Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 103 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Vannfiltre/vannrensere
InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 12:31 
Avlogget

Cornelius skrev:
Tausa skrev:
De er greie, sånne testsett Hårek. :) Jeg har sånne enkle teststrips til svømmebasseng her, og iflg de, så har springvannet her en ph på rundt 7,0, og klor-indikatoren slår ikke ut i det hele tatt (0 ppm). Jeg tenkte ikke på å ta med de opp i vogna når jeg lekte meg med å klore vannet der... :roll:

Restklor
Måleenhet for klorens desinfiserende evne. Måles etter 30 minutters oppholdstid. Restklor skal være tilnærmet 0,5 mg/liter men ikke være lavere enn 0,05 mg/l eller høyere enn 5,0 mg/l

http://www.unikwater.com/noen-ord-og-utrykk/

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2014, 23:20 
Avlogget

For å klore vann, så er det viktig å ha fritt/tilgjengelig klor til å ta seg av bakterier.
Klor "brukes opp" når det kommer i kontakt med bakterier.

Har jobbet en del med vannproduksjon, og det bør være 2ppm (eller mg/L) "fri klor" i vannet for at det skulle være trykt å drikke.
http://www.cdc.gov/nceh/vsp/operationsm ... al2005.pdf
Dette er for å ta seg av eventuelle bakterier som kommer til.

UV bestråling er også en mulighet, men da må vannet være rent. Hvis ikke så kan bakterier "gjemme" seg bak/inne i disse urenhetene.

Det er jo veldig populært med baseng i hagen, og disse kan man jo få filtere til. Er det noen som har sett på slike?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 06:41 
Pålogget

Jeg har et gammelt hjørnebadekar jeg har plassert ute i en lun krok, som jeg varmer opp med en 7kvm solfanger til rundt 40 grader (gir rundt 5kW med varme). Til det, så har jeg et enkelt sandfilter med pumpe, som jeg har et 18W UV-filter i...
Har igrunn aldri prøvd å bruke det til å rense drikkevann med, og jeg behandler det lille badekaret som et svømmebasseng med litt klor, algemiddel osv., og jeg har krystallklart vann i det hele sommeren...

Nå bruker jo det lokale renseanlegget her uv-filter, så springvannet her er bra rent i utgangspunktet, men jeg sér nok at i en krisesituasjon så ville jeg nok sé om ikke det filteret kunne fungere som et drikkevannsfilter. Jeg sér for meg å da bruke et aktivt kullfilter sammen med det. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2014, 18:31 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg har sett litt på vannfiltre i det siste og lurer på om det går an å snekre sammen et kit selv. Ikke for å kople til inntaket, men i noen sorts Vann-SHTF-scenario. Med snekre sammen mener jeg kjøpe deler og kople sammen f.eks. et bomullsfilter og så et karbonfilter fra jula montert mellom to vannbøtter så vannet må renne gjennom filtrene for å komme til den nederste bøtta.

billig som fy, varer absolutt ikke gjennom årevis med WROL/TEOTWAWKI, men gjennom en mindre vannmangel går det greit.

Hvor mye kan man egentlig regne med at vannfiltre fra jula klarer å fjerne? Pest? Kolera? Valgløfter?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2014, 20:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med å bruke et destileringsanlegg?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2014, 23:17 
Avlogget

Fiskeren873 skrev:
Hva med å bruke et destileringsanlegg?

Det krever jo litt innsats, da. Tenk deg at det ikke er vann i springen, hva er sjansen for at strømmen også er borte? Ganske høy, ikke sant?

Heldigvis har vi nok ved her i landet. Jeg regner på furuved, ettersom det er det jeg har mest av i skogen min. Én kubikkmeter tørr furuved er 2279 kWh, eller 8.2 millioner kilojoule.
For å varme opp en liter vann fra 20 til 100 grader trenger du minst 336 kilojoule.
For å komme fra kokende til damp trenger du 2250 kilojoule per liter.
Til sammen blir dette 2586 kilojoule per liter, eller at du kan fordampe 3100 liter vann med en kubikkmeter furuved. Høres bra ut med tre ganger så mye vann som ved, ikke sant?

Men, dette forutsetter at det ikke har noen tap i det hele tatt. All varme fra veden brukes til å varme vannet, og ikke noe varme slipper unna. Realistisk sett er det vel mer som 20 % effektivitet om du koker vann på en Jøtul 602 eller 10 % om du koker vann på bål. Da synker de 3100 litrene til 620 eller 310. Kall det 620 liter, og at hver person trenger fire liter i døgnet, så én kubikk furuved nok for fire personer i snaut 40 dager. Det blir mye ekstra vedhogging for bittelitt drikkevann, så å filtrere og så koke er mye enklere.

Realistiske destilleringsanlegg må utnytte restvarmen ved å kjøle ned dampen med det samme vannet som skal varmes opp. Dette krever ganske mye rørlegger-arbeid og sannsynligvis en mekanisk pumpe av noe slag, så det er litt mye å slenge sammen når det plutselig er krise.

Om vannet bare kokes, med 20 % effektivitet, er én kubikk ved nok til å koke opp 4 900 liter vann. Det er nesten åtte ganger så mye trygt drikkevann fra samme mengde brensel.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2014, 23:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Om vannrensingen på det lokale renseverket har gått fløyten skyldes det nok strømstans. I såfall er destillering utelukket da det krever store mengder energi å fordampe vann. Lettere å filtrere vann da riktig gode filtre fjerner det meste, om ikke alt du vil ha fjernet.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2014, 23:23 
Avlogget
Brukerens avatar

shit, fossegrim kom meg i forkjøpet ;) hvor bra er vannfiltre, egentlig?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2014, 23:37 
Avlogget
Brukerens avatar

dette er forresten filtrene jeg tenkte på: http://www.jula.no/vannrenser-filterhus-438001 filtrene trenger trykk for å fungere, men en håndrevet (sykkeldrevet) pumpe burde fungere.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2014, 23:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med å lage et heimelaga destileringsanlegg som går på ved? Det er vel lov så lenge det KUN blir brukt til vann?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2014, 23:54 
Avlogget
Brukerens avatar

kanskje, men jeg tipper at om du virkelig trenger å rense alt vannet du bruker trenger du enda mer å spare på kalorier allment. Å bruke kalorier på å hogge ved tror jeg er det siste du vil.

så..filter, that is.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2014, 00:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja der sa du noe :)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2014, 22:21 
Avlogget

Jag har uppdaterat mitt vattenfilter. Nu är det en Sawyer Mini med en PET-flaska. Man kan skruva fast det på en vanlig PET-flaska och sedan dricka ur det. Eventuellt även klämma på flaskan. Går även att montera på en slang och använda för "gravity feed" som en hävert.

Liten storlek, extremt stor kapacitet eftersom det går att spola rent. Det medföljer en pump för backspolning med rent vatten. Enda nackdelen är att det inte tar kemiska föroreningar, bara partiklar och mikroorganismer. Jag köpte två. En som jag använder nu och en oanvänd som ligger i BOB. Finns i olika storlekar.

http://www.amazon.com/Sawyer-Products-S ... B00FA2RLX2

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2014, 00:12 
Avlogget

Crusoe skrev:
I grove trekk går det ut på følgende:
Grave et dike i fjæra, hvor laveste del av diket ligger under høyeste høyvann, og høyeste del over høyeste høyvann (selvfølgelig må det være med en naturlig variasjon av vannstand). Innsiden av diket trekkes med ett vanntett materiale, plasttduk e.l. Over diket arranger du et tak som samler opp kondens når vesken i diket fordamper. (selvfølgelig fungerer dette best i strålende solskinn...). Om du lager et hull i dekket over diket, og plasserer en beholder under, så vil vannet som drypper ned i beholderen være destilert, og dermed fult drikkbart. Over tid, så vil også denne destilasjonsteknikken gi ett stort saltoverskudd, både i væsken i diket og i avleririner langs kanten. For meg vil det trolig være en god kilde for å skaffe salt, som både er fysiologisk nødvendig og svært viktig for å preservere kjøtt og fisk. Man kan selvsagt koke inn saltvann for å oppnå det samme, men om man klarer å ivareta nevnte prosjekt, så kan man både skaffe rent vann og salt. (prepper forøvrig havsalt allerde, etter å ha funnet dette forumet, om ikke annet kan det benyttes til å tine is, som fyrtøy tror jeg at salt aldri blir overskuddsvare ;) )

Når du prepper salt. Hvordan renser du saltet slik at du ikke får med andre ulumskheter?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jun 2015, 23:16 
Avlogget

Rister liv i en gammel tråd :)

Er det noen som har et godt vannfilter å anbefale?
Jeg har flere lifestraw, men vil kjøpe noe som kan rense vannet til hele husholdningen.
Både for bakterier og parasitter.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 103 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support