igår lagde jeg meg et 'personlig vannfilter', uten å vite hva de på nettet inneholder...

jeg tok et 35cm langt plastrør med ca. 12mm innerdiameter; klippet 2 runde biter ut av et koppe-handkle, hvor jeg festet de i hver ende med en stram o-ring. Før jeg festet handkle-bit nr. 2, så fylte jeg røret med 0,4-1,2mm 'super-kull' fra Saga.
Nå har jeg bare testet dette med vann fra springen, men tilogmed det vannet virket bedre enn uten filter.

I begynnelsen så kommer det endel svart/grått, som er støv fra kullet, og selv med så liten diameter og kort rør, så ble det ganske tett/hardt å suge vann igjennom. Jeg ville tro at korn med størrelse 2-4mm ville være mér egnet til dette bruket; dog - mindre størrelser renser da bedre.

Idag så har jeg "bug'et" ut til campingvogna; vogna står på en liten privat campingplass (eid av en bonde) med 15-16 vogner, godt fra folk, plassert ved et lite vann. Det er strøm her (dog, jeg har klart meg fint med 150W med solcellepaneler), og vann, men det vannet er brønnvann, og lagt opp som sommervann, dvs., slanger på bakken og en pumpe; alt over bakken.
I forrige uke, så stengte bonden sommervannet, så nå er jeg prisgitt innsjøen her - som har en lett, lys brunfarge... Og det er friskt med sauedrift på jordene rundt her...

(Liker sauer - behagelig og rolig å ha de rundt her

)
Men! - Jeg har en kano liggende her i vannkanten, og bare for et par dager siden, så bøtta det ned her, så den var halvfull med vann - og langt ifra den samme fargen som innsjøen her.

Så jeg tok et grovfilter (100 micron) og et større kullfilter (med tidligerenevnte Saga kull, og en liten pantrypumpe fra Biltema og vips! Helt rent - og meget velsmakende (regn)vann fra kanoen.

Ok; kanskje ikke så portabelt, det filteret, men det fungerte glitrende, og imorgen, så tenkte jeg at jeg skulle teste det med vannet fra innsjøen. Dessverre, så har jeg ikke med meg kamera, ellers så skulle jeg ha tatt noen bilder av vannet før, og etter.