Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Mai 2016, 11:00 
Avlogget

Jeg har fått meg melkvern - mest fordi det er moro og kan gi bedre kvalitet på bakevarene, men det at hele korn egner seg bedre for lagring og har flere næringsstoffer er jo en hyggelig bonus. Utfordringen viser seg å være for en vanlig norsk konsument å få tak i forskjellige typer helkorn og hele frø.

Så mitt spørsmål er hvor man kan/bør handle forskjellige typer helkorn og frø til lageret - gjerne fra Norge, evt. hvordan det går an å importere på en enkel og lovlig måte med fornuftige fraktkostnader. Evt. også om det er spesielle hensyn i forhold til lagring som er spesifikke for den enkelte kornsort.

De kornsortene/frøene som jeg selv er mest interessert i per nå men som kan være utfordrende å få tak på, er: hvete (og typen hvete spiller en rolle for egenskaper i bakst - myk hvit hvete, hard hvit hvete, rød vårhvete, rød hard hvete, vinterhvete), rug, bygg, havre, spelt, durum, einkorn, emmer, bokhvete, søt mais. Av de enkle å få tak i er quinoa, ris og kikerter (men kanskje noen gode innkjøptips der også?). Av de litt mer eksotiske (engelske navn) som jeg ikke kjenner fra tidligere, har jeg notert meg amaranth, millet, sorghum og teff. Og så er det sikkert flere som vil komme til etterhvert.

Jeg kan jo prøve å vedlikeholde en oversikt i denne posten med noen av de forslagene som kommer inn til hvor man kan/bør kjøpe ulike sorter korn/frø. Kom med tipsene, så lager jeg en liste i denne posten. Takk for de tipsene som kommer!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2016, 11:20 
Avlogget

For å være førstemann til å svare på mitt eget spørsmål - enn så lenge har jeg fått tak på følgende:

• Jeg kjøpte hvete, spelt og rug fra Økoland som ved innkjøp av 25 kg sekker fikk gratis frakt. Jeg vet derimot ikke hvilken type hvete det er jeg har kjøpt (var ikke klar over at det hadde betydning da jeg kjøpte, og glemte å se etter dette på posen), men det går det sikkert an å finne ut av.
  • Bygg fra Norsk Urkorn fant jeg tilfeldigvis i 1 kg pakker på den lokale innvandrerbutikken (men hadde vært praktisk å kunne kjøpe litt større kvanta).

Fra annen research (ikke kjøpt selv enda) ser jeg at:

• Havre fåes i 10 kg forpakning fra Nye Tider. Møllerens har havre (havremarv), men jeg vet ikke hvor de kan handles.
  • Emmer fra Holli Mølle ser ut til å kunne kjøpes i 10 kg forpakning fra Nye Tider, og i 1 kg forpakninger fra reintlogisk.no.
  • Enkorn fåes i 500 g forpakninger fra helseogkost.no
  • Bokhvete kan kjøpes i 500 g forpakninger fra helseogkost.no

Noen av disse er upraktisk små størrelser, og dertil kanskje også dyrere i innkjøp. Av de kornsortene som jeg sliter med å i det hele tatt finne noe sted å få tak i, er forskjellige typer hvete, durum og søt mais (jeg tenkte å bruke popkorn, men ser at kvernen min spesifikt bare skal brukes til "sweet corn" og popkorn kjerner blir altså for harde).

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2016, 16:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Først og fremst, velkommen Gjedde!

Så til spørsmålene. Jeg kan ikke svare fullstendig utfyllende på alle. Dette er et tema som det har vært skrevet mye om tidligere. Men noen av trådene har blitt så lange, eller de har ikke blitt postet i på lenge, så det kan være utfordrende å finne fram til akkurat det man er ute etter. Om du ikke får gode nok svar i denne tråden, eller er litt utålmodig, så kan du jo prøve et søk. Søk på nøkkelord og begrens eventuelt søket til brukernavnet til den du måtte ønske. Bare et tips…. Søkefunksjonen finner du oppe til høyre.
Gjedde skrev:

Så mitt spørsmål er hvor man kan/bør handle forskjellige typer helkorn og frø til lageret - gjerne fra Norge, evt. hvordan det går an å importere på en enkel og lovlig måte med fornuftige fraktkostnader. Evt. også om det er spesielle hensyn i forhold til lagring som er spesifikke for den enkelte kornsort.

Selv importerer jeg meget lite av den slags, og da bare i relativt små mengder. Så jeg har lite å tilføye om import. Grunnen er at jeg foretrekker kortreist mat når det er mulig. Angående spesielle hensyn ved lagring, så er det dette grunnleggende med tørt, mørkt, kjølig og oksygenfattig. I tillegg så har kornsorter med høyt fettinnhold kortere holdbarhet enn andre. For tradisjonelle norske sorter betyr det i praksis bare havre.

Min foretrukne metode er å skaffe meg oversikt over lokale produsenter og ta direkte kontakt med dem. Men vi er nå utenfor sesong til akkurat det. Du skriver ikke hvor i landet du holder til. Men har du muligheten, så bruk tiden fram til seinhøsten til å finne ut hvor de økologiske gårdene i ditt område er, ser du viser til mye økologisk. Legg turen forbi noen av dem i løpet av sommer og høst. Bare ved å ta en titt kan du få et inntrykk av hvor godt de drives. Om du ser noen som jobber der, så stopp og slå av en prat og nevn at du er ute etter å kjøpe korn privat. Da kan de fortelle deg akkurat hva slags korn de har og egenskapene til det. Ved å høre hva de har å si får du også et inntrykk av hvor proffe de er med det de driver med. Kunnskapsnivå og motivasjon for det de driver med er gjerne stor hos norske bønder, men det finnes selvfølgelig unntak. Men for å kunne vurdere dette må du lese deg opp på norske forhold. Det du skriver her…
Gjedde skrev:
De kornsortene/frøene som jeg selv er mest interessert i per nå men som kan være utfordrende å få tak på, er: hvete (og typen hvete spiller en rolle for egenskaper i bakst - myk hvit hvete, hard hvit hvete, rød vårhvete, rød hard hvete, vinterhvete), rug, bygg, havre, spelt, durum, einkorn, emmer, bokhvete, søt mais. Av de enkle å få tak i er quinoa, ris og kikerter (men kanskje noen gode innkjøptips der også?). Av de litt mer eksotiske (engelske navn) som jeg ikke kjenner fra tidligere, har jeg notert meg amaranth, millet, sorghum og teff.
…. tyder på at du frekventerer amerikanske nettforum til vanlig. Har jeg rett? I Norge brukes det helt andre betegnelser for å klassifisere de norske hvetesortene og deres egenskaper. Vi ligger helt på nordgrensen for hvor det er mulig å dyrke korn, så mange av de amerikanske sortene går ikke an å dyrke hos oss. Når det gjelder hvete, skilles det på sorter som sås på høst og vår og hvilke proteinklasser de tilhører, sterkt og svakt protein, proteininnhold, og motstandsdyktighet mot forskjellige forhold under dyrkning. Og etter høsting er det alltid interessant hvor høyt falltall man har. For lavt falltall så går avlingen til dyrefor, da egner det seg ikke til baking. Men det kan være utmerket til f.eks. bruk i hjemmelagde frokostblandinger.

Gjedde skrev:
* Jeg kjøpte hvete, spelt og rug fra Økoland som ved innkjøp av 25 kg sekker fikk gratis frakt. Jeg vet derimot ikke hvilken type hvete det er jeg har kjøpt (var ikke klar over at det hadde betydning da jeg kjøpte, og glemte å se etter dette på posen), men det går det sikkert an å finne ut av.
Ja, det er bare å ta en telefon det. En seriøs forhandler vet hva det er man selger. At det ikke står noe på nettsiden kan være bare fordi folk flest ikke er interessert i den slags informasjon, eller at sortsnavn kan variere. Eller at det er en blanding av sorter for å oppnå en bestemt bakekvalitet. Del gjerne svaret du får med oss!
Gjedde skrev:
  • Havre fåes i 10 kg forpakning fra Nye Tider. Møllerens har havre (havremarv), men jeg vet ikke hvor de kan handles.
  • Emmer fra Holli Mølle ser ut til å kunne kjøpes i 10 kg forpakning fra Nye Tider, og i 1 kg forpakninger fra reintlogisk.no.
Nye Tider/Josef Korn og Holli mølle er omtalt noen ganger her inne. Korn fra Holli kan for øvrig bestilles i større kvanta via deres forhandlere rundt om i landet. Så har du sett Holli Mølle-logoen i en butikk nær deg, så spør om de kan bestille større kvanta. De har flere sorter enn dem du lister opp. Problemet er at dette kan være sesongbetont, de kan gå tomme for enkelte sorter. Det finnes også tilsvarende små møller med detaljutsalg i Sverige, og om jeg ikke husker feil en i nærheten av Lom. Fordelen med å handle fra slike er at du får ferdig renset korn, nesten uten småstein, andre kornsorter og ugrasfrø. Men det har også blitt meg fortalt at når kornsiloen er nesten tom, kan det følge med ting du helst ikke vil ha. Så beste handletid er fortsatt seinhøstes…. Men prisen er naturligvis vesentlig høyere enn ved direktekjøp fra bønder.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2016, 18:02 
Avlogget

Hei Bamse, og takk for rask og utfyllende tilbakemelding. Jeg er forøvrig imponert over hvor mye kunnskap du har formidlet rundt på forumet, innenfor de fleste temaer der jeg har vårt inne og lest på trådene. Jeg har f.eks. vært innom minst en tråd om oppbevaring, som har gitt input til hvordan jeg har valgt å gjøre det selv. Og lest med stor interesse bl.a. om litt utregning av hva det krever for å være selvforsynt (jeg bor på småbruk, så problemstillingen er ikke helt uaktuell).

Det er ikke en helt fremmed tanke å ringe rundt til bønder i nærmiljøet - men i en hverdag med tidsklemme er det klart at det er lettvint å bare kunne bestille fra et sted. Og så leser man f.eks. om problemer med mugg på havre som kan være skadelig for folk, som gjør at man får ekstra lyst til å handle fra et sted der det har vært noe kvalitetsikring av produktet til mat for folk. Og så er det slikt som durum som virker vanskelig å få tak på. Så for min del er en "mellomting" som er dyrere enn å kjøpe rett fra bonde, men billigere enn å kjøpe 500 gram pakker i detaljhandel, kanskje greieste løsning.

Den gryende interessen for baking er vel med og gjør at jeg ønsker å ha tilgang på litt mer uvanlige typer korn. Det er kanskje ikke så viktig i forhold til selvforsyning og matsikkerhet - på den andre siden har jeg også lest om at det psykologiske i å ikke bare ha næring å overleve på, men også å ha mulighet til et godt og variert kosthold, også er et poeng i forhold til "survival".

Som du korrekt har registrert har jeg lest litt informasjon fra amerikanske kilder, bl.a. fordi det er der utvalget finnes i bøker om baking med helkorn. Når det gjelder hvete - der vi har andre lokale norske varianter - er det viktigste etter hva jeg har forstått å ha tilgang både på en type hvete med høyt proteininnhold (som er bra for brød), og en type med lavt proteininnhold (som er den typen man trenger for kaker og den typen baking) - og evt. kunne mikse de to for å tilpasse for forskjellige typer bakst.

Har sett ved søk på nettet at det finnes en del mer utvalg i Sverige. Det virker som det ofte kan være litt utfordrende å få sendt til Norge. Men jeg fant bl.a. kolonialvaror.se som visstnok leverer hvertfall havre og bygg helkorn i Norden.

Uansett nysgjerrig på om det er noen "bakere" der ute som sitter inne med konkrete tips. Jeg holder til i Østfold, så for evt. tips om lokale bønder og kortreist mat, så er det den regionen som er mest aktuell for min del. Men det gjelder jo bare for meg og andre herfra - folk flest her på forumet bor statistisk sett andre steder - så alternativer med fraktmulighet er jo bra.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2016, 14:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Fornuftige fraktkostnader kan du se helt bort i fra med mindre du finner europeiske leverandører. Her er et eksempel på 50 lb(22,7 kg) durumhvete fra USA: 42 dollar for hveten, 217 dollar i frakt, 15% i MVA= ca 108 kr per kg.

http://breadtopia.com/store/organic-durum-berries/

Om du leter er det sikkert fullt mulig å finne det meste også innenfor Europa. Etter et raskt søk på helkorn fra Tyskland, fant jeg en som leverer utenfor Tyskland etter avtale: http://www.chiemgaukorn.com/Weizenmehl- ... -Anbau.htm
Men de har ikke absolutt alt tenkelig og hva de tar for levering til Norge vet jeg ikke. Men prisen på 25 kg Einkorn levert i Tyskland er 34 euro for kornet og 5,50 euro i frakt. Det skulle bli noe sånt som i underkant av 15 kr per kg der. Min erfaring fra andre ting jeg har fått sendt fra Tyskland er at fraktprisene er moderate. Men jeg har aldri fått sendt noe så tungt som dette.

Det er for øvrig et spennende prosjekt du beskriver og det hadde vært artig om du delte erfaringene med oss. For de som ikke har prøvd å lage eget mel er det imidlertid en del man må være klar over. Ettersom du har kjøpt små kvanta av mye, og store av noe, regner jeg med at akkurat du har erfart dette allerede.

Spesielt tenker jeg det er viktig å være klar over at kornmøller til hjemmebruk er fundamentalt forskjellige fra de som brukes i industrien. Der brukes det valsemøller som knuser/klemmer kornet mellom to valser. Da blir ikke skallet rundt den hvite kjernen så finkornet som med vanlige møller. Det betyr at det hvite lettere kan ristes og siktes fri fra kime og skall. «Siktet hvetemel» har i Norge bare rundt 80 % av kornets bestanddeler i seg. Dette gjør underverker for bakeevnen. Gjærdeig hever vesentlig bedre og blir luftigere enn brød bakt på sammalt mel. Durumhveten man kan kjøpe i norske butikker er gjerne enda mer raffinert. Kanskje inneholder den bare ned på 50-tallet i prosent av kornet og den kan være langt mere findelt. Så bakeegenskapene vil ikke være lik det man kan lage hjemme.

Jeg sikter av og til egenprodusert mel. Men fordi jeg bruker en mølletype som nærmest filer kornet i stykker, er det alltid litt mer av skall og kime som slipper gjennom sikten. For best mulig resultat bruker jeg en svært finmasket sikt, men selv da blir ikke melet like hvitt som kjøpemel. Det kan se ganske hvitt ut, men sammenlignet med kjøpemel er det lett å se forskjell. Så loff og bakverk får en mørkere tone enn det som er lagd på butikkmel.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2016, 21:06 
Avlogget

Skal se på muligheter for import - og USA er nok "utafor" i forhold til avstand og kostnader. Pluss at det er ikke godt å si hva slags importrestriksjoner man kan komme til å snuble over, så Europa er nok tryggere.

Kan informere om at jeg fikk tak på (mindre forpakninger) helkorn av bokhvete og havre fra Saltå Kvarn i en lokal helsekostbutikk i Life kjeden.

Er klar over at siktet sammalt mel og det vi vanligvis kjenner som "siktet hvetemel" ikke er det samme, så jeg kommer ikke til å prøve å lage egne erstatninger for det. Og ferdig kjøpt siktet hvetemel har jo også god holdbarhet. Men for noen av de søte bakverkene som kan lages med kun sammalt mel, skulle jeg ønske at jeg kunne få tak på en hvetesort med lavt proteininnhold. Apropos det å lage mat med kun sammalt mel, har jeg testet en vaffeloppskrift fra boka "Whole Grain Baking Made Easy" som blir god (uten å smake "sunt"), laget på fint kvernet hvete og spelt (ikke siktet), valset havre, chia-frø, og diverse andre vanlige ingredienser.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2016, 01:25 
Avlogget

Tenkte følge opp med et par ting fra senere research, for de som evt. er nysgjerrige på denne tråden. For de som måtte bo i Østfold og omegn, så har jeg sjekket at man kan bestille diverse produkter privat for henting på Holli Mølle. På prislista finner man økologisk hel spelt, hvete, landhvete, rug, svedjerug, bygg, emmer, enkorn, havre og kamut. Det kan fort komme til å bli der jeg handler mest.

Har ikke handlet enda, men ser at på den danske nettbutikken Hjemmeriet som leverer til Norge, kan man også bestille noe helkorn - deriblant økologisk durum (som jeg har slitt med å finne noen som kan levere), og glutenfri økologisk havre.

Hvete med lavt proteininnhold virker det som man kan glemme å få tak på i Norge, så løsningen blir for min del å tilpasse oppskriftene, eller lage annen mat.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2016, 12:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for linken til den danske forhandleren. Der var det mye interessant!
Gjedde skrev:
Hvete med lavt proteininnhold virker det som man kan glemme å få tak på i Norge, så løsningen blir for min del å tilpasse oppskriftene, eller lage annen mat.
Ja, hvete med lavt innhold av protein ville i Norge automatisk ha blitt klassifisert som dyrefor.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2016, 00:42 
Avlogget

Hva med hel havre som selges på Felleskjøpet som for til hester?

https://www.felleskjopet.no/landbruk/kr ... 3500_BASE/

Sist endret av Sola den 14 Des 2016, 00:46, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2016, 17:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvorfor vil du ha lavt proteininnhold? Glutenallergi?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2016, 09:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Sola skrev:
Hva med hel havre som selges på Felleskjøpet som for til hester?

https://www.felleskjopet.no/landbruk/kr ... 3500_BASE/
Det aller, aller meste av havre som dyrkes i Norge har agner, et slags skall, som sitter fast i selve kornet. Dette må fjernes mekanisk når havren skal brukes til matkorn for mennesker. Forhavren for hest er det svært lite sannsynlig at er avskallet.

Man kan kanskje male slik havre til et svært fiberrikt mel. Hvordan det vil smake vet jeg ikke, men jeg kan jo tenke meg at det må være grove saker, men sikkert mulig å få i seg. Men om man tenker seg å lage gryn, slik som jeg for eksempel gjør av alle de andre kornslagene, så vil det bli ganske så uspiselig. Du har sikkert opplevd å få slike skallrester i deg når du har spist diverse kornvarer.

Avskallingsmaskineri til avskalling av havre er enklere enn tilsvarende for bygg, tror jeg. Men for en enkelt husholdning eller to blir det upraktisk. Dessuten er det dette med at havre har så høyt fettinnhold at holdbarheten er svært begrenset i forhold til annet korn.

Det finnes såkalt nakenhavre i liket med nakenbygg. Dette er sorter hvor kornet løsner fra agnet ved tresking på samme måte som for hvete og rug. Men nakenhavre er svært lite i bruk i Norge. Jeg vet ikke om noen som dyrker det. Nakenbygg er det derimot noe mere av.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2016, 11:24 
Avlogget

Idag är det vanligt att man ger skalad havre till tävlingshästar för att det ska bli mer koncentrerat foder . Så inte alls svårt att hitta .

Teff är ett spannmål med frön som är mycket små . Det finns att köpa från impecta , en normal fröpåse innehåller ca 1200 frön .
Hos impecta hittar man även amarant och durra .

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2016, 23:09 
Avlogget
Brukerens avatar

man kan jo lure på hvordan man gjorde med havre i gamle dager, men klart, når havrelefse blir satt i samme bås som strieskjorte, så var det kanskje..ikke så fint? :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2016, 19:54 
Avlogget
Brukerens avatar

dweomer skrev:
Idag är det vanligt att man ger skalad havre till tävlingshästar för att det ska bli mer koncentrerat foder . Så inte alls svårt att hitta .

Teff är ett spannmål med frön som är mycket små . Det finns att köpa från impecta , en normal fröpåse innehåller ca 1200 frön .
Hos impecta hittar man även amarant och durra .
Morsomt og interessant! Da jeg leste dette innlegget for noen dager siden kunne jeg bare strekke ut hånden og plukke opp katalogen fra Impecta som hadde kommet i posten like før. Så det gikk greit å sjekke hva teff egentlig var: Nok en frøsort som er glutenfri og derfor kan brukes av folk med cøliaki. Vi har en slik i kretsen og baker derfor en del glutenfritt gjennom året. Så også i forbindelse med julen. Derfor var jeg litt obs da jeg handlet glutenfritt mel her om dagen. Da så jeg at Jyttemjøl faktisk har en egen variant av bare teff. Merkelig nok har jeg ikke lagt merke til det før. Vi bruker stort sett Jyttemel original. Så da lurer jeg på om du har noen gode oppskrifter(recepter) for Teff, Dweomer?

Når det gjelder avskallet havre så har jeg prøvd å finne ut av bruk av dette til hest her i Norge. Vi har også noen hestefolk i kretsen, med både kaldblods- og varmblodstravere. Men de er alle for tiden bare hobbyhester som ikke trener hardt. Og ved hardtrening har de vært stallet opp hos proffe trenere som også har stått for kosten. Men det lille jeg har klart å finne ut er at det kanskje er en del forskjeller i bruk av avskallet havre mellom de nordiske landene. Dess nærmere en kommer Finland, dess større kan sjansen være for å finne noen som bruker den. Det kan forklare at verken Felleskjøpet eller Norgesfor ser ut til å ha rene forprodukter av avskallet havre. Felleskjøpet har noen beregnet på andre dyr med litt avskallet havre. Norgesfor har en "energiblanding" med en havre, roer og en del annet, bl.a. salt. Det hadde vært interessant om noen vet hvor en kan skaffe nakenhavre eller avskallet havre i rein form.

Draugjeger skrev:
man kan jo lure på hvordan man gjorde med havre i gamle dager, men klart, når havrelefse blir satt i samme bås som strieskjorte, så var det kanskje..ikke så fint? :)

:) Det spørs om du er inne på noe der.....

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2016, 00:33 
Avlogget

Ett smarrigt matbröd av teff . http://robbansbasta.se/dagens-recept-teffbrod/

Man kan baka det mesta med teff även scones mm . I etiopien bakas typ pannkakor av teff med surdeg och de används som både tallrikar och bestick .
Frukostgröten kan även den göras på teff .
100 gram teff innehåller 10 gram protein . 100 gram lax innehåller 18 gram .
Det lilla fröet innehåller även bra med kalcium och mineraler .

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: