Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stridrasjoner fra Drytech
InnleggSkrevet: 01 Jul 2016, 19:15 
Avlogget

Hei
Jeg tenke sist om kjøp en del "ferdigmat" til matlager men jeg har ingen erfaring med slik mat. Hva syns dere om for eksempel
http://www.armygear.com/drytech-real-fi ... meals.html
Kanskje har dere noe forslager til andre slags mat som holder noe år?

Takk for svar ☺

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2016, 23:00 
Avlogget
Brukerens avatar

må det være dehydrert mat?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2016, 11:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Den energimengden den pakken inneholder ville holdt for 4 av de døgnene Fossegrim skrev om i denne tråden. Eller de ville holdt til 13 relativt stillesittende døgn for gjennomsnittsnordmannen. Døgnprisen ville da vært på bortimot 300 kr.

Ernæringsmessig er de sikkert helt OK i forhold til formålet; å gi tilstrekkelig næring for 8 rimelig tøffe døgn i felten for Ola Soldat. Jeg regner med at ernæringsfysiologer har vært tungt inne i planleggingen av denne pakken, så kvaliteten er sikkert helt utmerket i så henseende.

Det hele bunner dermed ut i hvorvidt du synes prisen er verdt dette. Og i om du selv fører et slikt liv at det er mulig å rotere inn denne pakken i det. Dersom du er nok dager ute i felt, og villig til å spise noen av disse porsjonspakkene der, så er det jo greit. Men 300 kr per døgn er noget vilt om man tenker langtidslager på bopel/BOL. Det er ikke det minste vanskelig å komme godt under den prisen dersom man har tilgang til et ordinært kjøkken, med eller uten strøm. Så det hele bunner ut i dine egne prioriteringer, og for så vidt smaksløker også.

Om du kjøper èn pakke, så vet du snart om dette er noe du vil være villig til å satse på i nødsfall også. Men husk, du vil sannsynligvis – og forhåpentligvis – klare å rotere gjennom mer enn en slik pakke før det blir skikkelig alvor her til lands. Jeg tenker da både på hvor stor sjanse det er for hver og en av oss å bli liggende værfast og isolert på hytta, eller komme ut for en sivilisasjonsdødare av en SHTF-katastrofe. Men når det er sagt, jeg betaler forsikring på hus, bil og person med glede, og regner ikke med å få virkelig bruk for noen av delene.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2016, 07:49 
Avlogget

Draugjeger skrev:
må det være dehydrert mat?

Det ikke må være dehydrert mat ikke i det hele tatt.
Per dags dato jeg har nesten alt som vi spiser og litt ekstra.

Bamse Brakar skrev:
Den energimengden den pakken inneholder ville holdt for 4 av de døgnene Fossegrim skrev om i denne tråden. Eller de ville holdt til 13 relativt stillesittende døgn for gjennomsnittsnordmannen. Døgnprisen ville da vært på bortimot 300 kr.

Ernæringsmessig er de sikkert helt OK i forhold til formålet; å gi tilstrekkelig næring for 8 rimelig tøffe døgn i felten for Ola Soldat. Jeg regner med at ernæringsfysiologer har vært tungt inne i planleggingen av denne pakken, så kvaliteten er sikkert helt utmerket i så henseende.

Det hele bunner dermed ut i hvorvidt du synes prisen er verdt dette. Og i om du selv fører et slikt liv at det er mulig å rotere inn denne pakken i det. Dersom du er nok dager ute i felt, og villig til å spise noen av disse porsjonspakkene der, så er det jo greit. Men 300 kr per døgn er noget vilt om man tenker langtidslager på bopel/BOL. Det er ikke det minste vanskelig å komme godt under den prisen dersom man har tilgang til et ordinært kjøkken, med eller uten strøm. Så det hele bunner ut i dine egne prioriteringer, og for så vidt smaksløker også.

Om du kjøper èn pakke, så vet du snart om dette er noe du vil være villig til å satse på i nødsfall også. Men husk, du vil sannsynligvis – og forhåpentligvis – klare å rotere gjennom mer enn en slik pakke før det blir skikkelig alvor her til lands. Jeg tenker da både på hvor stor sjanse det er for hver og en av oss å bli liggende værfast og isolert på hytta, eller komme ut for en sivilisasjonsdødare av en SHTF-katastrofe. Men når det er sagt, jeg betaler forsikring på hus, bil og person med glede, og regner ikke med å få virkelig bruk for noen av delene.

Takk for så onkelig svar. Jeg personlig liker å basere på ordinært kjøkken mitt matlager i dag ikke så stor vi holder kanskje 3 uker hvis det skjer noe. Jeg bare tenker hvordan skal jeg forlenge "levetid" på varer fra matlager. Jeg vil også øke diversitet men det blir litt vanskelig å holde orden i matlager hvis den begynte å blir stor. Hvordan dere løse det?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2016, 15:16 
Avlogget

Er ganske enig i at prisen er litt vill.
Pakken er ment for 7 kalde dager i Norge...

ca 4000kr/7dager = ca 570kr pr dag...

Har man pengene og livsstil til å rotere noe slikt så er det jo en mulighet.

Man får mye annet snadder for 4000kr.
Her betaler du får både innpakking, våtservietter, tyggegummi, skjeer, pulverkaffe, avfallspose mm...
Om bruken er å ha det stående hjeme, så blir dette feil.
Om bruken er å "bugge ut", ha i Bilen, Båten, Tursekken så er det jo kjekt, kjøpe en eske å fordele måltidene til strategiske steder...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2016, 11:25 
Avlogget

Jeg er helt enige med dere prisen er vilt jeg skal bruke de c.a. 4000 til å kjøpe noe hermetikk, pulverkaffe osv. og fordele de i forskjellige plasser etter behov.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: