å orientere seg på forumet synes jeg. Du får tilgi om jeg hoverer, men det at jeg nå er i stand til å bruke søkemotoren og finne frem, er omtrent mitt høydepunkt av teknisk pc kompetanse. :)

viewtopic.php?f=5&t=242&p=5449&hilit=mylar+bags#p5449

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 19:32 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Bilde

Kan du fortelle (vise) hvodan du fikk pakkene til å få den formen?

MVH

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 14:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Slik

Det er forøvrig ikke vakuum, bare ca 20 prosent lavere lufttrykk inni posene fordi oksygenet er fjernet av oksygenabsorbere.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 23:53 
Avlogget

Takker og bukker. Da har jeg fått noen idèer om hva jeg kommer til å prøve meg på den dagen jeg skal pakke i mylar.
Forresten. Hvilken temperatur bruker du på rettetangen?

MVH

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 18:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:
Takker og bukker. Da har jeg fått noen idèer om hva jeg kommer til å prøve meg på den dagen jeg skal pakke i mylar.
Forresten. Hvilken temperatur bruker du på rettetangen?

MVH

Hårek

Det avhenger av tykkelsen på mylaren. Sorbent Systems 7,5 mils tykke PAKDRY7500, anbefaler de 218 C (425F). Rettetangen jeg bruker går opp til 230 grader i intervaller på 10. Dermed må jeg velge mellom 220 og 210, og har valgt å gå ned til 210. Dette fungerer utmerket.
Den andre mylaren jeg har fra Sorbent Systems, er den 5,0 mils tykke PAKVF4C. De anbefaler 190 C (375F). Det funker bra.
Men merkelig nok anbefaler Sorbent Systems hele 204 C (400F) til den tynnere PAKVF4 (4,3 mils). Så det er mulig at også plasttypen kan ha noe å si. Men det er sikkert et visst spenn i temperaturen som kan brukes.
Den siste varianten jeg har, Mormonermylaren, er 7,0 mils tykk. Den bruker jeg også 210 C på.

Men kanskje viktigere enn eksakt temperatur er det å være nøyaktig og unngå bretter i forseglingen. Det er også lett å dra i stykker aluminiumsjiktet når plasten er varm. Vær derfor nøye med kun å trykke rettetangen hardt sammen og ikke beveg den sidevegs mens plasten er smeltet.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 10:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Vet ikke hvor godt eller dårlig de er kompatible med mylarbags, men felleskjøpet har endel fórtønner og jeg kjenner flere som bruker dem til matoppbevaring også for husfolket, ikke bare dyrene. Vil derfor gi en generell advarsel mot champion/labb tønnene de fører, de er et av de billigste alternativene(på felleskjøpet), men plastlokkene knekker med en gang det blir under -10. Selv for inneoppbevaring er de noe dritt, hovedsakelig fordi man må ha lakseroer-hender for å få dem opp. Det gjør det forsåvidt barnesikkert men med våre fórtønner ble der også "konesikkert", som førte til masse ekstralogistikk i fóringskabalen forrige vinter. Dette gjelder spesielt de store selfølgelig, men de små spannene er også urimelig vankelige å lukke/åpne pga. den harde, sprø plasten.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: