Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: "Kjøleskap" ute
InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 09:59 
Avlogget

Jeg bor i et hus som står på fjell. Det er da ikke kjeller, men det står på korte søyler.
Det er da noe lagringsrom under huset.
Jeg har tenkt på å kunne lage et slags kjøleskap under der.
Konkret en trekasse jeg kan oppbevare mat i, hvis strømmen går.
Dette vil bare fungere på vinteren når det er kaldt ute.
Jeg tenker å legge et lag plast inni kassa. Tenker også på om det er lurt å lege et lag isopor på insiden.
Eller om det vil isolere vekk kulden på utsiden. Slik at matvarene ikke blir nedkjølt.
Noen som vet noe om slikt ?

Topp

Innleggets emne: Re: "Kjøleskap" ute
InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 14:47 
Avlogget

Skal du ha tilgang til kassen fra innsiden av huset? altså en lem i gulvet el? Jeg har tro på at du får mest mulig kontakt med selve grunnfjellet om dette er mulig.
Jeg har mange ganger blitt litt forundret over at jeg har ett kjøleskap som bruker strøm for å holde det 5 grader kaldt inne i seg. 30cm fra dette kjøleskapet er det kaldere enn denne temperaturen store deler av året. Noe så enkelt som ett rør fra innsiden og ut ville jo eliminert behovet for aktiv kjøling fullstendig store deler av tiden. Enda bedre enn dette vil det jo bli om man legger selve kjøleskapet på en slik måte at det har kontakt med bakken (som du foreslår). Dette vil føre til en mye jevnere temperatur. I huset på landet har vi jordkjeller. Her ligger grønnsaker og annet i tre-binger og holder seg friskt i lang tid. På hytta er det en annen variant. Før i tiden kunne familien bo på hytta store deler av sommeren, og dette var før gasskjøleskap. "Potetkjelleren" er en 1 kubikk stor "iglo" murt av tykke stein og med torvtak som ligger inne i skyggen av noen store trær. Torvtaket er jo fuktig og vil føre til at når det er ekstra varmt vil det bli ekstra mye fordampning som fører til at kjelleren kjøles ned. Ulempen er at det er noen meter å løpe for å hente ting der, så så lenge det er gass blir det lett til at vi bare bruker kjøleskapet nå til dag.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 18:23 
Avlogget

Takk for et kjempe bra svar :)

Tenkte å holde det enkelt. Og da bare ha en trekasse som jeg har under huset.
Har ganske enkel tilgang under der, fra utsiden av huset.

Basert på hva du skriver. Så tenker jeg en kasse som står rett på grunnfjellet.
Med sider og lokk som er isolert med isopor.
Dermed bruker jeg kulda fra fjellet og holder den inni kassa.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 21:17 
Avlogget

Bygg musesikkert! Det skal ikke mye til før småmus eller til og med rotter kommer seg inn i godsakene. Det enkleste er å legge maten inni tette plastkasser med lokk. Fullstendig overkill er å kle kassa med tynne stålplater, og ellers kan du sikkert tenke ut masse løsninger som er bra nok til ditt bruk. Om du vil ha kassa åpen i bunnen mot grunnfjellet og samtidig musesikker gjelder det å være nøyaktig med tettingen. Åpninger store nok til stikke en blyant gjennom er nok for musa.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2017, 10:53 
Avlogget

Det enkleste er ja kanskje og ikke bygge noe, men bare sette maten der i plastkasser.
Men da mister jeg jo morroa i det å lage den kassa ;)
Skal lage den pottetett, og kanskje også bruke plastesker når maten lagres.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2017, 21:00 
Avlogget

Klart du må bygge! Det er jo det som er gøy. Foreslår at du uansett hva du gjør har maten i tette kasser. Mus er en ting, men det er mye annet som kryper og kravler eller flyr og er enda mindre. Om det er tørt under der, ingen tilsig, lag ei kasse som du isolerer fra luften, men som henter jevn temperatur fra grunnfjellet. Lykke til!

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2017, 14:20 
Avlogget

Har de siste dager lekt med tanken om å støpe et lite fundament for denne kassa. Tror det vil kunne løse en del utfordringer.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2017, 14:31 
Avlogget

Jeg har lekt med en lignende tanke der hvor jeg har vogna - men da grave ned en kasse rett i bakkant av/under vogna, for å holde ting svalt. Jeg tenker da en sånn alu-kasse de har oppå Biltema... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2017, 15:09 
Avlogget

Hvordan vil aluminium håndtere det å være gravd ned under bakken, vil den ruste ?
Litt avhengig av bakken og hvordan du tenker å grave ned den kassa, men kunne det vært en fordel om den var vanntett?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2017, 18:43 
Avlogget

Jeg har ikke kikka så ekstremt nøye på de kassene hos Biltema, men jeg tror de er ganske tette i bunn/sider - og de er nok overflatebehandlet med noe, siden de er beregnet på utendørsbruk. (Aluminium ruster jo ikke; det irrer :mrgreen: )
Men ja; kassa bør/må vel være vanntett i bunn/sider; lokket har jo en kant som går over sidene, så det står vel for noen dråper det og... ;)

Å sette kassa rett ned i et jordhull vil nok ikke være så lurt. Grave hullet noe større enn kassa, og legge et pukklag i bunn (sørge for god drenering), og noe finere grus rundt sidene på kassa vil nok være lurt.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2017, 20:45 
Avlogget

Det høres ut som en god plan

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2017, 19:21 
Avlogget

Måste det vara ett kylskåp/skafferi utomhus?

Den här beskrivningen kommer från växthuset.se utanför söderhamn

Jordkylskåp
Att hushålla med energi är centralt i permakulturkonceptet. Likaså att varje del i konceptet fyller flera olika funktioner. Här på Ekocentrum har vi byggt ett jordkylskåp/luftintag som utnyttjar markkyla/värme för att hålla en jämn temperatur över året.

Ritningen visar jordkylskåpets uppbyggnad. För att kyla en större anläggning kan ytterligare ett rör anslutas till konstruktionen.

Luften tas in genom ett 50 meter långt rör som ligger på ca 2 meters djup. Vid behov kan luftströmmen forceras med en liten fläkt. Vanligen räcker det dock med självdrag. Temperaturen i marken runt röret ligger konstant på några få plusgrader varvid den inkommande luften kyls på sommaren och värms på vintern. Genom att luften från kylskåpet går vidare in i huset får vi även ett friskluftsintag som håller en jämn temperatur över året.

Eftersom vi har byggt ett stort kylutrymme har vi lagt ner två rör, vardera med 95 mm diameter. Vi har valt plaströr av två olika typer; slätt och korrugerat för att kunna studera luftströmmarna och mäta temperaturen i respektive rör. Samma princip med nedgrävda luftinlopp kan med fördel användas för att ta in luft till eldstäder vintertid. På så sätt sparas energi genom att tilluften förvärms.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2017, 09:21 
Avlogget

Et konsept som var veldig kult og interessant. Jeg er langt ifra noen snakker så jeg er litt forsiktig med slikt ting inn i huset.
Den dagen drømmen om et lite nedlagt småbruk faller på plass, så blir det installert der.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: