Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Skadedyrsikker emballasje
InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 23:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvilken emballasje bruker folket på oppbevaring av mat? Tenker mest på mat som ikke er inne i hjemmet, men enten i uthus, garasjer, jordkjellere, hytter etc det det er større sjanse for mus og andre skadedyr.

Ser for meg at glass er ganske bra for å oppbevare mat i. Vet mus gnager seg gjennom det meste, men noen som vet om aluminiumskasser holder? typ... et par mm tykke.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 08:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Tette metallkasser, -spann og glass burde holde.

Men det hjelper også med tett kattebestand. For noen år siden ble en plastdunk fylt med korn stående i garasjen over vinteren. Ingen antydning til at mus hadde forsøkt seg på den. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 11:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Skulle gjerne hatt katt på hytta, men tror jeg får noen dyrevernere på nakken om jeg bare slipper løs katter der oppe ;)
Ser hovedsakelig etter rimelige metallkasser, men tror jeg skal putte småting i glass :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 14:16 
Avlogget

Jeg har mitt i plastkasser, men innendørs, da de kan bli ødelagt av frost. Ingen mus har kommet seg igjennom dem, og vi har veldig mye mus i huset.

Jeg har selv lurt på hva jeg skal putte ting i, som jeg lagrer andre steder. Den maten jeg har på hytta har jeg lagt høyt oppe på den øverste hyllen, og de er også i plastkasser. Foreløbig har det gått bra (ligget der to år)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 14:41 
Avlogget

Rotter kan gnage seg rimelig lett igjennom stålrør. Selv mus trur jeg lett tygge seg igjennom det aller meste. Alt er avhengige om hvor mye de vil ha tak i innholdet.

Vet ikke om dette er bekreftet men en bonde slet med en rotteinvasjon som gikk løs på grønnsakene. Han skal visst ha satt opp ei bøtte med lokkemat for å fange flest mulige rotter.
Til slutt ble bøtten full av rotter som ikke klarte å klatre ut fri for mat og sultne. De sultne rottene endte opp med å spise hverandre til det bare var to igjen. Bonden slapp så løs disse to ut i åkeren igjen, sultne og på jakt etter andre rotter.
Bondens rotteproblem var lenger ikke et tema.

No veit Ikkje eg om det går ann å programmere dyr på denne måten og hvorvidt historien e sann. Kanskje verdt et forsøk når ingenting annet fungere?

Foreløpig så hjelper vel rottegift og feller like godt som før.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2015, 18:28 
Avlogget

Vi bruker å vakuumpakke det meste, og videre i glass med lokk. Alt fra fyrstikker - plaster blir vakuumpakka. Tørrvarer det samme, og pakker flatt. Kjøtt/grønsaker blir både tørket,speket,eller lagt inn på glass :-)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2015, 17:56 
Avlogget

Hei Ruth45 hvordan vaccumpakker du?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2015, 02:07 
Avlogget

Jeg pakker noe i mylar, og har oppi dunker av tykk plast, eller gamle blikkspann. Ang blikkspann må nok gnagerne slite litt før de kommer innpå. :lol:
Så her vil jeg bare anbefale loppemarked, du finner dem ofte der.

Jeg og vakumpakker litt (bruker sånn maskin), da er de greie å stable, enten det er i fryser eller i kasser.

Men mest har jeg i 2 liters norgesglass. Liker vel egentlig det best. (de er jo og solide og uinntagelig for gnagere)

Gjenbruk er en fin ting :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2015, 22:29 
Avlogget

Jeg vakuumpakker med en vakuumpakker som jeg kjøpte fra Biltema...billig og bra!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: