Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 11:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Åpne spis turmat review
InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 09:10 
Avlogget

For en liten tid tilbake leste jeg om åpne spis turmat her på forumet sp jeg tenkte jeg skulle sjekke det ut og evt. putte det i BOB. En butikk i nærheten selger åpnespis(Magasinet) og de til 59kr pr stk. ved kjøp av 10stk. Dette er jo overkommelig.

Link til magsinet med priser og de forskjellige rettene.

Som dere kan se er det flere forskjellige retter du kan kjøpe, men jeg gikk for kjøttboller, hjortegryte og oksegryte for denne gang.

Jeg sitter faktisk i skrivende stund og venter på at en porsjon med oksegryte skal bli ferdig.

Ok, here goes.

Boksen de kommer i er ganske stor. Mål: H 23cm x W 17cm x D 4cm.
Personlig har jeg tatt ut måltidet fra boksen og pakket det inn i en brødpose. Selve måltidsboksen er ca 18cm x 13cm x 3cm. Så kommer "kokeposen" med varmeelementet, vannet og skjeen pakket rundt måltidsboksen i tillegg til dette. Kan fint pakkes er par av disse i lommene på buksa om du bruker cargopants.
Bilde

På posen står det ganske simple instruksjoner med bilder på hvordan måltidet skal forberedes. Men !OBS! Instruksjonene er på engelsk og fransk.
Bilde

I følge instruksjonene skal posen puttes tilbake i pappboksen etter at alt er klargjort, men det holder å brette den sammen og legge noe oppå, etter en liten stund holder den seg der av seg selv. Den skal stå å puttre i 12-20 minutter avhengig av utetemperatur. Det er også mulig å varme maten i vannbad, men da er det likegreit å kjøpe disse som da er kun måltidsboksen til kun 39kr pr stk. ved kjøp av 10.
Bilde

Yes! Nå er maten ferdig!! Selve måltidsboksen kjennes ikke så utrolig varm ut, selv om den har stått i ca 14 minutter. Den kan fint håndteres med bare hender.
Bilde

Jeg vet ikke om det er min inkompetanse eller om det er en produksjonsfeil som gjorde at jeg ikke fikk åpnet den skikkelig, men dette skjedde i hvertfall meg. Men, jeg har da kniv så dette løste jeg lett!
Bilde

Ok, jeg må innrømme at jeg er litt skuffet når jeg åpnet plasten og så hva som var inni.. Det minner om en svært tynn suppe hvor noen har slengt noen kjøttbiter oppi for å få den til å se litt mer smakelig ut. Helt klart ikke som det er avbildet på boksen! Potetbitene er små, svært lite grønnsaker, et par STORE kjøttbiter(som lett kunne deles opp forresten) og masse kraft. Litt mindre mat enn jeg hadde håpet på. (Edit: Nå leste jeg faktisk på boksen at det står "Bildet viser et serveringsforslag")
Bilde
Bilde

Alt i alt;
Bra på smak(Bedre enn det jeg har smakt fra REAL), litt lunken men det er mulig jeg ikke kokte den lenge nok, litt for lite potet og grønnsaker, utrolig enkel å forberede(tok meg litt over et minutt etter å ha lest instruksen) og grei på pris(590kr for 10stk selvvarmende turmåltider)

Terningkast:
Smak: 5/6
Pris: 5/6
Enkelhet: 6/6
Mengde: 4/6

Anbefalles ikke til matlageret. Bruk heller dette på tur/ i en bug out situasjon.

Beklager bildekvaliteten.. Bilder tatt med telefon.

Edit:

En porsjon er 320g

Næringsinnhold i oksegryta per 100g:

Energi 459kj/110kcal
Protein 7,6g
Karbohydrater 4,9g ( Derav sukker 1,1g)
Fett 6,5g(derav mettet fett 1,2g)
Fiber 0,7g
Salt 0,482g

Topp

Innleggets emne: Re: Åpne spis turmat review
InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 14:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Glimrende. Ser ut til å være nyttige saker til utpåtur-mat! (Mer eller mindre frivillig! :))

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 14:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Forresten; hva er holdbarheten?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 14:49 
Avlogget

De jeg kjøpte nå går ut i mai 2016. Så jeg går ut i fra at det er 2år fra produksjonsdato.

Men, jeg anntar at det skal holde lengere enn dette da det er regler som gjør at de ikke kan sette det høyere.. Uten at jeg kan si dette sikkert tho.

Jeg kan sette av et par stykker og komme tilbake til deg om 5år! :lol:

Edit: Forresten, et lite triks i ludo som jeg akkurat innså. Varmeelementet holder ganske lenge på varmen. 45-60min. Så om det er en kald vinterdag så ser jeg ingen problemer med å la elementet ligge i posen for så å putte denne i lomma på jakka el. Ingen vits å la det ligge å smelte snø om du fryser!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 16:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for interessant anmeldelse!

Mine tanker er at det virker å være lite "mat" i den porsjonen - bare ca 350 kCal. Det er lite når vi snakker om middag - egt mer for et mellommål å regne. Dessuten bærer en med seg både den varmeenheten og vann som en kanskje kunne skaffet på stedet. Dermed blir det en god del ekstra vekt i forhold til et frysetørret alternativ. Skjønt også der må en i det minste ha med seg noe å koke vann i. Men bevares, at det er så lettvint kan kanskje forsvare vekten. Og den variasjonen en får med noe slikt er jo heller ikke å forakte.

Dette må prøves.

Hva veier for øvrig en slik boks?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 19:54 
Avlogget

320g veier selve måltidet. så kan tenke meg at hele boksen veier rundt 380-400g

Kan finne frem en bakevekt i morgen.

Dette er jo noe som uansett passer best i en liten BOB/tursekk. Har du plass tar du jo med deg kokeaparat med kjele og stekepanne. Det er kanskje best til hva det er ment som; turmat. Men, jeg vil tro det fungerer helt greit å overleve i 3 dager på dette om du må.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 20:18 
Avlogget

Topp tråd, takk

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 20:25 
Avlogget
Brukerens avatar

det så...ikke så godt ut. er det ikke noen karbohydrater oppi der, da? ris, f.eks.?

glimrende tråd, forøvrig. ser gjerne mer av sånt.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2014, 21:19 
Avlogget

Bacon og bønner-versjonen er den beste jeg har smakt til nå, men det er for lite mat i den.
Jeg må ha to porsjoner, evt en porsjon og to rundstykker til.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2014, 00:15 
Avlogget

Det var faktisk ganske godt!

Ris var det dessverre ikke. Men jeg kan se om jeg kan eksperimentere litt med div. hurtigris og om det kan kombineres med dette.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2014, 11:50 
Avlogget

Ok, så jeg har drevet å lett litt rundt omkring nå og har kanskje funnet noe enda bedre enn åpne spis igjen. Noe dyrere om man ser på det fulle bildet, men fortsatt utrolig simpelt og kan kombineres med REAL, nudler, hurtigris osv.osv.

Plastboksen her fungerer som en kjele. Du har maten oppi den minste boksen, hete elementene i den store boksen, tømmer på vann, putter den lille oppi den store også lukker du boksen.

Samme system som åpne spis, bare at du legger til maten selv.

400kr for boksen og 150kr for 5 varmeelementer. Boksen er jo en engangsinvistering, så hvis du ser bort fra den om du tenker på pris så er du oppe på rundt 90-110kr pr måltid(sett at man bruker måltider som REAL el.) Fordelen her er jo at du kan evt. legge til ting etter ønske. Det er vel en smal sak å klargjøre måltider på forhånd og pakke disse i Mylar før du skal ut på tur.

For aktive turmennesker kan dette være et fint alternativ til kokeaparat da det ofte veier en del og tar stor plass.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 23:09 
Avlogget

Vurderte å kjøpe ÅpneSpis på forrige bestilling, men endte opp med enda mer Real...
Antallet kalorier for lengre fjellturer er bare som en forrett på en alt for dyre restaurant å regne, volumet på måltidet(sett mot kalorier spesielt) i sekken blir for voldsomt.
(Real har mellom 460 og 750 kalorier pr pose, altså ca dobelte til mindre vekt&volum)

Og så tenker jeg at den varmeposegreia kan neppe være spesielt miljøvennlig?, og mye søppel etter et lite måltid..

Jeg kan tro at det er vesentlig bedre på smak en Real, og at det er enkelt...
Men da igjen å vippe frem primusen å koke opp noen dl vann å putte i Realposen tar heller ikke noe lengre tid.

god Rev. tipper jeg kommer til å smake en ÅpneSpis, kjøpe en eller 5 uten oppvarmingsdillet.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2014, 19:55 
Avlogget

Jeg har prøvd begge typene, og foretrekker real jeg og. Åpne-spis smaker bra og er enkelt, men på tur har jeg alltid med kaffekjelen or da er det ikke noe problem å måtte koke vann. Synes real smaker bra jeg, utenom litt for mye salt i noen av rettene. Jeg ser likevel at åpne-spis kan være et godt alternativ om sommeren når det er stor skogbrannfare...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: