Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 07:36 
Avlogget

Hei, etter et par diskusjoner med en kamerat har vi funnet ut av at vi faktisk burde komme igang med å backup av provianter i tilfelle noe skulle skje. Det første jeg tenkte på er å få lagre vann ettersom det er mest nødvendig så kommer lagring av mat, men først kommer planlegging oppbevaring av vann.

1.) Hvor mye vann bør man lagre hvis man tar 3 måneder som utgangspunkt per person?

2.) Hvor lenge kan vann lagres? høres rart ut men tenker på om bakterier osv utvikler seg etter tid eller lignende. enten vann som blir kjøpt i 5/10-liters dunker eller tappe selv, kommunen har noe av Norges reneste vann så er ikke veldig bekymret der men vil forhøre meg om hva dere mener. generelt sett er det ikke akkurat vanskelig å finne vann her til lands ettersom det er lett tilgjengelig på fjellet osv men alltids greit å kunne lagre opp. Så er det forskjell på hvor lenge tappevann og "kjøpevann" holder og hvor lenge?

-Random

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 08:30 
Avlogget

Hvis man tar utgangspunkt i at menneskekroppen bør få i seg rundt 3 liter veske hver dag, så blir jo det 270 liter på 3 mnd pr. person. Tar man med lett kroppsvask osv., så blir det jo fort det dobbelte...

Vann i seg selv går aldri ut på dato, men det kan jo selvfølgelig bli forurenset på en eller annen måte. Hvis vannet er helt rent, og det lagres på en godt desinfisert beholder og plasseres kjølig og mørkt, så skulle det fint kunne lagres tilnærmet uendelig.

Selv om det er rikelig med vann i Norge, så er det ingen garanti for at det er helt rent - selv krystallklart fjellvann kan inneholde bakterier og metaller i for store mengder. Så det som kan være en god idé å ha i bakhånd, er et rensefilter/anlegg.

Du skriver 'i tilfelle noe skulle skje' - det kommer jo an på hva som skjer... Er den en generell kollaps av samfunnet hvor vannet i krana forsvinner, er jo et vannlager greit å ha hvis det blir utrygt å bevege seg ute. Er omgivelsene trygge, så kan man jo gå ut å hente vann og filtrere det i enkle partikkel/aktivt kull-filter, men hvis det har dukket opp noen store atomsopper omkring, så ville det eneste som nytter være et omvendt osmose filter; det er det eneste jeg vet om som tar radioaktive partikler.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 23:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius skrev:
Hvis man tar utgangspunkt i at menneskekroppen bør få i seg rundt 3 liter veske hver dag, så blir jo det 270 liter på 3 mnd pr. person. Tar man med lett kroppsvask osv., så blir det jo fort det dobbelte...

Vann i seg selv går aldri ut på dato, men det kan jo selvfølgelig bli forurenset på en eller annen måte. Hvis vannet er helt rent, og det lagres på en godt desinfisert beholder og plasseres kjølig og mørkt, så skulle det fint kunne lagres tilnærmet uendelig.

Selv om det er rikelig med vann i Norge, så er det ingen garanti for at det er helt rent - selv krystallklart fjellvann kan inneholde bakterier og metaller i for store mengder. Så det som kan være en god idé å ha i bakhånd, er et rensefilter/anlegg.

Du skriver 'i tilfelle noe skulle skje' - det kommer jo an på hva som skjer... Er den en generell kollaps av samfunnet hvor vannet i krana forsvinner, er jo et vannlager greit å ha hvis det blir utrygt å bevege seg ute. Er omgivelsene trygge, så kan man jo gå ut å hente vann og filtrere det i enkle partikkel/aktivt kull-filter, men hvis det har dukket opp noen store atomsopper omkring, så ville det eneste som nytter være et omvendt osmose filter; det er det eneste jeg vet om som tar radioaktive partikler.

Hvordan lager du det?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 08:40 
Avlogget

Et omvendt osmose filter må man dessverre kjøpe. Det består av et membran som er så tett at kun vannmolekyler kan presses igjennom under høyt trykk. Forurensninger som metaller, partikler, bakterier og virus klarer ikke å komme seg igjennom membranet, og skylles bort kontinuerlig, og på grunn av skyllingen, så bruker filteret endel mér vann enn det dét filtrerer. (Ikke et filter hvor vann er en knapphet mao.)

Det er flere gode tråder her i Vann-underforumet om å lage andre type filter selv, og om å rense vann.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: