Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Matlager fra naturen...
InnleggSkrevet: 31 Jul 2014, 15:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg leser om matlagere, men de fleste er basert på alt mulig man kan kjøpe i butikkene. Jeg lurer på hva jeg kan dyrke, sanke, fange, plukke i naturen (også hagen)??
Vi er 2 voksne og 4 barn i alderen 6 til 18, men vi har ofte mange gjester, flere ganger i uken. Hvordan regner jeg ut hvor mye jeg må ha for å dekke behovet for 1 år, hos oss, å hvordan kan jeg best oppbevare de, da gjerne også uten bruk av fryseboks, om den strømmen skulle gå e.l.
Tenker mer på salting, tørking o.l

Vi har stor grønnsakshage, urtehage, potetåker, og mange frukt og bærbusker, og har selv høns, ender, og kaniner som vi spiser overskuddsdyrene fra, samt får egg fra de. Vi kjøper en hel hjort i året av en lokal jeger. Å vi fisker selv fisk, krabbe og hummer.
Jeg plukker også sopp, og vil lære meg til med andre planter i naturen, kan noen. Å jeg holder på å lære meg til med bruk av tang.

MEN hva er lurt å lage lager av, det er vel smartere å bruke energien på å få tak i fisk o.l sikkert, før enn å sitte en dag å plukke ripsbær regner jeg med, men vil jo trenge bær o.l også for å dekke de næringsstoffene vi trenger.
Hvor mye må jeg ha pr pers, hvordan finner jeg ut av det, og hvordan kan jeg best mulig oppbevare det.

Topp

Innleggets emne: Re: Matlager fra naturen...
InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 00:51 
Avlogget

Mat sjenerelt må oppbevares tørt og kalt. Da kan frukt og grønt ligge lenge. Bøker e vel der man kan lære mest.
Er desverre ikkje alt eg kan svare på her.

Vi har vel en egen tråd om bøker som er å anbefale.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 08:47 
Avlogget

Jeg ville prøvd meg fram med ulike konserveringsmetoder (sylting/safting/ tørking/ hermetisering/ speking / frysing) i tillegg til å satset på dyrkningstyper som har lang holdbarhet.(poteter, vinterepler, vinterpære, kålrot, nepe, gulrøtter evt. korn)
Kjør igang på høsten med å lage deg ei skikkelig matbu, skriv ned hva du lager, og ta en status på dette en gang utpå våren.
Da ser du hva som har blitt spist opp i løpet av vinteren, og hva som ikke har vært fullt så populært.

Mitt mantra rundt slike utfordringer er at jeg spiser det jeg har på lager, og lagrer det jeg spiser.
;)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 09:11 
Avlogget

På sunnmøre der jeg vokste opp på sekstitallet , var det bønder som dyrket kålrabi som kufor. Og de lagret kålrabien ute i hauger dekket med jord og gammelt høy. Gjennom vinteren gikk de ut og spadde fram ettersom det var behov. Som unge spiste jeg selv (knabbet ) ut fra slike deponier. Børstet bare molden av og skrellet dem. Godt var det også syntes vi. Så enkelte grønnsaker kan lagres lenge...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 11:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Det lar seg gjøre å regne ut hvor mye du trenger å ha på lager på høsten for at dere skal klare dere fram til neste innhøstingssesong. Jeg har gitt et konkret eksempel i tråden "Å overleve kun på selvdyrket mat". Ettersom dere fisker og sanker noe også, må du i tillegg gjøre et realistisk overslag over hva og hvor mye dere kan skaffe på den måten også. Og da er det nokså vesentlig hvilket scenario du forbereder deg til med dette lageret ditt. I et "verst tenkelig-scenario" vil det nok være så mange om beinet at fiske/fangst/sanking vil bli betraktelig vanskeligere enn i dag.

Men det er nok nyttig å være komfortabel med matte for å få til en slik oversikt. For dem som ikke er det vil jeg si at et slikt lager må være langt større enn de kan forestille seg. Så egentlig er det bare å sette i gang og så prøve seg fram.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: