Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Matlageret.
InnleggSkrevet: 03 Jun 2012, 17:16 
Avlogget

Knekkebrødene har jeg rett og slett i en plastboks i et skap. Jeg har planer om å rotere det relativt ofte, men det er jo lagret tørt så jeg tror det skal gå bra en god stund. Ti liters kannene er kjøpt fra europris, og jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til den tynne plastikken... Men det er det jeg bruker for tiden.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 18:02 
Avlogget

Og så var matbudsjettet knekt igjen ja. Var innom en liten sjappe kalt Dunya i Levanger, nå i nærheten av sparebankbygget der. Der hadde de tjue kilos sekk med basmat ris til 200 hundre kroner, og femten liters kanne med mais olje til 375 kroner. Det ble en del og bære til bilen etterhvert...

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2012, 06:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Og så var matbudsjettet knekt igjen ja. Var innom en liten sjappe kalt Dunya i Levanger, nå i nærheten av sparebankbygget der. Der hadde de tjue kilos sekk med basmat ris til 200 hundre kroner, og femten liters kanne med mais olje til 375 kroner. Det ble en del og bære til bilen etterhvert...

Og rett rundt hjørnet, mot vest, får du kjøpt tørrmelk i alle varianter. Kanskje du tar oppdrag som kurér? :D

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2012, 18:36 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Frøyatro skrev:

Og rett rundt hjørnet, mot vest, får du kjøpt tørrmelk i alle varianter. Kanskje du tar oppdrag som kurér? :D

Ja, dem hadde faktisk tørrmelk også! ;) Ok, det er kanskje ikke ALLE her som har like stor interesse av den butikken, men det kan jo være en oppfordring til å se seg om på slike butikker! Og så kan jeg jo nevne at Levanger er kommunen før Verdal, hvor Stiklestad ligger, og stiklestadspelet blir satt opp nå i Juli... Om noen skulle ta seg en tur. :mrgreen:

Ellers så kjører jeg hvor som helst når som helst bare betalingen er god nok! :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jun 2012, 22:55 
Avlogget

Kan nok hende jeg ber om en tjeneste her ;)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2012, 09:36 
Avlogget

eg snublet over en film på youtube som var en forfriskende måte å tenke matlagring.Riktignok var dette rettet mot mormoner samfunnet, men den er stapfull av opplysninger og teknikker for matlagring.

http://www.youtube.com/watch?v=gOLuIApy ... re=related

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 20:08 
Avlogget

Da har matlageret mitt vokst igjen...

Nå har jeg tjue fem kilo sukker lagret på tjuefemliterskanne.
De grønne ertene har fått selskap av ti kilo gule erter.
Likeledes har jeg ti kilo grønne linser, og ti kilo røde linser.
Fra Easyprepper fikk jeg nylig tak i fire bokser tørrmelk, fire bokser smørpulver, og fire bokser eggepulver.
Fra tidligere nevnte Dunya har jeg også fått tak i en femkilos boks med sylteagurk.
Også en boks med appelsinjuice pulver som jeg må få forsøkt meg på.
Også har jeg fått tak i en storboks med kokos melk.
Så har det blitt tre bokser med fylte auberginer.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2012, 12:05 
Avlogget

Eg har lest endel om bruk av kokosolje i prepper øyemed. Det ser ut til å være en hel ting det kan brukes til. Matlaging, smøring,steking, bålstarter,blant annet. Gode lagrings egenskaper har det og. Delfia fett er stort sett laget av kokos olje, men er det samme som vanlig kokos olje? Og hvordan er det med det helsemessige? Eg har surfet rundt,men har ikke funnet noen konkrete svar.
Kanskje Bamse Braker har en kommentar? Bamse er flink med mat spørsmål.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2012, 13:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Fett kommer i mange former. Mettet, enumettet og flerumettet fett kjenner de fleste til. Men også innen disse gruppene finnes det mange varianter, eller forskjellige fettsyrer. De skiller seg ved hvor lange de er, dvs hvor mange karbonatomer de inneholder og hvordan de er bygd opp.

Fettet i de forskjellige matvarene kommer i utallige kombinasjoner og mengder av disse forskjellige fettsyrene. Men vanligvis er planteoljer flerumettet eller enumettet. Kokosolje, palmeKJERNEolje og palmeolje skiller seg imidlertid ut ved at de inneholder svært mye mettet fett.

Kokosolje og palmekjerneolje har mye av laurinsyre og myristinsyre og lite av palmitinsyre. Alle disse er mettede. For palmeolje er det motsatt, mye palmitinsyre og lite eller ingenting av disse to andre. Noen mener at kombinasjonen i kokos- og palmekjerneolje er gunstig helsemessig, mens de fleste ikke er så begeistret for palmeolje. Palmeoljen har også en del stygge miljømessige forhold knyttet til seg som ikke dreier seg om næringsverdi.

Men å google på dette er ganske håpløst. Du vil få opp masse treff skrevet av folk som er hektet på lavkarbo og som leter panisk etter vitenskapelig rettferdiggjøring av ideene sine. Og noen av dem har åpenbart ikke peiling på prosentregning engang og trekker merkelige konklusjoner ut fra forskningsresultater. Så langt jeg kjenner forskningen dreier mye seg om å sammenlikne forskjellige kombinasjoner av disse fettsyrene for å se på effekten på kolesterolnivåene. Men det man da må huske på er at man ofte sammenlikner kosthold som har lik mengde mettet fett, bare forskjellig forhold mellom de mettede fettsyrene. IKKE kosthold med mye og lite mettet fett vs flerumettet og enumettet. Slik forskning finnes også, men er ikke så ofte innrettet på å skille mellom de enkelte mettede fettsyrene i tillegg til skillet mellom mettede og flerumettede.

Men om jeg skal oppsummere hva jeg synes om dette så blir det noe slikt:

1. Spis minst mulig mettet fett uten å være ekstrem. Noe mettet fett trenger vi.

2. Spis mest mulig flerumettet og enumettet fett av det fettet du spiser.

3. Dersom du ikke får i deg mye flerumettet fett fra fisk, så må du være spesielt nøye med at det flerumettede fettet fra planter ikke er alt for skjevt i retning av plante-omega 6(18:2 n-6), men har mest mulig plante-omega 3(18:3 n-3). I praksis betyr det at du bevisst velger rapsolje, soya, nøtter(spesielt valnøtter, men også hasselnøtter, mandler og andre har meget gunstig fettsyresammensetning), mørke bladgrønnsaker(ja, det er lite fett, men balansen omega 3:omega 6-balansen er gjerne bedre enn i annen plantekost) hvetekim, linfrø som knuses like før bruk. Helkorn/sammalt hvete har for eksempel 0,8 gram plante-omega-6 per 100 gram, dvs ca 40 % av det totale fettet er i denne omega 6-formen, mens omega 3-formen er det mer sparsomt med. Men om man bruker rapsolje i tilberedningen, retter man opp den skjevheten.

4. Om du først skal lagre mettet fett så er slett ikke kokosfett noen dårlig løsning. Men vær klar over at delfiafett er hydrogenert, dvs at det lille som var av de sunne en- og flerumettede fettsyrene er omdannet til mettet fett. Dette er gjort for at smeltepunktet skal bli så høyt som mulig slik at det forblir i fast form selv på en varm kjøkkenbenk. Det er altså helsemessig ikke like gunstig som ren kokosolje. Men prisen på delfiafett er jo bare en brøkdel og holdbarheten trolig bedre om ikke disse rene kokosoljene er tilsatt masse antioksydanter da.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2012, 19:21 
Avlogget

Takk for en fyldig svar Bamse. Litt av tanken med delfia fett er at den er fastform i rom/lagrings temperatur. Den har flere bruk enn det helsemessige, som eg nevnte tidligere tråd .En fordel er at den kan varmes forsiktig,den smelter og er lett å tømme i glass,hvor den stivner igjen. Da er den beskyttet mot dyr/insekter. Når det gjelder til mat bruk, så ser eg for meg å bruke den som stekefett,smøring på støpte gryter og kar,osv. Nå må eg kjøpe inn noen blokker,men heldigvis er de ikke dyre.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Mai 2013, 18:01 
Avlogget

Nå som jeg har fått et matlager som kan holde liv i meg i noen måneder, er det definitivt på tide å gå for mer luksus artikler og smaksforsterkere. Det siste tilskuddet er buljongterninger, og så skal jeg intensivere dyrkingen av urtehagen min, og etter hvert lagre mer krydder. Og i den anledning tenkte jeg at det kunne være kjekt å dele denne linken her som jeg fant.
http://www.happypreppers.com/spices.html

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2013, 17:01 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Nå som jeg har fått et matlager som kan holde liv i meg i noen måneder, er det definitivt på tide å gå for mer luksus artikler og smaksforsterkere. Det siste tilskuddet er buljongterninger, og så skal jeg intensivere dyrkingen av urtehagen min, og etter hvert lagre mer krydder. Og i den anledning tenkte jeg at det kunne være kjekt å dele denne linken her som jeg fant.
http://www.happypreppers.com/spices.html

Og i den forbindelse vil jeg rette søkelyset på en butikk jeg har lagt min elsk på. Den har et uhyre stort utvalg av krydderesker, som jeg ikke finner i 99% kjedene. 20 kroner for tjue gram er ingen ublu pris, og de har mange ting som jeg ikke kan dyrke. Så dette er et fint sted å finne krydder.
http://www.etikken.no/

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2013, 20:24 
Avlogget

nå er matlageret mitt nesten helt tomt! :o
så har begynnt å tenke på å fylle det opp om 10 dager når lønnen kommer.

men denne gangen skal jeg prøve noe nytt, fylle laktoseredusert melk på 5 liters kanner, og oppbevare de på boden.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support