Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 103 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Vannfiltre/vannrensere
InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 07:36 
Avlogget

Uh, sorry Kjellz; har visst 'husket feil' ang de dråpene med klor... :oops: 2 dråper for klart vann, og 4 dråper for uklart vann, er visst det som anbefales. :roll:

Er forøvrig nå på min tredje dag med renset regnvann som eneste vannkilde, og magen er fortsatt stabil, så det tyder jo bra. ;) Vannet er fra et (nå 5 dager gammelt) regnfall, oppsamlet i kanoen min, og jeg har bare brukt det kullfilteret mitt, og filtrert ca. 4 liter til konsum, og 10 liter til vask osv pr. dag. :) Vannet smaker faktisk riktig så fortreffelig, så jeg har drukket noe over 2 liter (av de 4 pr. dag) rent vann direkte, resten har gått til kaffe og matlaging.. (mao.; kokt)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 12:37 
Avlogget

Hehe.. Fort gjort :D
Har da landet på å lage noen kullfilter til eksisterende filtreringssystem. Itilegg stikker jeg ned på Prix å kjøper
klor. Så har vi både og :)) Eller som Ole Brum sier: Ja takk, begge deler! :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 09:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Siden det diskuteres klor her poster jeg på nytt det jeg skrev i en gammel tråd:

Ja, et par dråper ren klorin av typen uten furunålslukt el.l. bør holde til norsk kranvann. Jeg har likevel brukt en drøy teskje (5 ml måleskje), dvs latt det renne litt over, til en 25 litersdunk. Det skulle bli noe sånt som 4-5 dråper per liter, forutsatt 20 dråper per milliliter. Dessverre kan jeg ikke finne kilden min for dette i farten, men her kan man finne støtte for dette:

Sitat:
Sitat:
Sodium hypochlorite has been used for the disinfection of drinking water. A concentration equivalent to about 1 liter of household bleach per 4000 liters of water is used. The exact amount required depends on the water chemistry, temperature, contact time, and presence or absence of sediment. In large-scale applications, residual chlorine is measured to titrate the proper dosing rate. For emergency disinfection, the United States Environmental Protection Agency recommends the use of 2 drops of 4% to 6%[7] household bleach per litre of water. If the treated water does not smell of bleach, 2 more drops are to be added.

Many who would prefer to store drinking water on a long term basis for emergency use should consider following the same treatment protocol during the storage process (and not when the time comes to access the water); typically using the 'additional' treatment rate of approximately 15 drops per gallon of water (~1 spoon full per 7 gallons of water) unless the water is from a municipality and is known to be free of excessive contaminants and already contains a certain amount of sodium hypochlorite. Note that you should confirm that the water has a bleach scent after sitting for half an hour. Additionally, dumping the water and replacing it every 3~5 years is recommended. Washing out the food grade containers (usually made of polyethylene) during this time is encouraged by using warm soapy water or alternatively a solution of water with heavy concentration of bleach (10x 'additional' rate) followed by rinsing with clean water.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_hypochlorite#Water_treatment

VIKTIG: Klorin er ustabilt. Dvs at det brytes ned over tid. Dersom man bruker gammel klorin, må man derfor øke doseringen. Som Steinhammer skriver skal det derfor lukte svakt av klor en halvtime etter behandlingen. Da har man tatt høyde for at den kloren man har ikke lenger er så sterk som den en gang var.

Hvor ofte skifte ut vannet? I sitatet over nevnes det hvert 3. til 5. år. Personlig foretrekker jeg å gjøre det oftere. Ikke fordi det ikke ville vært trygt med 3 år, men for å unngå for mye "plastsmak". I "survivallitteraturen" anbefales som regel hver 6.måned. Men man kan jo bruke litt sunn fornuft og vurdere litt selv i forhold til hvordan vannkvaliteten er der en bor.

Her er litt mer interessant lesing: http://fycs.ifas.ufl.edu/foodsafety/PDF/water.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 10:23 
Avlogget

Det er bra med flere kilder, Bamse. :)
Og du har nok rett i at klor taper seg over tid; jeg har jobbet endel med svømmebassenger, og der har jeg vært borti vann som har hatt såpass mye 'passiv' klor, at det ikke nyttet å tilsette mér klor; det passive kloren hindrer ny frisk klor i å fungere, rett og slett.

Istedet for vanlig husholdningsklor, så er det kanskje bedre å ha noe Micropur eller lignende liggende; siden det er klor/sølv i tørr form, så har det vel en bedre lagringstid ville jeg tro... :) Et søk på Micropur på Kelkoo e.l. gir endel ålreite priser.)

Dog; jeg har jo óg bassengklor i granulat, men det spøker man ikke med. :? (Bassengklor er ofte 60-70% ren klor, mens husholdningsklor ligger som regel på 4%...)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 08:14 
Avlogget

Interessant tråd, MEN er det noen her som har gjort noe seriøst rundt vanninntaket til eget hus?
Jeg vurderer å sette på filter på hovedinntaket til huset. Jeg har brønnvann, og ser at det i perioder har en litt artig farge.
I første rekke tenker jeg partikkelfjerning, da vannet kommer ifra borehull, og dermed er filtrert igjennom ca 100 meter grus/sand/stein før det kommer til meg.

Hvilke filter kan være aktuelle? Vil dette ha stor innvirkning på trykket ut til kraner ol. i huset?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 09:19 
Avlogget

Jeg har nå engang kommunalt vann, men de filterene jeg refererte til i en tidligere post her i tråden, mener jeg er beregnet på brønnvannspumper osv. De har 1" gjenge for tilkobling.

For fjerning av farge i vann, så er det aktivt kullfilter du trenger.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 10:22 
Avlogget

ulja skrev:
Hvilke filter kan være aktuelle? Vil dette ha stor innvirkning på trykket ut til kraner ol. i huset?

Normalt sett vil gode partikkelfilter ta missfarging.
Hadde jeg satt opp et system med forfilter, hadde jeg gjort det igjennom tre filtertrinn for å få fordelt partikkelstørrelsen på de forsjellige partikklene.
Hadde også gjort klart for et kullfilter dersom det viste seg nødvendig.
I utgangspunktet vil ikke trykket reduseres nevneverdig ved filtrering.
Selvsagt så blir trykket redusert når filtrene blir tette.
Slik at redusert trykk vil indikere behov for filterbytte.
Derfor hadde jeg også villet installere gjennomsiktige filterhus slik at jeg ved selvsyn kunne sjekke om filtrene begynnte å bli tette.

En annen ting er kloakken.
Jeg kommer etterhvert til å installere en tilbakeslagsventil på kloakken slik at skulle jeg bli utsatt for oversvømmelse slipper jeg iallefall at huset fylles opp av kloakk.
Det finnes mange tilbakeslagsventiler på markedet, men er usikker på om noen kan anbefales.
Har både svoger, og svigerforeldre som har installert slikt utstyr.
MEN...
Utstyret har ikke fungert...
For når trykker utenfra ble for stort....
Så obs obs...

http://norsksurvivalforum.com/posting.php?mode=quote&f=34&p=12769
Cornelius skrev:
(Et godt filter for meg ville være: først et partikkelfilter, f.eks. et klassisk sandfilter (stein, grus, sand) eller et 20uM bomullsfilter + et 0,5uM finfilter; så et aktivt kullfilter, for så å lagre vannet i en dunk/sisterne, hvor man tilsetter klor/jod e.l. Så et lite kullfilter ved tappekran for å fjerne evt. klorsmak tilslutt.
Dunken/sisternen bør ha en mulighet til å ristes/plaske vannet innimellom hvis vannet skal lagres over tid, for å tilføre frisk oksygen. (ellers så vil vannet smake flatt/tamt) )

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 13:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:

En annen ting er kloakken.
Jeg kommer etterhvert til å installere en tilbakeslagsventil på kloakken slik at skulle jeg bli utsatt for oversvømmelse slipper jeg iallefall at huset fylles opp av kloakk.
Det finnes mange tilbakeslagsventiler på markedet, men er usikker på om noen kan anbefales.
Har både svoger, og svigerforeldre som har installert slikt utstyr.
MEN...
Utstyret har ikke fungert...
For når trykker utenfra ble for stort....
Så obs obs...

Og godt var kanskje det! Hadde slike ventiler tålt ubegrenset trykk ville hele huset til slutt flytt opp som en kork. Det er derfor de som vet de kommer til å få vann i kjelleren heller kan fylle opp med rent vann på forhånd for å komme kloakken i forkjøpet. Men det er klart at i de tilfellene du nevner kan det jo ha vært ventiler som ikke fungerte som de skulle.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2013, 13:46 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Og godt var kanskje det! Hadde slike ventiler tålt ubegrenset trykk ville hele huset til slutt flytt opp som en kork. Det er derfor de som vet de kommer til å få vann i kjelleren heller kan fylle opp med rent vann på forhånd for å komme kloakken i forkjøpet. Men det er klart at i de tilfellene du nevner kan det jo ha vært ventiler som ikke fungerte som de skulle.

10 høydemeter = 1 bar i trykk.

Da hadde det vel kanskje vært en fordel at den kunne motstå et trykk på ca 2.5 bar.
Det vil ikke forårsake at huset FLYTER bort.
I vannrørene er det opp mot 7 bars trykk.
Det forårsaker ikke at hus flyter bort.
Tror heller ikke at huset hadde dratt sin vei om tilbakeslagsventilen hadde tålt 10 bar.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 11:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skjønner at jeg skulle forklart tydeligere hva jeg mente og tatt flere forbehold enn det stakkarslig alene «kanskje». Og formuleringene var også ment humoristisk, ikke bokstavelig. Det er ikke nødvendigvis så veldig mye bedre om huset bare letter nok til å ødelegge fundament og grunnmur enn om det faktisk hadde flytt bort.

Det jeg hadde i tankene er ikke de 99 komma noe prosentene som faktisk løser hele problemet med tilbakeslagsventil og skikkelig drenering, men noen helt andre. Nemlig de som har hus med kjeller med alt for lav klaring til større elver og innsjøer. Altså der hvor flomvannet stiger sakte men sikkert og metter grunnen med vann. Dessverre har det vært mye uvettig bygging i slike områder som ikke tatt i betraktning 100, 200 og 500-årsflommer og hva de nå måtte kalles. Altså slike som kanskje vil bli 10, 20 og 50-årsflommer når klimaendringene har fått slått til for fullt.

At dette er et reelt problem viser kanskje denne reportasjen fra VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10095343

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 17:33 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
formuleringene var også ment humoristisk, ikke bokstavelig.

Og jeg hadde det for travelt med avtrekkeren...
MEN kanskje jeg har fått orden på det....
Var og prøvde revolver for første gang i dag.
.45 Long Colt svart-krutt. Morro, og mye røyk...
Egentlig mest overasket over at det ikke slo mer...
Kan virkelig anbefales, også for kvinner....

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 14:36 
Avlogget

Åkei, tilbake til dét å rense vann. :roll:

Jeg er nå tilbake en tur i campingvogna mi. Jeg kom hit i går kveld, og tok ikke med meg noe vann. Kanoen min er snudd på hodet, så det var heller ikke noe lager med regnvann her heller; det eneste vannet her, var 2-3 liter med renset regnvann som hadde stått i en åpen bøtte fra forrige gang jeg var her. (ca. 1 uke siden)

Det ble helt ok kaffe av det, men jeg observerte endel svevende partikler i vannet når jeg kikket på det i et glass mot sola. (Høyst sannsynlig mest støv, men óg sikkert endel partikler fra lufta, pluss at det fløy 5 feite fluer rundt her... :? )

Nåvel; jeg ventet en regnbyge her iløpet av natten, så jeg hang opp en tom bøtte på kanten av forteltet, hvor vannet samles og renner av taket; nattens fangst ble en full 10 liters bøtte. :)

Så idag tenkte jeg at husholdningsklor som desinfeksjon skulle testes, så jeg hadde en skvett med klor oppi bøtta; jeg erfarte fort at det var ikke lett å dosére dråper rett fra flaska. :o Jeg gjetter på at det ble ca. 1,5 teskje med klor i 10 liter vann - noe som burde holdt til 30-40 liter. :roll:

Nåvel; jeg rørte litt rundt og lot det stå i en god halvtime. Så filtrerte jeg vannet gjennom mitt aktive kullfilter, og var først litt overrasket over at det fortsatt luktet klor av vannet etter filtreringen, siden aktivt kull skal fjerne klor.
Nå har jeg en 17l/min pumpe på filteret, så jeg antok at vannet gikk for fort igjennom til å effektivt fjerne kloren. Løsningen var enkel; jeg bare filtrerte vannet fra bøtta - tilbake til bøtta igjen; mao., jeg lot det sirkulere via filteret i et par minutter, til det ikke luktet noe særlig klor. ('ikke noe særlig' - det hadde satt seg en klorlukt i selve plasten i bøtta - noe å være obs på...)

Etter å ha tømt det filtrerte vannet over i en bøtte som ikke hadde vært i kontakt med klor, så viste det seg at filtreringen hadde vært vellykket - vannet smaker meget friskt og godt, uten noe klorsmak i det hele tatt. :) En annen fordel med denne sirkuleringen, er at jeg fikk plasket endel i vannet, og dermed tilført frisk oksygen.

vet jeg jo ikke om kloren gjorde jobben sin, men man må vel regne med det. :) Jeg har iallefall lært at man må være mér nøye med doséringen - óg at jeg burde skaffe meg noen mér egnede vannbeholdere. :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2013, 22:40 
Avlogget

Cornelius skrev:

Etter å ha tømt det filtrerte vannet over i en bøtte som ikke hadde vært i kontakt med klor, så viste det seg at filtreringen hadde vært vellykket - vannet smaker meget friskt og godt, uten noe klorsmak i det hele tatt. :) En annen fordel med denne sirkuleringen, er at jeg fikk plasket endel i vannet, og dermed tilført frisk oksygen.

vet jeg jo ikke om kloren gjorde jobben sin, men man må vel regne med det. :) Jeg har iallefall lært at man må være mér nøye med doséringen - óg at jeg burde skaffe meg noen mér egnede vannbeholdere. :)

Så fint at du deler disse erfaringene med oss :)
Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd ut vannrensing, så dette var interessant.

Men betyr dette at det ikke er noe lurt å rense vannet i plastbøtter? Må en kanskje skaffe seg bøtter av f eks sink til vannrensing? :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 03:14 
Avlogget

et slikt testkit koster 159,-

Bilde

http://www.vikingbad.no/produkter/Pleiemidler/Test-/-M%C3%A5linger/DPD-Tester-pH-klor-20-tester-Basseng-vann-testsett-100713-p0000000714.aspx

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 10:51 
Avlogget

Tausa skrev:
Men betyr dette at det ikke er noe lurt å rense vannet i plastbøtter? Må en kanskje skaffe seg bøtter av f eks sink til vannrensing? :roll:

Det var vel heller jeg som hadde alt for mye klor i vannet (2-3x det som var nødvendig.) Jeg skylte den klorluktende bøtta i innsjøen etterpå, og det fjernet lukta fra plasten. :)

Bøtter/beholdere av metall (med unntak av syrefast stål) bør man vel holde unna klor, siden klor kan tære på metall.

Men det beste vil jo være å unngå klor i det hele. :)
Jeg merker at det å filtrere vann blir fort litt avhengighetsdannende. :D Bare dét å filtrere kranvannet hjemme gjennom et aktivt kullfilter, løfter smaken og følelsen i vannet. :) Jeg har blingset meg ut et lite Omvendt Osmose anlegg hos renerevann.no til litt under to høvdinger...

De er greie, sånne testsett Hårek. :) Jeg har sånne enkle teststrips til svømmebasseng her, og iflg de, så har springvannet her en ph på rundt 7,0, og klor-indikatoren slår ikke ut i det hele tatt (0 ppm). Jeg tenkte ikke på å ta med de opp i vogna når jeg lekte meg med å klore vannet der... :roll:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 103 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support