Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 11 Des 2018, 17:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 107 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Vannfiltre/vannrensere
InnleggSkrevet: 21 Jan 2013, 22:14 
Avlogget

En kan jo alltids kjøpe et godt gammelt hjemmebrenningsanlegg som dette: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... abled=true

Som jeg tidligere har nevnt liker jeg ting som kan fylle flere funksjoner men dette er selvsagt kun for rensing av vann hr. politimester! Jeg lover! :D

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 08:29 
Avlogget

Det er heldigvis fullstendig lovlig å eie ;)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:38, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 09:09 
Avlogget

Angrer litt på at jeg kastet 3 komplette brenneapparater da jeg overtok morfars hus :(

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2013, 15:59 
Avlogget

Anbefaler denne til turbruk.
Ene burken er til å rense vannet med, og den andre er for å fjærne vond smak fra rensingen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2013, 21:23 
Avlogget

http://goinggear.com/camping-hiking/wat ... straw.html

Hårek fant denne her, og den var interessant. Svært interessert i å høre om noen har egne erfaringer med den. Ellers får jeg snart et lifestraw filter, men det er kjekt og ha alternativer. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2013, 21:55 
Avlogget

Frøyatro skrev:
http://goinggear.com/camping-hiking/water-treatment/ndur-radiological-survival-straw.html

Hårek fant denne her, og den var interessant. Svært interessert i å høre om noen har egne erfaringer med den. Ellers får jeg snart et lifestraw filter, men det er kjekt og ha alternativer. :)

Har selv et gammelt Frontier silverlined filter straw fra tiden før de ble forbudt, og lovlige igjen.
Har prøvd det for morro skyld, og jeg syntes det fungerte helt greit.

MVH

Hårek den utgammle.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2013, 17:55 
Avlogget

Om man har tilgang til strøm, (som gjennom solcellepanel og batteripakke), kan man med hjelp av "ozon" rense vannet (alternativ til koking) etter filtrering gjennom kull/sand mix. Som sagt før, se "the colony" for mer interesanne greier :D

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2013, 08:11 
Avlogget

Et slikt sugerør er en ok løsning å ha i BOB. Men dersom du først stikker hjemmefra må du før eller siden lage et bål.
Du tar ganske enkelt en flaske og fyller lagvis sand og kull, drener vannet gjennom og drikk :)
For en hjemmeordning landet jeg på regnsamling. For å rense brukes 2 dunker a 60 l. Plasseres over hverandre, den øverste med jord/sand og den nederste med kull. Drener.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 20:49 
Avlogget

Har støtt på et "problem" jeg ikke klarer å finne svar på. Håper noen her har svaret...
1) Bør kull brukes knust eller i hele klumper?
2) Hvor mye vann kan man egentlig rense med en gitt mengde kull?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2013, 07:28 
Avlogget

Jeg tror ikke man bara kan ta noen kullbiter ut fra et bål og bruke det til å rense med... ;)

Kull til rensing kalles Aktivt Kull (Activated Carbon), og fremstilles ved å varme opp trekull til rundt 800 grader uten oksygen, men med steam eller co2...

Det enkleste for oss (nå mens verden fortsatt går rundt ;) ), er å stikke innom Europris og kjøpe en pose med aktivt kull i 'vinlegging'-avdelingen... :P

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2013, 07:50 
Avlogget

å? Jeg har hørt begrepet aktivt kull, men aner ikke hva foskjellen er. men mener å ha lest at man kan bruke kull ellers også, selv fra leirbålet, men det har kansje ikke helt samme effekt... ?? Er dette Europris kullet billig?
Kull til grilling er kansje et billig alternativ? Leste også at man kan legge tre,kongler ++ i en kakeboks med lokket på, sette det på en varmekilde og vente til flammen ut av boksen er helt ferdig utbrent så har man kull.

Men uansett, før eller siden må man vel bytte ut kullet?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2013, 09:44 
Avlogget

Kjellz skrev:
Har støtt på et "problem" jeg ikke klarer å finne svar på. Håper noen her har svaret...
1) Bør kull brukes knust eller i hele klumper?
2) Hvor mye vann kan man egentlig rense med en gitt mengde kull?

1)
Kullet bør finknuses.
"Jeg" hadde villet ofret en t-skjorte eller en sokk for å ha de knuste kullet i for å lage en barrière mellom sand, og kull-lagene.

2)
The LifeStraw is a plastic tube 310 mm long and 30 mm in diameter.[4] Water that is drawn up through the straw first passes through hollow fibres that filter water particles down to 0.2 µm across, using only physical filtration methods and no chemicals.[5] The entire process is powered by suction, similar to using a conventional drinking straw, and filters up to 1000 litres of water.[6] While the initial model of the filter did not remove Giardia lamblia,[7] LifeStraw removes a minimum of 99.9% of waterborne protozoan parasites including giardia and cryptosporidium.
kilde:
http://en.wikipedia.org/wiki/LifeStraw
Bilde

Kapasiteten avgjøres av hvor mye forrurensing vannet inneholder.
HUSK.....
Kun aktivt kull renser IKKE bort bakterier....

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2013, 11:17 
Avlogget

Takk :D Dette hjalp skikkelig! :))
Nå kan jeg regen ut hvor mye som trengs, og ca "holdbarhet" på kullet. Ja, vannet må kokes også.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2013, 11:47 
Avlogget

Aktivt kull har en overflate som er 500 til 1500 ganger større enn vanlig kull, og dermed mye høyere rensekapasitet.
Man kan vel bruke vanlig (rent) kull til rensing av vann, men de vil være lite effektive... (Det er bedre å bruke det vanlige kullet til å koke vannet... :mrgreen: )

Som hårek nevner, så fjerner vel ikke aktivt kull noe særlig med bakterier, men derimot det meste av kjemiske ulumskheter.

Som Wikipedia sier det;
Sitat:
Aktivt Kull er mest effektiv på å fjerne klor, sediment, flyktige organiske forbindelser (VOC), smak og lukt fra vannet. De er ikke effektive til å fjerne mineraler, salter og oppløste uorganiske forbindelser.

Når det gjelder bakteriefjerning - foruten kjemisk rensing (klor f.eks.), så er det vel koking av vann og/eller UV-filtrering som gjelder. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 03 Sep 2013, 10:40 
Avlogget

Cornelius skrev:
Når det gjelder bakteriefjerning - foruten kjemisk rensing (klor f.eks.), så er det vel koking av vann og/eller UV-filtrering som gjelder. :)

Eller man kan bruke en OZON-generator som går på 12 volt.
Ozon er 150 ganger mer effektiv enn Klor til å fjerne bakterier.
Ozonberiket vann fjerner også plantevernmiddler fra salat o.l. når dette benyttes til vasking.
Har man et større vannlager og en Ozongenerator som går mer eller mindre kontinuerlig....
Da mener iallefall jeg at vannet kan lagres nærmest i det uendelige.
For ingen bakterier kan vokse frem...
(hadde selvsagt renset vannet først gjennom et kullfilter for fjerning av andre ulumskheter)

http://www.ebay.com/itm/12-Volt-5gr-Ozone-Generator-Kit-/170977253258
Bilde

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 107 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support