Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Des 2018, 20:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 107 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Vannfiltre/vannrensere
InnleggSkrevet: 03 Sep 2013, 11:29 
Avlogget

Interessant ting. :)
Synd de ikke sender til Norge... :(

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2013, 11:34 
Avlogget

Cornelius skrev:
Interessant ting. :)
Synd de ikke sender til Norge... :(

Disse gjør. Selv om kapasiteten er litt lavere.

http://www.ebay.com/itm/DC12V-3-5G-Hr-O ... 1267170773

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2013, 17:28 
Avlogget

Heh; så jo dønn lik ut, med unntak av kapasiteten... ;)

Kanskje jeg bestiller en sånn. Estimated delivery senest 11 oktober da... tregt, men man har det vel ikke travelt... (håper jeg. :? )

Har liggende her et grov, fin, aktivt kullfilter og uv-filter, så med et ozonfilter i tillegg, så kan man kanskje lagre endel ferdigrenset vann og... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 13:17 
Avlogget

Da er omsider et vann-filtrerings system klart til bruk :D
Vedlegg:
Skjermbilde2.JPG
Skjermbilde2.JPG [ 36.52 KiB | Vist 2346 ganger ]
Vedlegg:
Skjermbilde3.JPG
Skjermbilde3.JPG [ 34.51 KiB | Vist 2346 ganger ]
Vedlegg:
Skjermbilde4.JPG
Skjermbilde4.JPG [ 39.89 KiB | Vist 2346 ganger ]

Må bare sette i et filter og fylle på med sand og kull. Ellers ventes en 1000 liters IBC tank som skal plasseres ute til å samle regnvann og kobles opp mot filtreringssystemet.

Men jeg lurer litt på hvordan jeg skal takkle kuldegradene nå når vintern nermer seg...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 16:16 
Avlogget

Og for dem som mener seg å ha 20 tommeltotter....

http://www.amazon.com/Berkey-RB4X2-BB-S ... B00BWIWZJI

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 17:22 
Avlogget

Tok litt av ideen derfra ja + noen youtube videor, den e fin den der, men koster 6 ganger så mye... Og siden vi er godt igang med å sprenge budjette allerede så ble valget enkelt... 8-)
Men man burde igrunnen kvitte seg med di 10 tommeltottene, for blir d krise så kan en få bruk for mer enn tommeltotter :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 17:29 
Avlogget

igår lagde jeg meg et 'personlig vannfilter', uten å vite hva de på nettet inneholder... ;)

jeg tok et 35cm langt plastrør med ca. 12mm innerdiameter; klippet 2 runde biter ut av et koppe-handkle, hvor jeg festet de i hver ende med en stram o-ring. Før jeg festet handkle-bit nr. 2, så fylte jeg røret med 0,4-1,2mm 'super-kull' fra Saga.
Nå har jeg bare testet dette med vann fra springen, men tilogmed det vannet virket bedre enn uten filter. :roll: I begynnelsen så kommer det endel svart/grått, som er støv fra kullet, og selv med så liten diameter og kort rør, så ble det ganske tett/hardt å suge vann igjennom. Jeg ville tro at korn med størrelse 2-4mm ville være mér egnet til dette bruket; dog - mindre størrelser renser da bedre. ;)

Idag så har jeg "bug'et" ut til campingvogna; vogna står på en liten privat campingplass (eid av en bonde) med 15-16 vogner, godt fra folk, plassert ved et lite vann. Det er strøm her (dog, jeg har klart meg fint med 150W med solcellepaneler), og vann, men det vannet er brønnvann, og lagt opp som sommervann, dvs., slanger på bakken og en pumpe; alt over bakken.
I forrige uke, så stengte bonden sommervannet, så nå er jeg prisgitt innsjøen her - som har en lett, lys brunfarge... Og det er friskt med sauedrift på jordene rundt her... :? (Liker sauer - behagelig og rolig å ha de rundt her :) )
Men! - Jeg har en kano liggende her i vannkanten, og bare for et par dager siden, så bøtta det ned her, så den var halvfull med vann - og langt ifra den samme fargen som innsjøen her. ;) Så jeg tok et grovfilter (100 micron) og et større kullfilter (med tidligerenevnte Saga kull, og en liten pantrypumpe fra Biltema og vips! Helt rent - og meget velsmakende (regn)vann fra kanoen. :)

Ok; kanskje ikke så portabelt, det filteret, men det fungerte glitrende, og imorgen, så tenkte jeg at jeg skulle teste det med vannet fra innsjøen. Dessverre, så har jeg ikke med meg kamera, ellers så skulle jeg ha tatt noen bilder av vannet før, og etter. :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 17:41 
Avlogget

Dette med aktivt kull er jo helt klart bedre enn ikke aktivt. Men når dritten flyr så blir det vel mildt sagt umuligå komme over eller lage kullet aktivt selv? Jeg har kjøpt ordinært grillkull (uten tilsetninger sef), skal teste ut dette, men er redd det er mye aske i det. Ellers har Europris aktivt kull til 80,- pr 2 liter. Det blir fort dyrt, da jeg trenger ca 16 liter. Så skal du jo byttes ut med jevne mellomrom ogs¨da...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 18:25 
Avlogget

16 liter aktivt kull?!
Det må da være et stort filter til et stort forbruk... ;) Jeg ville si at det ville være bedre å filtrere vannet ditt gjennom stein og sand, og lagre det, og så bruke et mindre aktivt kullfilter for kun det du skal konsumere.

Selv bruker jeg filter fra Clas Ohlson; http://www.clasohlson.com/no/Filterhus/30-6630 med filter http://www.clasohlson.com/no/Filterpatroner/Pr306631000; dog, det er mange år siden jeg kjøpte det, og har byttet kullet manuelt i den patronen ca. hvert år med kull fra Saga. Det tar ca. 1/2 liter aktivt kull.
Jeg har skjønt at de filtrene jeg refererer til, er beregnet på brønnvannspumper, og skal byttes hver 1/2 år til hvert år, avhengig av bruk og forurensning.

Edit;
Å lage aktivt kull selv er ingen umulighet. Det som trengs å gjøres (har ikke testet selv), er å varme opp kull fra tre til rundt 800 grader + i en nesten tett beholder, slik at det er lite oksygen der, og så tilsette litt vann i bunn, slik at det blir steam (noe som skjer umiddelbart ved de temperaturer). :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 19:36 
Avlogget

Bruker 2 x 20 liters bøtter.
Dette skal bli drikkevann og vann til matlaging for en familie på 5,, så litt må vi ha.. :P

Mens vi er på tema, er det slik at man bør filtrere og koke vann som skal brukes til dusj/hygiene, klesvask og vask av gulv mm.
Må si jeg ikke har tenkt på dette før i akuratt dette øyeblikk :o
Antar at forurenset vann kan trenge inn i porer, så alt som kommer ikontakt med kroppen bør være filtrert og kokt. ??

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 05:48 
Avlogget

Kjellz skrev:
Bruker 2 x 20 liters bøtter.
Dette skal bli drikkevann og vann til matlaging for en familie på 5,, så litt må vi ha.. :P

Tror du undervurderer aktivt kull sin evne til å rense her. ;) Du ville komme langt med å bare bruke bøttene til klassisk partikkelrensing, og så ha en sånn kullfilter-patron ved uttaket av partikkelfilteret.

Kjellz skrev:
Mens vi er på tema, er det slik at man bør filtrere og koke vann som skal brukes til dusj/hygiene, klesvask og vask av gulv mm.
Må si jeg ikke har tenkt på dette før i akuratt dette øyeblikk :o
Antar at forurenset vann kan trenge inn i porer, så alt som kommer ikontakt med kroppen bør være filtrert og kokt. ??

Filtrere? Ja, det ville jeg gjøre; vaske meg i møkkete vann høres ikke så greit ut, men koke er vel ikke nødvendig. Dog, vann til både dusj, klesvask og gulv skal vel gjerne være litt varmt ved bruk, så varmer man det opp til over 65 grader for så å la det kjøle til ønsket temp, så har man jo drept det meste av basselusker? ;)

Edit;
Liker forresten måten du har laget bøttefilteret ditt på. :) Men det må vel kanskje en utlufting til i den nederste dunken for å slippe ut luft etterhvert som vann renner inn? Ellers så vil det jo bli trykk i den nederste dunken, og ingenting vil renne fra den øverste...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 07:43 
Avlogget

Obs! Ja, utlufting må der ver :lol: Skal få ordnet det idag ja..

Ja, jeg har nok undervurdert aktivt kull... Men en patron som tar 2 dl.ca , hvor mye vann kan man rense før man må bytte den ut da? I et tidligere regnestykke basert på disse "sugerørene" som selges, kom jeg frem til at 2 dl kunne filtrere ca 10.000 liter. Men det høres utrolig mye ut :?: Og så kommer det vel litt ann på kvaliteten av kullet, og hvor forurenset vannet var i utgangspunktet...

Men vis det virklig er godt nok med en patron å fylle bøttene med grus og sand, så klart jeg går for aktivt kull istedenfor :) Denne patronen må nesten være av et slikt slag at man kan demontere og bare bytte ut kullet ved behov da...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 11:08 
Avlogget

Hvis vannkvaliteten man skal rense er regnvann, eller som vannet fra de fleste innsjøer her i Norge, så ville jeg tro dine utregninger ikke er usannsynlige. Aktivt kull har jo en enorm overflate; opptil 1000m2 pr. gram, og det er derfor de renser så godt.

En ting skal man dog være oppmerksom på; hvis vannet man skal rense har endel bakterier i seg, så tar ikke aktivt kull noe særlig av de, og over tid så kan faktisk kullfilteret være en grobunn for bakterier. Det er derfor filtersystemer som inkluderer uv-filter, har dette uv-filteret som regel etter kullfilteret, for å drepe evt. bakterier. Alternativt til uv, er en liten dose klor. (Eller et ozon-filter, men da blir det vel fort mér komplisert og dyrt.)

Jeg har lest flere steder at vanlig husholdningsklor (Klorin) fungerer bra i nødstilfelle til desinfisering av drikkevann, og dosen er ca. 1/2 teskje til 25 liter vann, (eller 1 dråpe pr. liter), og la kloren virke i minst 30 minutter. Gjøres dette før man filtrerer gjennom kullfilter, så vil jo kullfilteret fjerne evt. klorsmak. Et bedre alternativ til Klorin, er nok f.eks. Micropur desinfeksjon til vanncisterner osv. https://www.hyttetorget.no/vann-dusj/vannrensing/micropur-forte-500-gram

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 14:47 
Avlogget

Det er jo i hovedak regnvann som skal brukes. Blir det tørketider så må vi ty til bekken utenfor, men der ville jeg ikke forsynt meg nå ettersom den renner forbi noen jorder som blir hevdet vår og høst...
Har jo tenkt på klor, men det sies at disse går ut på dato etter 3 mnd. og da har den liten prepper nytte... Jeg mener å ha lest 3 dråper pr liter ??

Men bakteriene du tenker på, disse forsvinner vel ikke i et filter uansett? da det må kokes for å knekke bakterier...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 19:55 
Avlogget

Regnvann er bra; lite bakterier der, men det kan vel komme noen via luften, ved siden av soppsporer osv. da, men lite å bekymre seg over...

Og bakterier i et filter... Vel; de forsvinner ikke av seg selv nei, men klor dreper de (fleste - enkelte har blitt klor-resistente) - og et UV-filter dreper de ikke, men uv-stråling ødelegger dna'et/muligheten for bakterier til å formere seg, og dermed er de helt ufarlige å innta. (Én bakterie finnes ikke farlig; det er når den formerer seg i milliontall, livet (og magen din) får trøbbel... ;) )

Edit;
Ville ikke tro klor går så lett ut på dato... Jeg har hatt Klorinflaske ståendes i skapet i flere år, og når jeg åpnet korken og lukta, så røska det godt - hvilket vil si at det var friskt med klordamp (som ikke er sunt å snuffle inn)., og da ville jeg tro det var aktiv klor igjen der... Jeg vet at klor kan bli 'passivt', men hva, og hvorfor det skjer (og når), vet jeg ikke...

Er man redd for å gå tom for klor, så sørg for å ha vanlig salt tilgjengelig (Natrium.) Har man litt salt i vannet, og så putter 2 metallplater i vannet og kobler + og - fra et 12V batteri til de platene, så starter en elektrolyse. Det vil begynne å boble rundt de platene, og de boblene er Oksygen og Hydrogen som spaltes ut fra vannet (Ingen åpne flammer, takk! :D ) Det som óg stiger fra de boblene, er klorgass (stikker kraftig i nesa når man lukter på det), og noe av klor'en blir igjen i vannet. :)

Edit2: (Uff, følger visst ikke med her jeg... ;) )
Mengden Klorin (- som jeg har lest iallefall), er 1 dråpe/liter ved klart vann, og 2 dråper/liter ved uklart vann. man kan sikkert óg bruke 3 dråper, men da tror jeg det ville smake mér markant klor av vannet... Du kan jo prøve med 3 dråper i en liter, men jeg tror ikke du ville like det :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 107 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support