Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Mai 2019, 14:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Mar 2019, 10:39 
Avlogget

Hei godtfolk.

Jeg er ikke det jeg vil kalle hardcore prepper, men jeg ville ha sovet dårlig om natta om jeg ikke i det minste har forsyninger av mat og varme fram til neste sommer tilgjengelig når høstmørket siger på.

Det er sannsynligvis noe som for en oldis henger igjen fra gamle dager, men metoden er i alle fall utprøvd.

Og det er ikke så vanskelig å få til det:

- På høsten får du kjøpt potet helt ned i seks kroner kiloen i sekk direkte fra bonde. Jeg bruker å sikre meg 150 kilo, som jeg lagrer i jordkjelleren min sammen med et ikke ubetydelig lager rotfrukter.

- Mel har utgåttdato minst halvannet år fram i tid. I Sverige får du mel til under fem kroner kiloet. Et lager med 100 kilo mel koster med andre ord 500 kroner.

- Hver høst er fryseren full av kjøtt og fisk. I tilfelle strømmen går fløyten, har jeg 50 kilo grovsalt (totalt 200 kr. på Felleskjøpet) og beholdere til å salte ned forsyningene i.

- Hver vår stabler jeg opp en fem-seks meter lang vedstabel i hagen. Når høsten kommer og veden er tørr, fylles vedskjulet. Jeg liker vedvarme og fyrer med ved hele vinteren uansett.

Dette er ikke det eneste jeg har stærsa bort I tilfelle SHTF, men det utgjør basisforsyningen, ment til å dekke det langsiktige behovet. Med disse forsyningene skal jeg få familien rimelig komfortabelt fram til neste sommer. Da vil langtidsberedskap 2.0 settes i verk, også basert på gammel kunnskap.

Hva tenker dere om survival på gammelmåten?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2019, 22:51 
Avlogget

Jo det høres fornuftig ut det der.
Det er omtrent sånt jeg tenker også, litt på gamle måten.
Noen sekker poteter og ris holder seg lenge, kjøtt i fryseren har jeg også. Litt forskjellige typer mel har jeg og en god del salt og sukker samt noe krydder.
Dyr på beite har jeg også tilgang på vist jeg trenger mer kjøtt.
Så har jeg ei veldig gammel kokebok, den har oppskrifter på det aller meste en kan finne i norsk landbruk og ute i naturen.
Litt hermetikk og annen hurtigmat har jeg også, men satser i grunn mest på gamlemåten vist noe skulle drøye over tid.
Nok ved er en selvfølge for meg også, den hugger jeg selv. Flott trim.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2019, 09:26 
Avlogget

Ja det er rette måten mener jeg. Tenker også at man bruker de ressursene som vi har rundt oss. Husker min mor hadde gått husmorskole under krigen. I disse tider ble det laget lister med matvarer med holdbarhet som alltid skulle være i huset slik at familien kunne greie seg noen uker som et minimum. Et riktig tankemønster syns jeg.
Så er det nok ved, litt ekstra drivstoff, fiskegarn kan være kjekt å ha. Og under krigen ble det fortalt at det var stor såpemangel. Litt på den fronten med toalettpapir, såpe, tannkrem barberblad. Det er slikt jeg prøver å forberede meg i disse dager. Syns ting har skikkelig dratt seg til negativt de siste måneden.
Har for øvrig også kjøpt meg en gammel skosymaskin. Slik man kan reparere skosømmer som revner. Den er pedaldrevet. Påtar meg enklere reparasjonsarbeid med den.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2019, 11:58 
Avlogget

Misunner deg virkelig den skosymaskina!

Veldig enig i at det er viktig å tenke på de nære ting, som såpe og tannkrem.

Det koster lite å ha ti tuber tannkrem i skuffa under vasken og en femliterddunk med Lano fra Felleskjøpet i skapet på badet.

Fem baller toalettpapir i boden er praktisk, bare fordi du slipper å gå tom.

Bailoutbagen i uthuset står der i tilfelle huset brenner, ikke først og fremst fordi jeg skal være forberedt på å flykte hvis det bryter ut krig.

Det ligger kontanter i en boks i kjøkkenskapet først og fremst for å være forberedt når det kommer en unge som selger lodd til inntekt for skolemusikken.

Tenk praktisk og tenk nært, så er du forberedt om det skulle skje mer alvorlige ting også.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2019, 12:58 
Avlogget

Ja den skosymaskina er en skikkelig lekkerbisken. De har vært nesten uforandret utseende i 100 år. Kommer til på vriene plasser og en ganske forbløffende godt ingeniørarbeid. Min er en Adler, men Singer hadde vel lignende modell. Deler finnes visst fortsatt å få tak i også.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2019, 20:55 
Avlogget

Oldis er så absolutt inne på noe. For en til to generasjoner siden drev mange med småbruk gjerne kombinert med litt fiske, og en i husstanden hadde kanskje en bi-inntekt eller to. De høstet av det både naturen og åkeren kunne gi, og ville ved en evt. krise være bedre stilt enn 99,99% av en vanlig moderne husholdning. Vi har mye å lære med å følge gamle råd og veier, utfordringen er mest å finne elementer av denne som lar seg kombinere med to 120% stillinger og kjøring til barnehage, friidrett og dans. Jordkjeller er det heller få som er velsignet med lenger da kjeller nå til dags er fylt med treningstudio og varmekabler snarere enn potetbinger.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2019, 22:36 
Avlogget

Ja lagring av grønnsaker og poteter i moderne hus er tilnærmet umulig. Selv er jeg heldig å ha et halvgammelt hus men en super halvrå og kald kjeller. Er suveren for potetlagring og også litt saft og syltetøy. Litt hjemmelaget vin ligger også til mørning der.
Ser at Oldies skriver "bailoutbag " Er ikke så inne i terminologien her så hva bør en slik inneholde ??

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2019, 23:47 
Avlogget

Nå er jo vi veldig avhengig av internett, strøm og drivstoff for å få ting til å fungere.
En krig eller krise vil treffe oss mye hardere nå en i 1940.

Tenk vist du må sage ved, en favn uten motorsag, da er ei god sag og noen økser kjekt å ha.
En gammel boremaskin med sveiv er gull når det ikke er strøm.
En god robåt på lur er heller ikke feil.
Rett og slett sånt verktøy og utstyr som ble brukt for 80 år siden kan være til stor hjelp, en tur innom plasser som selger gamle ting kan være lurt.

Verktøy som min bestefar hadde og som han laget mye fint med ser jeg folk henger på veggen til pynt i dag, det kalles nå antikk. Ganske så unik antikk sånt kan vi få bruk for en dag. Heldigvis har vi i familien ikke kastet noe av dette gamle vertøyet.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 11:19 
Avlogget

Tanken bak en bailoutbag (bob) er en ferdigpakket bag du kan røske med deg i farten hvis du plutselig må forlate huset ditt i en eller annen krisesituasjon. I det amerikanske opphavet til bob'en er selvsagt våpen og ammunisjon veldig sentralt. Jeg er ikke helt der da.

Jeg pakka min etter at et hus i nabolaget brant ned og jeg så beboerne stå der midt på natta og hakke tenner i bare sokkelesten uten så mye som en sko å hjelpe seg med.

Det tok tid før vi skjønte at vi måtte hjem for å lete fram klær og sko som passet til å kle opp to voksne og tre unger. Det var ikke bare beboerne i huset som sto helt paralysert og kikka tafatt inn flammene, for å si det sånn.

Dagen etter lå det et par sekker med klær og sko i uthuset mitt. Etter det har vi bygga ut bob'en vår sånn litt etter litt, med utgangspunkt i at vi skal ha det varmt og komfortabelt i minst tre døgn etter at huset vårt er brent ned, uansett hvor vi havner.

Siste tilvekst til bob'en er for øvrig en kortstokk.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 20:59 
Avlogget

Til Magnum : Er enig med at litt håndrevet verktøy er gode saker. Før var jo slipestein for eksempel barnedrevet. Måtte av og til dra slipestein når fattern skulle slipe ljåen. Ellers så er et lite agregat en mulighet for å lade litt batterier og den slags, forutsatt at en har bensin. Men aldri kaste gammelt verktøy er mantra her i gården.

Til Oldis : Ja en slik liten sekk var en ganske god ide. På lager i nærheten men ikke i huset.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 21:41 
Avlogget

Mye av mitt matlager har jeg ute i kjøkkenhagen.
Dette kan jeg gjøre fordi jeg bor på vestlandskysten.

Jeg dyrker stort sett bare grønnsaker som tåler røff behandling :mrgreen:
Det eneste jeg tar inn om høsten, er faktisk potetene,løk, og selvsagt frukten
Alle rotgrønnsaker og div kål og grønnkål står ute på rot, og jeg høster etterhvert.

Jeg hiver mer jorddekke på om høsten, og lar dem stå.
Skulle noe dritt treffe vifta har jeg altså mye av matlageret mitt i jorda.
Skal vedde på at det er ikke mange som kommer til å lete der en kald vinterdag :lol:

Tørrvarer har jeg for laaaang tid.men det som jeg kommer til å mangle....og det er nesten det verste, er proteiner. Hjorten som kan være en plage nå, vil nok forsvinne fort om det skulle bli en matkrise...... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 21:51 
Avlogget

Det er kanskje vanskelig å dyrke ikke Norge, men erter og bønner er i alle fall gode proteinkilder. Tørre soyabønner har 34% protein, men de består også av en del fett, så de egner seg kanskje ikke for så mange års lagring.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2019, 22:07 
Avlogget

Oldis skrev:
Det er kanskje vanskelig å dyrke ikke Norge, men erter og bønner er i alle fall gode proteinkilder. .

Hvert eneste år prøver jeg å dyrke bønner, av nettopp denne årsaken,men somrene blir for korte og for kalde. Det eneste er bondebønner som trives her, men de er litt mye styr å lage til syntes jeg. Jærerter fikk jeg så nogenlunde til ifjor, men da var det hvertfll varmt nok :mrgreen:

Så jeg har måtte satse på å kjøpe belgvekster, og pakke det forsvarlig. Og det funker det.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2019, 21:05 
Avlogget

Tanker om bailoutbag !
Ble introdusert for begrepet av Oldis her. Nå har jeg startet litt på noe i den duren. Har ei lita hytte som jeg kjøpte for noen år siden. Er et prosjekt så har vært langsom fremdrift og ikke så mange overnattinger hittil. Hytta er bare en drøy halvtimes kjøring fra min bolig. Men ting begynner å dra seg til. Så denne helga tok jeg en skikkelig rydd og opptelling av hva som finnes i hytta. Deretter har det blitt samlet sammen litt diverse klær og utstyr som er kjekt å ha dersom en plutselig må bo der ei uke eller så. Innkjøp av litt tørrvarer og stearinlys, batterier, såpeartikler, håndklær , resirkulering av det som har stått litt lenge der. Det meste er jo gamle klær jeg hadde i huset, men å ha litt spredning på utstyret kjennes godt. Litt ekstra plaster, kjøkkenutstyr, syutstyr til reparasjon, mer ullklær osv.

Det kjennes godt at man har tenkt litt mer over disse tingene. Minimalt med penger er brukt.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2019, 11:26 
Avlogget

Det der høres ut som noe i nærheten av midt i blinken. Hadde jeg bodd i byen, ville jeg ha misunt deg opplegget. Egentlig gjør jeg vel det om jeg ikke bor i byen også, skal jeg være helt ærlig.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: