Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:44

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2014, 14:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg trenger råd og innspill til min innkjøpsplan av matvarer for langtidslagring.
Jeg tenker da i første rekke på: Hermetisk, syltet, og tørrvarer.
Er det bare å gå på REMA med handlevognen(e) - eller ...?
Er der noen matvarer innen dissse gruppene som er sterkt å anbefale?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2014, 23:14 
Avlogget

Ting som du faktisk spiser.... som du vil rotere på når du er der ute uansett. Og ting som er rimelige.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2014, 15:47 
Avlogget

Jeg har skaffet meg 13 liter honning. Tenkte at man jo kan bruke det som byttevare om det skulle bli en slik situasjon. Ellers er jo peanuttsmør noe som holder seg lenge.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2014, 19:22 
Avlogget

Enig med Filbert. Kjøp bare mat du/dere liker. På den måten blir maten rotert, og det blir null svinn.

Men honning er gull, til mer enn mat.
Tidligere i år kurerte honning et utslett i ansiktet, som ikke engang antibiotika fikk bukt med. You never know..... ;)

Men sjekk holdbarhetsdatoen på hermetikk, om du vil ha litt av det. Se til at boksene ikke har bulk av noe slag.

Vil du lagre mel og andre tørrvarer, kan det være lurt å tenke på om du skulle investert i noen mylar bags og oksygen absorbere.
De kan lagres som de er, men jeg ville anbefalt å ha de fyllte mylarbagene oppi en plastkasse/spann med lokk.
Er mus et problem der du skal lagre det, er gamle kakebokser eller blikkspann enda bedre. :mrgreen:

Er du usikker på hva dere konsumerer, kan det være lurt å skrive ned alle innkjøpene dere har gjort den siste mnd, og bruke den som mal på hva du vil lagre. Og så utvider du bare etterhvert som du kan.

Lykke til, og her er det bare å spørre. :) Jeg har selv fått mange gode råd her når jeg har spurt.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2014, 21:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvor lang tid er langtids?

snakker vi 20 år?

2 år?

Det er veldig få ting som varer i 20 år. blant dem er honning, sukker, salt, ukverna korn, militære feltrasjoner ( i allefall de gamle) og ikke spesielt mange andre ting, uansett hva amerikanske MRE-produsenter påstår. Det er ikke det at maten nødvendigvis blir dårlig, men at næringsstoffene brytes ned over tid.

2 år er mye lettere.

De aller fleste hermetikk-sorter varer i omtrent 2 år, så i prinsipp kan du ta det du vanligvis spiser. De fleste frysevarer kan klare seg i to år om du har en dypfryser (-15), selv om det kan gå utover smak og utseende. Mel er et problem, med mindre du kan tenke deg å kverne korn selv, for mel varer ikke spesielt mye mer enn 6 måneder (næringsstoffene er flyktige)

Tror det gamle prepper-ordtaket; "eat what you store, store what you eat" bør være rettesnor her.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2014, 20:09 
Avlogget

Sjekk den

http://www.stilltasty.com/

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2014, 08:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Som nevnt over her; mat du spiser til vanlig, eller kan klare å legge inn i det vanlige kostholdet. Det er ikke lurt å bygge opp et lager av ting du ikke orker spise. I tillegg er det greit å skjele litt til næringsinnhold, variasjon og anvendelighet. Det er mye tomme kalorier der ute.

Unngå for all del panikkjøp av store mengder av ting du ikke har smakt eller prøvd å "bake inn i" den daglige kosten. Slikt har en tendens til å stående og bli så gammelt at du/dere ikke har appetitt på å spise det. Eller når dere omsider finner det bakerst i hylla, så er det så gammelt at mye av smaken har falmet. At næringsinnholdet også er redusert er et poeng som mange later til å legge lite vekt på.

Det kan lønne seg å gjøre noe bevisst for å utvide repertoaret av matretter. Dersom en for eksempel er vant til å bruke posesupper(som for øvrig begynner å bli ganske bra nå), så finn en oppskrift på hjemmelaget hvor man kan bruke hermetiske tomater, sopp, tunfisk, kjøttboller(urk..) tørket pasta etc. Det smaker ofte vesentlig bedre og du har full kontroll med hva du putter i den. For eksempel hvor mye salt du bruker. Ikke tar det nødvendigvis så mye tid heller. Kanskje første gangen når du står med nesa i oppskriften, men når du kommer inn i det, går ting smurt og du klarer å multitaske.

Noe som imidlertid ikke bør mangle i noe lager er hermetisk fisk. Spesielt makrell i tomat. Det er en vitaminbombe når det gjelder vitamin D spesielt og er ellers også mettet med gunstige næringsstoffer. Vitamin D kan bli et problem her i nord fordi det er så få matvarer som inneholder vesentlige mengder. Men unngå for all del å kun ha en type fiskepålegg. Det finnes faktisk et utall av varianter. Men det er ikke sikkert din lokale Joker har så mange av dem, så stikk innom noe mer velassortert og kikk i hyllene. Behovet for variasjon må ikke undervurderes! Men før du fyller opp, så smak. Gjerne flere ganger. Av og til må en bli vant til smaken før en lærer å sette pris på noe. Jeg kan huske det var slik med både kaffe, øl og vin for min del...... Det er også forskjell på samme vare fra forskjellige produsenter. Eksempelvis er det et hav av forskjell på COOP`s og Stabburets makrell i tomat. Ingen hos oss liker den første noe særlig.

Det er skrevet en god del her inne om dette temaet fra forskjellige vinkler tidligere. Et søk på "hermetisk" gir for eksempel 44 treff. Vi har også en egen seksjon for "Mat og vann". Ja, til og med en underkategori som heter "Matlager". Denne tråden hører hjemme der og jeg vil flytte den dit senere i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 22:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg takker samtlige for gode innspill, som alle skal bli tatt med i vurderingene.
Når det gjelder lagringstid for mat, så er mine planer for matforsyning delt opp for å kunne håndtere ulike krisestørrelser. Disse er:
a. Matforsyning for 1 måned helt uten tilgang til matvarebutikker o.l. Dette er en betydelig, men håndterbar krise, der samfunnet vil komme på beina igjen innen relativt kort tid. Jeg planlegger å lagre mye av den maten vi liker, og normalt spiser, men antar at vi ikke kan basere oss på frysemulighet.

b. Matforsyning for 6 måneder. Dette er en stor, og vanskelig håndterbar krise, der samfunnet strever med å komme på beina igjen, men antas å klare det over en viss tid. Her må jeg inn med lager av matvarer som kanskje ikke helt er favorittmaten vår, men der ernæring er mer i fokus.

c. Matforsyning for minst 2 år (og enkelte basismatvarer for lang tid). Dette er en svært stor og ødeleggende katastrofe, der samfunnet har gått helt i oppløsning, og alt er om fremtiden er uvisst. Her er det kun snakk om ernæring og overlevelse.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 23:12 
Avlogget

Vil også tro at det kan være forskjellige svar etter på hvor stor lagringsplass du har?

Dette er et tema jeg er helt grønn på, men vil også tro at det er snakk om hvor mye næring per kvm du kan lagre som varer lenge.
Har du bare et kott til å lagre på så vil jeg tro at det går veldig mye i ensformet mat hvor du fokuserer kun på ernering, og ikke smak
og variasjon.

Men dette kunne jo faktisk vært et tema som er interresant å få utdypt mer av de som kan.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2015, 20:56 
Avlogget

Til dere som stocker up på mat osv.

Min kjære fru "brought to my attention" dette:
http://www.tidsporten.no/products/pepta ... -boks-300g

Her snakker man MYE næring som kan bade brukes I som ingrediens I drikke, saus, suppe.
Mht proteiner og mange andre næringsstoffer.

Prøvde et søk på forumet, men finner ikke gelatin nevnt tidligere.
Produktet her har en holdbarhet på 4 år (best før).
MEN kan lett benyttes I hverdagslig matlaging, og jeg mener da dette er et
verdig forbrukslager produkt.

Er det noen som har noe dypere erfaring med dette???

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2015, 21:33 
Avlogget

produktet er en ting... men det så da ellers ut som en alvorlig kokko side...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2015, 21:35 
Avlogget

JKHoem skrev:
Til dere som stocker up på mat osv.

Min kjære fru "brought to my attention" dette:

Her snakker man MYE næring som kan bade brukes I som ingrediens I drikke, saus, suppe.

Det er proteiner. Spørsmålet er vel om det er verdt pengene å satse på de proteinene der fremfor andre kilder som korn, bønner, erter, kikerter osv.
Avsporing: Skeptikeren i meg bjeffer når han ser den nettsiden. Magnetisering av vann? Informasjonsvann? Energi fra pyramider?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2015, 21:55 
Avlogget

Fossegrim skrev:
Avsporing: Skeptikeren i meg bjeffer når han ser den nettsiden. Magnetisering av vann? Informasjonsvann? Energi fra pyramider?

Hehee :D
Fantastiske produkter :D

Men Gelatin og kraft (fra kjøtt,fisk og fugl). er absolutt noe man bør ha I minne.
Mht til behovet for kjapt inntak av næringsholdig mat og drikke så kan man ikke bare belage
seg på ukværnet korn og annet.

Det må også tas til hensyn av hva du får av næring pr. kubikk lagerplass også.
Det vil også hjelpe mot mangelsykdommer av ensidig kosthold.

Også angående pyramidene bør du lese mer om hva det er snakk om, jeg har lært at jeg skal slutte å forkaste teorier
med første øyekast. (som jeg tidligere gjorde med peak-temaer)
"Som":
The pyramid will dehydrate and mummify things, but not permit decay or mold to grow.
Jeg kan ikke backe utsagnet med noe siden jeg først nå har lest det, men som prepper bør en
slik påstand være noe som gjør deg mer nysgjerrig av avvisende. Men litt far out yes.
(men det er noe som kan diskuteres I en annen tråd.)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2015, 01:56 
Avlogget

Ja, å lagre proteinpulver er rask næring. Om pulveret er pakka tørt og stabilt vil det holde en stund. Det er raskere tilberedning enn korn og bønner, det har du rett i. Jeg kommer ikke til å satse på dette i større mengder enn det jeg bruker til daglig, altså en buljongterning i ny og ne.

Tanken min om matlager er å ha noen måneders forbruk av vanlige tørrvarer jeg bruker på kjøkkenet til daglig (krydder, ~15 kg mel, suppeposer, sauseposer, matolje, smør, tørrmelk, hermetikk som mais, tomater, kokosmelk, noen middager på boks, hermetisk pålegg, syltetøy, peanøttsmør...). I tillegg til dette har jeg to kriselager. Det ene er to uker med turmat (Real, Turistproviant, nøtter, sjokolade, kokekaffe og så videre). Dette har jevnt over lang holdbarhet, og roteres på tur i løpet av et års tid. Det andre kriselageret er rundt 25 kilo hver av ris, bønner og erter, pluss en del sukker, salt og honning. Dette er basisenergi for en langtids-situasjon, og når jeg får plass til det kan dette lageret økes til to års forbruk. Dette må nok suppleres en del for å være variert kosthold, men jeg tror supplementene er lettere å sanke enn basis-næringen.

Med denne planen har jeg omtrent tre måneder med normalt kosthold på lager. Liten investering, og få ulemper. I tillegg har jeg to uker til BOB, om jeg skulle ha bruk for det.
Langtidslageret vil kanskje føre til noe sløsing, men jeg finner sikkert en bekjent med husdyr som kan ha nytte av noen kilo gamle bønner og erter en gang i skuddåret. Det eneste jeg langtidslagrer er altså vegetabilsk, billig og tørket. Jeg har ikke begynt på lager av korn og malt ennå, fordi jeg har begrenset med plass og ikke har tatt meg råd til å kjøpe mølle.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2015, 23:59 
Avlogget
Brukerens avatar

JKHoem skrev:
...Min kjære fru "brought to my attention" dette:

Artig side det der! Men stiv pris. Jeg HAR da litt gelatin i rotasjon. Dr. Oetker's 65 grams boks kjøpt på COOP på tilbud sist. Tror det var 10 kr per boks... Det skulle bli en fjerdedel av prisen på den siden OG i en mer praktisk pulverform.

Ellers så er ikke slike produkter noe man MÅ kjøpe. Har man lagd sylte noen gang så er det mye "naturlig" gelatin i kokekraften for eksempel. Jeg har aldri prøvd, men tror det må være mulig å skumme av fettet og så koke inn kraften og få en ganske så høy konsentrasjon av gelatin til slutt. Da kan man sløyfe tilsatt gelatin i sylta dersom man bruker det.

Og tilsvarende vegetabilske varianter kan man lage selv. Man kan konsentrere opp pektin ved å koke inn epleskrell og skrotter når man tørker epler på høsten. Ellers så er det vel mye pektin i rognebær? Det er i alle fall det i rips og solbær.

Ernæringsmessig tror jeg ikke det spiller noen rolle med gelatin verken i den ene eller andre formen.
Fossegrim skrev:
Det er proteiner. Spørsmålet er vel om det er verdt pengene å satse på de proteinene der fremfor andre kilder som korn, bønner, erter, kikerter osv.
Helt enig. Ved å kombinere de kildene du nevner får man til sammen alle nødvendige aminosyrer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: