Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Mai 2014, 12:33 
Avlogget

Jeg skal kjøpe inn litt mylar bags for å pakke endel ris jeg har liggende (100 kg jasminris)

Hvilke størrelser på posene pleier dere å kjøpe ? Jeg tenker ca 15 x 20 cm er okei å pakke ris is, og med 4 mils tykkelse, hva synes dere ?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mai 2014, 18:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Tykkelsen gjør den mer robust ved håndtering. Sjansen for å påføre flere mikroskader i metallfolielaget som gjør det lettere for oksygen å trenge inn(NB: dette er ikke gjennomgående hull). Tynnere poser punkterer lettere, dvs gjennomgående hull. Men dersom du pakker dem i spann spiller dette siste ingen rolle, da ligger de godt beskyttet av spannet. Så tykkelsen har mest betydning for hvordan du har tenkt å bruke posene.

Men den størrelsen var da meget liten til å lagre ris i. Med maksimalt volumutnyttelse(sylindrisk) blir det neppe plass til mer enn kg ris per pose. Da blir det mye dill om du skal stue bort 100 kg på det viset.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mai 2014, 18:15 
Avlogget

Takk for svar :) Hva tror du er bedre da, jeg hadde egentlig håpet på pakker rundt 4 kg med ris.

30 x 40 ? cm

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 18:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvor mye det er plass til i en mylarpose har mye å gjøre med hvordan du bruker den. Dersom du plasserer den i et plastspann slik at den fyller helt ut til siden hele vegen rundt, får den en sylindrisk form og du må bare sørge for å få tak i poser som er store nok til de spannene du har i tankene. Dersom du ikke bruker noen form for ytterbeholder, vil mylarposen bli som en stor klump med form som en oppblåst plastpose. Det gir absolutt størst utnyttelse av posen, men er svært vanskelig å lagre og gir dårligere utnyttelse av lagerplassen du har til rådighet. Men dersom du velger å «støpe» posene slik jeg har vist hvordan man kan gjøre her, får du kompakte klosser som er enkle å håndtere og stable bort. Men man må være varsomme for ikke å stikke hull i dem. Hovedhensikten med plastspann er å beskytte mot akkurat det.

Så hvor stor posen må være for 4 kg ris, avhenger av hvilken av disse metodene du velger. Dersom du velger «klossmetoden» vil en pose som er 12 tommer bred og 18 tommer lang, kunne formes til følgende mål: 8x20x30 cm. Selv om den er omtrent 45 cm lang, går det tapt noe i bunn og i forseglingen på toppen, derfor bare 30 cm lang. En slik bør du kunne få noe over 4 kg ris i.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: