Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 11:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 10 Mai 2015, 09:57 
Avlogget

Jeg må bare nevne ris opp i alt dette. Selv liker jeg svært godt risgrøt, men kona gjør det ikke. Og ungene er voksne og har flyttet ut for mange år siden, så det blir ikke spist mye grøt i heimen for å si det slik. Men her om dagen var jeg gressenkemann ei helg , og hva fikk jeg lyst til å lage? Risgrøt. Litt leting i ett kjøkkenskap avdekket en åpnet rispakke merket " best før 03 2007 ". For å gjøre en lang historie kort så ble det laget en perfekt grøt av denne pakken. Ingen usmak eller noe som skulle fortelle meg at den var for gammel. Så ris tror jeg kan lagres lenge.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2015, 23:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Ris blir ikke giftig eller noe, men den mister næringsinnholdet. Brun ris kan i tillegg harskne. Så den risgrøten kan godt ha vært litt mindre sunn enn normalt.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2015, 22:45 
Avlogget

Ser det blir nevnt gelantin her... Du kan kjøpe noen bokser, men det er veldig lett å lage selv også : Gå til en slakter ( eller kjøp billig ribbe ) ta svoren og kok den. Når svoren er kokt,kan du dele den opp i små biter som du tørker. Til slutt kjører du den tørka svoren til pulver i blender. Da har du gelantin...

Andre ting som kan lagres er : salt ,sukker , ris, pasta, og tørket frukt og grønsaker.

F.eks : Tørr vanlig løk i ovnen på 50grader i noen timer ( du må lage løkringer ). Når det er tørka, kan du lage løkpulver.
Det samme kan du gjøre med alle grønsaker. Kjør de i blender så du får de ser ut som havsaltbiter,og pakk de inn i plast, eller i et glass med lokk.

Det samme gjelder frukt. Det må deles opp i skiver og tørke i ovnen før du legger de i glass med lokk ( evt vakuumpakke det )

Du kan fermentere f.eks kål, så har du i allefall det i flere år...eller du kan "canne" til og med smør! Husk bare at når du skal canne smør, så er det klara smør som skal i glasset, ikke det som ligger på toppen...:-)

Du kan canne alle typer matoljer, men olivenolje er best...der får du kjøpt kanner der oljen holder seg i over 5 år..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: