Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 14:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Jun 2015, 23:25 
Avlogget

Hei,
jeg har en kjeller som nå på sommeren har 14-15 grader som standard temp (Litt kaldere ved gulvet).
Luftfuktigheten ligge rundt 40-50%.

Ønsker innspill på hva jeg kan oppevare her over tid, dvs over 6 mnd, over 1 år og og lengre.

I dag oppbevarer vi salt, sukker, mel, øl, brennevin og det fungerer bra. Men tenker på å lage et overskuddslager :)
Viktig at tips tar hensyn til temp/fuktighet.

Hepp!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2015, 00:00 
Avlogget

Min erfaring er at blikkbokser ruster i en sånn kjeller. Jeg henta opp en boks hermetikk som hadde stått i fire år, den var det rett og slett hull i.

Temperaturen er fin for å lagre tørrvarer, men da må du sikre deg mot fuktighet. Det sikreste er kanskje å pakke i mylar-poser med oksygen-absorber nedi, og så stappe hele posen oppi ei tett plast-bøtte med lokk og silica-gel?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2015, 13:52 
Pålogget
Brukerens avatar

Jeg synes i grunnen det høres ut som en alminnelig god kjeller av i dag. Til og med korn som lagres åpent og luftig i en slik kjeller med 40-50% luftfuktighet vil holde seg så tørt at skadedyr ikke kan formere seg i kornet. (Det kan bli spist av insekter og mus som ellers lever livet sitt andre steder, men det er en annen sak.) Men ting som lagres med direkte kontakt med et murgulv, vil kunne samle kondens pga temperaturforskjellen mellom gulv og luft. Kanskje det var det som skjedde med de hermetikkboksene? Eller kanskje de lekket? Så hev alt som skal lagres over tid opp over gulvnivå.

Men tilbake til hovedspørsmålet: Jeg mener at alt som ikke må oppbevares i fryser eller kjøleskap, kan lagres i en slik kjeller. Det kan bli for tørt og varmt for lagring av frukt og grønt, men om kjøleskap/-rom streiker, kan du forlenge holdbarheten av slikt også.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2015, 12:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi har kjeller i et hus fra 1840. Nødvendigvis har det vært litt arbeid/tankevirksomhet knyttet til å ta denne i bruk. Når det gjelder lagring/fukt osv; er denne oversikten meget bra, ut fra den kunnskapen jeg har skaffet meg:

http://www.naaf.no/Documents/1.%20Innek ... 110916.pdf

Vi har satt inn avfukter i vår kjeller. Relativ luftfuktighet ligger hos oss rundt 60%.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2015, 14:13 
Avlogget

Har tenkt litt på dette med avfukter.

Kan dette skape problemer, med f.eks at den drar fuktighet gjennom embalasjen til:
1. Hermetikk (vet det skal være lufttett, men men..??)
2. Hjemmelaget syltetøy
3. Uåpnede ølflasker/ølbokser/spritflasker
4. Andre ting?

Eller er defukter kun et pluss?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2015, 20:42 
Avlogget

Avfukter er bare pluss det...

Satte avfukter i kjellern å det er bare plusser med en slik en.

- Tørrere luft.
- Filtrerer støv fra luften.
- Fjernet kjellerlukten helt hos meg.

(Leste et sted at den "varmer opp rommet", det er ikke sant, Avfukter gir ingen varme til rommet.)

Enn så lenge har kjelleren vært super for meg, Musetettet og Lystettet + avfukter.
Går ikke ann å "dra fuktigheten" ut av en hermetikkboks.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2015, 21:26 
Avlogget

Jeg har også litt fuktig kjeller luftfuktighet ligge rundt 65-75%. og trefukt 16-17%
jeg trur jeg skal kjøpe en rotoravfukter på grun av ganske lav temperatur i vinter. Kan dere kanskje ambefale noen typ avfukter ??? Jeg tenker om slike ting:
http://cdon.no/hvitevarer/meaco-dd8l-p25054465

Hilsen
Martin

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet