Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: eggepulver?
InnleggSkrevet: 17 Mai 2012, 10:25 
Avlogget

finnes det eggepulver her i norge, hva heter det?

Topp

Innleggets emne: Re: eggepulver?
InnleggSkrevet: 17 Mai 2012, 10:42 
Avlogget

Eg har vært på let etter det samme,men har ikke funnet noe. :cry:
Men eg har funnet ut at private kan kjøpe tørrmelk direkt fra Tine,men da må du kjøpe en 25kg sekk(koster ca kr.1500,-).Skal de levere må du kjøpe en palle!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2012, 11:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Eggehvitepulver kan du få fra Pals, tror jeg. På side 67 i katalogen, nederst på siden finner du det.

De har et utsalg i Oslo hvor også private kan handle. Det gjelder sannsynligvis også eggehvitepulver. Men regn med at prisen er stiv, minste pakning er 8 kg.

Forøvrig er det bare en fordel at det ikke er hel-eggpulver. Ettersom det er mye mer fett i eggeplommen, er holdbarheten på frysetørrede hele egg mye kortere.

Det går også å skaffe slikt over internett, men husk da at matvarer ikke kan kjøpes fra hvor som helst. Men er det fra et EU-land går det bra. Her er en slik leverandør: Conserva.de

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 21:10 
Avlogget

For sikkerhets skyld, vil jeg henvise til Easyprepper jeg også. Har ikke handlet der, men har heller ikke noen personlig vinning bak prosjeket, så om ikke annet får denne posten stå. ;)

Ellers selger Felleskjøpet 25 kilos sekker med kalvegodt, som i bunn og grunn er tørrmelk. Personlig finner jeg at smaken er en smule annerledes, og jeg drikker det ikke lenger nå som jeg får råmelk, men det finnes. Lagringstid på sekken aner jeg ikke.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 23:47 
Avlogget

regn med max et års holdbarhet på kalvegodt fra kjøpsdato.
for min del(bruker mindre enn 1l/uke) er ikke tørrmelk et problem da de selger tørrmelk til 3l i vanlig daglighandel(65kr på rema 1000)

virker ikke til at det finnes eggepulver i småpakker, så jeg skrinlegger ideen.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2012, 15:35 
Avlogget

Et gammelt tips er å dyppe eggene i olivenolje og deretter i bivoks, for så å oppbevare dem i Norgesglass. Da skal eggene visstnok holde seg ferske i opptil to år. Og dette er noe som også er dokumentert av eldre generasjoner. Før norgesglassets tid, så var det også noen som rullet eggene i papir, laget en slags hank av papiret på toppen (slik at eggene ble lettere å dyppe) og da oppevarte eggene i en striesekk og/eller andre former for sekker.

Tror at alle typer voks kan brukes. Også den type voks som brukes til ost + at voksen også kan brukes om igjen. Jeg kommer antagelig til å forske litt på dette med egg. Samtidig er et lass med bivoks uansett kjekt å ha, for da kan man lage lys etterhvert som man trenger det :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2012, 18:31 
Avlogget

Kjempe tips Nettvenninen! :D Den skal eg prøve.Eg fant også en tips om at egg kan ertstattes med gelantin i bakverk,noe som forenkler lagringen og samtidigt øker holdbarheten i bakverket.Det eneste eg må finne ut av er forholdet egg/gelantin.Igjen takk for tipset.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2012, 19:17 
Avlogget

jokalle skrev:
Kjempe tips Nettvenninen! :D Den skal eg prøve.Eg fant også en tips om at egg kan ertstattes med gelantin i bakverk,noe som forenkler lagringen og samtidigt øker holdbarheten i bakverket.Det eneste eg må finne ut av er forholdet egg/gelantin.Igjen takk for tipset.

Tusen takk for ditt tips også. Si ifra når du vet blandingsforholdet, for det vil jeg gjerne vite :) Apropos egg: Selv er jeg så "lat" at jeg ikke gidder å lagre haugevis med makaroni og pasta. Har en pastamaskin (disse går ikke på strøm).

I og med at jeg må lagre mel/korn og en eller annen form for egg, så behøver man ikke å bruke tid og penger på å preppe pasta. Man lager pasta selv etter behov. Pluss at hvis man har dehydrert kjøttdeig eller hermetisert kjøttdeig, kan man lage pasta med kjøtt i. Er mange muligheter bare man har egg og mel. Makaroni er en annen ting man kan lage selv. Det er enklere enn man skal tro :D

Bivoks får du forresten på honningsentralen. Hvis jeg ikke husker feil tar de telefonen der på tirsdager og torsdager. Skal ta en telefon dit selv på tirsdag. Trenger voks til lys.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: