Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Størrelser på norgesglass
InnleggSkrevet: 14 Jun 2012, 11:06 
Avlogget

Skal kjøpe inn en del norgesglass men er usikker på hvilke størrelser jeg bør gå for. Dumt å kjøpe ørten 2 liters, bare for å finne ut etter å ha brukt de en stund at 0.75 liter holder i massevis..

Hva tenker dere... does size matter? :p

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2012, 20:14 
Avlogget

Tja... Det kommer litt ann på hva du skal ha oppi dem, og hvor fort det blir dårlig i en verden uten strøm... Jeg kjøper alt jeg kommer over, uansett størrelse, så lenge det er billig. Noe som etterhvert blir sjeldnere og sjeldnere...

Du kan tenke over hva du har på glass nå, og hvor raskt du spiser det opp. Da får du vel et omtrentlig tidsperspektiv og forholde deg til. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2012, 20:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Jupp. Jeg kjøper også alle størrelser jeg kommer over. Er også på evig jakt etter de røde syltestrikkene som brukes til å forsegle glassene med. Finner en pose med strikker på butikken nå og da, men produktet har blitt sjeldnere. Uten syltestrikk er ikke norgesglass mye verdt.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2012, 21:51 
Avlogget

Finner både strikker og glass på finn...

Tenkte jeg skulle kjøpe inn for noen 1000lapper, derfor jeg lurer på om noen har en formening om greie størrelser..
Det jeg spiser nå kan på ingen måte relateres til innhold i norgesglass... :p

Hvordan er norgesglass med oksygenab. til tørrvarer?

Noen som har en ide om hvor lenge gummien i lokket på syltetøyglass holder? Kanskje store syltetøyglass fra nordic pack er like greit og vel så billig?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2012, 19:52 
Avlogget

Har alltid hatt noen norgesglass stående som har blitt benyttet til sylting, hermetisering og likør, men har nå begynt mer aktivt å få fler. De er jo faktisk i ferd med å bli dyre :o Synes ikke det er lenge siden de nesten var som søppel å regne, men opplever nå at de går fra 30-50 kr hos brukthandlere :shock: Betalte sist 10,- på loppemarked, og synes ikke det ar billig heller :oops: Er nok i ferd med og bli både gammel og storforlangende :? Fant forøverig gummistriker på Godslageret til 59,- pr. 10.

Om glasset koster 50,-og strikken 6,- , så bør det være en del gjennbruk før det energimessig betaler seg. En boks firstprice ananas koster tross alt ikke mer enn 6-7kr :lol: Uansett; her i huset er kosen med dyrking/sanking større enn behovet for å gjøre alt billig, så det blir nok noen fler glass før vi er fornøyde.

Ift størelse så bør man vel vurdere hva de skal brukes til? Hermetisering av rødbeter/neper trenger jo mer plass enn syltetøy (om man ikke spiser mye syltetøy på en gang da :lol: ). Vi satser både på store og små.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2012, 23:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Crusoe skrev:

Ift størelse så bør man vel vurdere hva de skal brukes til? Hermetisering av rødbeter/neper trenger jo mer plass enn syltetøy (om man ikke spiser mye syltetøy på en gang da :lol: ). Vi satser både på store og små.

Men husk at når man sylter noe med høyere ph enn 4- 4,5 må temperaturen opp i 120 grader for at det skal bli 100% trygt! Da må man bruke trykkoker som klarer et høyt nok trykk, i praksis en amerikansk type.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2012, 23:53 
Avlogget

Takker for informasjonen Bamse. Er ikke sikker på ph verdien av hva vi har syltet tidligere, men så langt har vi nok hatt flaks/konsumert før det har blitt farlig. En slik trykkkoker du skriver om har jeg lest litt om på nettet, og det står på ønskelisten. I tillegg til varmebehandlingen, så har jeg tenkt på energieffektiviteten. Aberet er at ønskelista begynner å bli lang...men trykkoker rykker stadig fremover i køen ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: