Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Matlageret.
InnleggSkrevet: 14 Mar 2012, 09:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Bamse Brakar skrev:
Heldivis tror jeg sannsynligheten for en meget rask katastrofetilstand er meget liten. Dette vil nok strekke ut over år, kanskje tiår. Så det mest realistiske er at lageret bare vil vær der for å supplere, ikke være den eneste kilden til mat.

Hvorfor driver folk og maler seg inn i et hjørne hele tiden? Jeg ser stadig vekk slike innlegg, hvor det som regel er en type scenario som kan skje, eller at alt fortsetter som før. Må virkelig hele verden gå ad dundas for at vi her i Norge ikke skal ha nok mat?

Kornmarkedet varierer jo med jevne mellomrom, hvor land som Russland har hatt eksportforbud på korn. For noen år siden så vi jo hvordan rismangel førte til matopptøyer i Asiatiske land, og hvordan høye matpriser var en del av den arabiske våren. Vi i Norge har en selvforsyningsgrad som varierer, noen ganger er vi oppe i åtti prosent, andre ganger nede i 20 prosent. Med Kina og India som ivrig kjøper opp både matjord og ressurser rundt om i verden, er det ikke sikkert at bare penger er nok for å sikre import utenfra, særlig hvis det allerede har vært katastrofale avlinger enkelte steder. Uansett går matvareprisene opp, så et lager med billig mat er ikke og forakte i det tilfelle du personlig skulle oppleve økonomiske problemer.

Mitt poeng er at alt kan skje, og det og overleve betyr mer enn og overleve armageddon, men også hverdagens små og store problemer.

Du ser nok slike innlegg ofte fordi:
1) Folk kan forestille seg massevis av scenarioer. Men disse har forskjellig sannsynlighet for å skje, omtrent som at det er lettere å få 5.premie i lotto enn 1.premie. Og skal man begynne et sted, så man gjøre en avveining mellom hvor alvorlig en trussel er, hvor sannsynlig det er at den skal inntreffe og hva man har mulighet for å gjøre noe med på kort og lang sikt.

2) En del av oss synes det er et poeng at nykommere til denne typen tenkning ikke skal skremmes til passivitet. Det kan man fort gjøre ved å fokusere på voldsomt alvorlige katastrofer, type gammaglimt eller supervulkan, som vi vet KAN skje, men har meget LITEN sannsynlighet for å skje i vår levetid. Etter hvert når ting får sunket inn, ser de at mange typer forberedelser også kan være nyttige dersom det usannsynlige, men mulige, skulle skje. I mellomtiden har de tatt skritt som også vil være ET skritt på veien i mer alvorlige scenarier.

For øvrig kan jeg ikke få anbefalt Chris Martenson’s Crash Course ofte nok. Kanskje kan det være lurt å begynne med kapittel 20 .

3) Jeg tror ikke vi egentlig er så uenige. Men jeg har kanskje vært litt for utydelig? Som du kanskje la merke til, så nevner jeg at et matlager ”vil være der for å supplere, ikke være den eneste kilden til mat”. Og det er jo nettopp dette det vil være behov for i de tingene du lister opp: Høye matpriser, sviktende avlinger, personlige økonomiske problemer. Altså en buffer inntil mer permanente løsninger er på plass, dvs at man klarer å produsere det meste selv, eller i samarbeid lokalt.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2012, 11:21 
Avlogget

Jeg tror også dere egentlig ikke er så uenige, men har litt forskjellig tilnærming til hvordan organisere seg.

Jeg tror ikke på å låse seg til senarioer, si at man prepper til supervulkan eller pandemi. For da er man ikke forberedt til en EMP.
Men kan må se på senarioene supervulkan, pandemi og EMP hvis man skal være forberdt til dem, men kam ikke bare si at jeg skal preppe til alt.
For selv om disse tre snarioene har de samme basis preppene, så er det konkrete forskjeller på de som krever spesifik prepping.

Min tilnærming til prepping er at begynn i det små, og begyn med de hverdagslige ting.
Det blir for meg rart å lagre mat for 5 år og bygge meg en bunker for å være klar for atomkrig, hvis man kjører rundt med en bil uten reservedekk.
"Er man ikke alltid forberedt, så er man aldri forberedt" lånt fra youtube, men et utsagn jeg er veldig enig i.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2012, 04:03 
Avlogget

Er vel forsåvidt enig med deg mcnabux, og der er ikke meningen og krangele heller bamse brakar... bare så fordømt vanskelig og gi riktig inntrykk av følelser gjennom et tastatur! :)

Men samtidig synes jeg det er viktig at både nye og gamle lærer seg og fokusere på mer med en gang. Hvis visse scenarioer og vaner får feste seg, er det vanskelig og komme ut av det senere. Da synes jeg det er bedre å spre pengene på forskjellige ting, som tilsammen dekker det meste. Og særlig slike ting som mat skal vi ikke kimse av. Vinteren er tross alt lang i dette landet, så det er ikke sikkert det er gjort i en håndvending og skaffe seg mat!

Har forresten oppdaget en del asiatiske butikker inne i Trondheim, og har lagt til en del nye ting i lageret mitt. Billig var det også! :mrgreen:

Fem bokser kokosmelk.
Fem bokser spinat.
Ti bokser sardiner i pepperolje
Seks kilo linser.
tjue bokser stuet kål.
en boks eggplante.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2012, 18:08 
Avlogget

Uff, henger veldig langt etter..

4 KG sekk med ris.
5 bokser med tunfisk
4 bokser med serdiner
4 bokser med matrell i tomat
1 boks med tomater
2 bokser med sopp
1 boks med gulrøtter og erter..

Her må jeg jobbe hardt...
Vet ikke om dette har blitt spurt om før, men hvor mye penger har dere brukt?
Og har dere et budsjett for måneden, som går til slike ting som dette?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2012, 19:45 
Avlogget

NorwegianPrepper skrev:

4 KG sekk med ris.
5 bokser med tunfisk
4 bokser med serdiner
4 bokser med matrell i tomat
1 boks med tomater
2 bokser med sopp
1 boks med gulrøtter og erter..

Jeg vil ikke engang tenke på hvor mye penger jeg har brukt til forskjellige forberedelser oppover årene... En del tusenlapper har det nok godt med til matlageret mitt. Jeg har en relativt romslig økonomi, så jeg har ikke noen fast plan på innkjøp. Burde nok ha hatt det, men dessverre. Det ender som regel opp med at jeg kjøper ting som er på tilbud, og noen ting har jeg et fast innkjøp i måneden av. Når jeg er på butikken kjøper jeg alltid ett eller annet for å lagre, om det så bare er bomullstråd. Så tar jeg heller større innkjøp etterhvert som jeg ser at jeg har bufferen på sparekontoen dekket.

Du har begynt med matlager i alle fall, så da er det bare å fortsette. Snart har du et lager du er fornøyd med selv, og det er det viktigste. Lykke til! :D

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 01:55 
Avlogget

Det er bare å kjøre på!

Ris & bønner og diverse hermetikk er alltid en god start! ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:07, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 11:35 
Avlogget
Brukerens avatar

NorwegianPrepper skrev:

Jeg har ikke et eget budsjett for preps, men jeg handler inn litt ekstra hver gang jeg handler slik at jeg sakte men sikkert bygger meg opp et lite lager. På denne måten merker jeg egentlig ikke noe til utgiftene til ekstra mat. Denne strategien har fungert veldig bra for meg som en begynnelse, men etterhvert vil jeg nok gå over til mer systematiske innkjøp for at sammensetningen av den maten jeg har skal være balansert i forhold til hvor mange måltid jeg faktisk kan produsere av det jeg har. Det er ikke noe poeng i å ha 100 kg ris men bare tilbehør for 20 av dem, da sitter du med 80 kg ris du aldri klarer å presse i deg.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 12:49 
Avlogget
Brukerens avatar

NorwegianPrepper skrev:

..

For å gi et svar på hva det KAN koste vil jeg sitere noen poster fra et annet forum. Først vårt kjære medlem Ulv i fårakläder:
Ulv i fårakläder skrev:
Tänkte att vi skulle ta och stolpa upp vad som krävs för att ha ett års "prepp" för tre personer.
600g ris är nog för en måltid?
då blir det 220kg ris för ett år. Om man äter ett mål med ris om dagen.
Vidare behöver man ju då
ca 220kg vete för att baka bröd.
Sedan behöver man lite torkade bönor och ärtor, säg 100kg av dessa?
Sedan vill man ju ha lite konserver för omväxling och tillbehör. Konserverna är på mellan 150-500gram. En snittvikt på 325g En av dessa per dag =120kg konserver.
Lite extra lyx, torkad mjölk och liknande? Säg 50kg
Totalt blir det då 50+120+100+220+220= 710kg

Stämmer detta, för detta borde isf vara -minimum- vad man skall införskaffa för att känna att man har "en bra start" om något skulle gå fel rejält?

Og her et svar på hva akkurat dette forslaget ville kostet, sånn cirka og grovt regnet:
Sitat:
Dersom konservene er like deler makrell i tomatsaus og leverpostei(Men du hadde vel neppe tenkt at konservene skulle være makrell og leverpostei?), blir dette ca 2050 kcal per person og dag. Det gir 90 gram protein med en god balanse av aminosyrer. Vitamin- og mineralinnholdet er ikke bra på flere punkter, men med en Multi vitamin & mineral tablett per dag blir det bra.

Konklusjon: Et godt utgangspunkt.

Horrorcore skrev:
Lite andra funderingar.

Hur ska man köpa cirka 700 kg varor utan att bli upptäckt. Och vad i hela fridens namn skulle det kosta.

Sitat:
Vel, slik som det er listet opp i første post: ca 16 000 Nkr

Da er halvparten av denne prisen makrell i tomatsaus og leverpostei.... :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 13:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Det eksemplet jeg har sitert i posten over blir altså snaue 44 kr per dag for 3 personer, eller mindre enn 15 kroner per person per dag. Da er riktignok IKKE en vitaminpille daglig medregnet.....

Dette eksemplet viser tydelig at dette trenger ikke bli dyrt, men det kommer helt an på hvilket nivå man legger seg på. Husk også at dette jo er mat som skal spises, så pengene er slett ikke bortkastet. Man tar bare utgiftene litt på forhånd.

Hvor skal pengene tas fra? La oss se litt på muligheter her.

16 000 høres akkurat ut som en uke i syden for en person. Så en familie på fire kan jo feriere en uke hjemme en gang hvert fjerde år....

16 000 høres også ut som forskjellen på en 4 og 5 år gammel bruktbil......

Eller å kutte èn løssalgsavis per dag i et par år, (og heller lese gratis på internett)

For øvrig må jeg bare si meg enig med flere andre over her: Man starter i det små, kjøper litt nå og da. Å ha mat for 4 dager i stedet for 1 eller 2 er en begynnelse. Så jobber man seg sakte men sikkert opp til det nivå en er komfortabel med. Kanskje 3 uker, 3 måneder eller kanskje mer. Personlig tror jeg vi ennå har god tid før det blir virkelig kritisk. (Les: Flere år) Men man vet jo aldri, så det er ingen grunn til å utsette starten.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 13:45 
Avlogget

Det gjelder å scanne matbutikkene på nett feks Coop hver søndag når de kommer med nye tilbudsaviser. Samt all spamen du får i posten. Kommer det tilbud er det egentlig bare å dra der på kveldstid og handle det man er god for!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:07, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 18:26 
Avlogget

Gullars skrev:
Det gjelder å scanne matbutikkene på nett feks Coop hver søndag når de kommer med nye tilbudsaviser. Samt all spamen du får i posten. Kommer det tilbud er det egentlig bare å dra der på kveldstid og handle det man er god for!

Meget godt råd. Mye av middagsboksene mine, fruktboksene, og leverposteien og makrellen i tomat har jeg kjøpt på tilbud på COOP OBS! og har spart en del kroner på det. Dessuten får jeg som coop medlemmer igjen penger fra en butikk som ble kåret som den billigste i siste test av adresseavisen. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 00:08 
Avlogget

Som nevnt i andre tråder så prepper jeg ikke spes. ift matlagring (selv om det alltid er masse mat i huset...), men vil tipse om Trondheims utgaven av brun lapskaups. Slettes ikke dyr, får nesten 4 for 100lappen, og med salt og pepper smaker den slettes ikke så alt for ille. Vil tro at om jeg hiver meg på hamstrings bølgen (skjer nok fort det med...), så blir det nok 20-50 bokser av denne. Er ikke sikker på næringsinnhold, men siden nød lærer naken kvinne og prostituere seg, så kan jeg nok ta med en boks på jobben fra tid til annen :? i steden for matpakke og få sirkulasjon i lageret ;)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 00:46 
Avlogget

Vel...som jeg skrev, så begynner jeg vel prepping i form av matlagring jeg med....
Siden siste uke var ferie i Danmark, samt noe av mitt daglige hushold har blitt omorganisert så er følgende nå i matlager:
(har fått lov av fruen til å bruke 1/2 delen av en kjellerbod til dette :D )
Tørrvarer:
Ris: 4,5 kg
Pasta: 13 kg
Kjeks: 6.3kg
Sjokolade: 2.6kg
Potetmospulver: 2.1 kg
Honning: 2.0 kg
Buljong: 0,75kg
Hermetikk:
Kjøtt/middagsretter: 10,6 kg
Bønner: 8.5 kg
Grønnsaker: 5.8 kg
Frukt: 5.5 kg
Annet:
30x20ml snaps
93 fl. Vin
15 l saft
Samt mye mat i dypfrysa...

Mitt nyoppstartede lager er forrige uke (uke 17) øket med :
8 kg havsalt
2,5 kg tørre gule erter
6 bokser a 0,8 kg lapskaus
2 bokser a 0,8 kg (med kraft?) fiskeboller. (yakk, går nok etter naboen de ;) , siden gutta og kona liker det, så lagres det med :shock: )
4 kg ris.

11.05
De fleste av ølboksene ( :oops: meg) og en sjokoladeplate (kona :lol: ) er tatt ut, og følgende er bragt inn:
24 bokser a 184 g chapignon
24 bokser a 185 g mais
12 bokser a 340 g mais
8 kg havsalt
8 kg ris
2 kg pasta
10 kg sukker
1,6 kg kjeks
1,4 kg grovt knekkebrød
3 kg havregryn
2 bokser a 800g fiskeboller
2 bokser a 800g lapskaus

I tillegg ble det:
200 telys
4 fl. a 500 ml. håndsåpe
9 tuber a 75ml. Tannkrem
14 x 125 g håndsåpestykker

15.05.12
Som nyaspirerende matlagrer og lettpåvirkelig paranoid, så håper jeg dette er min siste ed. I tråden :o Følgende er bragt inn i dag:
16 kg div. mel
10 kg sukker
2 kg musli m.frukt
4 l. matolje
2 kg tørre gule erter
1,5 kg havregryn
En kg knekkebrød
0,8 kg kjeks
4 bokser a 110 g makrell i tomat
4 kg havsalt

Og i tillegg:
16 esker fyrstikker
8 stykker håndsåpe

Vet ikke om dette blir siste ed., men tror det er greit med å la det bli slik :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2012, 09:22 
Avlogget

Og da har jeg utvidet matlageret med noen nye ting, i tillegg til at jeg har utvidet mengden av de forrige. Jeg oppdaget at jeg har passert 100 bokser tomatbønner ved siste opptelling..! :shock:

Seks bokser coop sildefilet (sverige)
To bokser bondebønner.
2 kilo honning.
10 kilo sukker, lagret på en tiliterskanne.
10 kilo grønne erter, nylig lagret på tiliterskanne den også.
3 kilo med knekkebrød.
20 plater coop mørk kokesjokolade.
15 bokser bambus skudd.
5 bokser mandariner i lake.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2012, 16:44 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Og da har jeg utvidet matlageret med noen nye ting, i tillegg til at jeg har utvidet mengden av de forrige. Jeg oppdaget at jeg har passert 100 bokser tomatbønner ved siste opptelling..! :shock:

Seks bokser coop sildefilet (sverige)
To bokser bondebønner.
2 kilo honning.
10 kilo sukker, lagret på en tiliterskanne.
10 kilo grønne erter, nylig lagret på tiliterskanne den også.
3 kilo med knekkebrød.
20 plater coop mørk kokesjokolade.
15 bokser bambus skudd.
5 bokser mandariner i lake.

Hei, du Bare lurte på hvordan du lagret knekkebrødene evt holdbarhet på de du har. Også lurte jeg på hva slags type tiliterskanner du bruker. Kanskje jeg kunne herme litt. For mitt store hodebry går ut på hvordan pokker jeg skal unngå å ha havregrynsgrøt til både frokost og kvelds, hvis en krise skulle oppstå... :) Skulle ha likt å brukt mine bokser med makrell i tomat til noe fornuftig også.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support