Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 103 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vannfiltre/vannrensere
InnleggSkrevet: 07 Apr 2012, 22:33 
Avlogget

La merke til at det ikke var noen tråder om vann her, så jeg fant ut at det var på tide med en! ;)
Er det noen som har noen gode tips når det kommer til vannfiltre, eller vannrensing? Koke vann er jo en soleklar favoritt, men kanskje ikke alltid praktisk mulig. Det er jo kjekt med noe lettvint og raskt også.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Vannfiltre/vannrensere
InnleggSkrevet: 08 Apr 2012, 09:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Stasjonære løsninger:

1 Klorin

2 Just Water, Complete Bucket System 47.45 - $ 57.50
Bilde

3 Big Berkey
Bilde

4 Hjemmelaget gravitasjonsfiltrerting med lagvis sand og trekull i en sylinder av noe slag.

Foreløpig satser jeg på klorin og koking.

Når det gjelder mobile systemer så finnes det vannrensingstabletter og små varianter av disse filtersystemene også.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2012, 21:20 
Avlogget

Jeg legger ut hva FruIsbjørn sin vannpakke består i, siden det var god informasjon og er hittil det eneste stedet jeg i alle fall vet av som selger vannrensere, og en pakke løsning er alltid kult!

Innhold:

3×20-liters vannkanner (sammenleggbare)
1 pakke micropur vanndesinfeksjonstabletter MC10T (nok for 400 liter vann)
1 Katadyn keramikkfilter “Combi Plus” med tilbehør

Filteret gjør urent vann direkte om til drikkevann, uten koking eller kjemi. Porestørrelsen i filteret er 0,0002 mm, stopper bakterier, virus og de minste (f.eks. radioaktive) partikler. Sølv-ionene i filteret stopper muligheten for at de oppfangete bakteriene kan formere seg.

Tilbehøret for rensing av filteret er del av pakken. Med dette kan man filtrere 20.000 liter vann, (alså ca. 10 års drikkevann for en person hvis man trenger 5 liter/dag) avhengig av forurensingsgraden. Filtreringstid: ca. ½- 1 lt. liter/min.

Micropur-desinfeksjonstablettene er egnet for å gjøre vann holdbart for langtidslagring. Dette vannet er holdbart 6-9 måneder uten smaksforandring.

Innhold slutt:

Jeg mener og huske at XXL solgte vannrensere en gang, men jeg er usikker på om det var dem, eller om dem i det hele tatt har det enda. Er det noen andre med bedre en hukommelse enn meg der ute mon tro?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2012, 13:37 
Avlogget

http://www.hyttetorget.no/article.php?a ... goryID=913

Her er det kran filter og gravitasjonsfilter.
Kvaliteten kan jeg ikke gå god for.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 23:56 
Avlogget

Har i utgangspunktet stor tro på sand/kull, event. rent kullbasert egenprodusert filter. Har et lager av micropur også, men mest med tanke på bakterie/microbe innfisert vann (de kommer jo med holdbarhetsdato de med...) Har forøverig egen brønn på eiendommen og bor så nært havet at det finnes en plan om saltvannsdestilering.

Kan noen forøverig forklare hvorfor 40000 år gammelt kildevann får holdbarhetsdato når det tappes på flasker?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 19:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Over tid vil vel stoffer fra flasken smitte over i vannet, og hvis flasken blir utsatt for lys kortes denne tiden ned.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2012, 23:39 
Avlogget

Crusoe skrev:
bor så nært havet at det finnes en plan om saltvannsdestilering.

Interesant, hvordan hadde du tenkt å gjøre det? Bor selv veldig nære sjøen med bol i vannkanten så og si. Har stusset lenge på hvordan jeg skulle destilert sjøvann mer enn noen få ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mai 2012, 03:41 
Avlogget

I grove trekk går det ut på følgende:
Grave et dike i fjæra, hvor laveste del av diket ligger under høyeste høyvann, og høyeste del over høyeste høyvann (selvfølgelig må det være med en naturlig variasjon av vannstand). Innsiden av diket trekkes med ett vanntett materiale, plasttduk e.l. Over diket arranger du et tak som samler opp kondens når vesken i diket fordamper. (selvfølgelig fungerer dette best i strålende solskinn...). Om du lager et hull i dekket over diket, og plasserer en beholder under, så vil vannet som drypper ned i beholderen være destilert, og dermed fult drikkbart. Over tid, så vil også denne destilasjonsteknikken gi ett stort saltoverskudd, både i væsken i diket og i avleririner langs kanten. For meg vil det trolig være en god kilde for å skaffe salt, som både er fysiologisk nødvendig og svært viktig for å preservere kjøtt og fisk. Man kan selvsagt koke inn saltvann for å oppnå det samme, men om man klarer å ivareta nevnte prosjekt, så kan man både skaffe rent vann og salt. (prepper forøvrig havsalt allerde, etter å ha funnet dette forumet, om ikke annet kan det benyttes til å tine is, som fyrtøy tror jeg at salt aldri blir overskuddsvare ;) )

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2012, 17:23 
Avlogget

Det hørtes ut som et lovende prosjekt Crosue! Jeg er svært interessert i at du gjør et forsøk, faktisk er jeg så interessert at jeg er villig til (med visse forbehold) og komme over til deg og hjelpe deg med et slikt forsøk, for å se hvordan det går. Hvorvidt du vil ha hjelp er selvsagt opp til deg, men jeg håper du får til prosjektet! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2012, 21:47 
Avlogget

Hyggelig at du fant prosjektet interesant Frøyatro! Må ærlig innrømme at så langt, så har jeg kun lest, ogsett på tv hvordan det fungerer. Å starte opp et slikt prosjekt nå, tror jeg neppe jeg begynner med. Årstiden tatt i betraktning, og hyttetettheten i området får meg til å tro at det i beste fall blir revet av andre og i værstefall fører til klager til grunneier :shock:

Forøvrig er prosjektet også lett gjennomførbart i et miniperspektiv, i en kortere periode, for å se om det holder vann, for å si det sånn :lol: Jeg skal gjennomføre det ved neste anledning og kommer tilbake med rapport når det er gjort.

Ditt eventuelle besøk er forøvrig svært hyggelig. Du har en stående innvitasjon her i hjemmet om du kommer på disse kanter.

Forøvrig kan man også benytte en lukket metallboks / tett dunk med et utgående, nedkjølt rør i overkant av beholderen for å destilere sjøvann. Da selvfølgelig med en varmekilde under beholderen. Regner med at dette er en praksis man har utviklet til nær perfeksjonisme i de midtnorske landsdeler :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 16:24 
Avlogget

Er det noen som har noen tips om hvordan man kan finne ut om vann er forurenset? Mener og huske vi holdt på med noen syretester på skolen, men er det noen smarte dingser eller løsninger for å finne ut om det er noen styggedommer i vannet?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012, 13:01 
Avlogget

Kom over denne saken her, er det noen som har noen ideer om hvor bra produktet er? Det virker jo ellers ideelt og ha med seg på tur. http://www.mypatriotsupply.com/Articles ... lick=19897

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jul 2012, 22:03 
Avlogget

Enda en link til en del fiffige løsninger, med en detto fiffig pris på enkelte artikler... http://www.infowarsshop.com/-ProPur-Wat ... _c_53.html

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2012, 14:56 
Avlogget

Hvis du vil ha noe lettvint anbefaler jeg deg "Lifestraw". Det er et personlig vannfilter. Og jeg er veldig fornøyd. Faktisk får du kjøpt dette produktet billigere i Norge enn i utlandet. Her koster en slik 80 kroner. Og så vidt jeg husker har også dette filteret fått en oppfinnerpris. Jeg vil helst ikke drive reklame for butikker. Så du må nesten ta et søk selv.

Her ser du en demostrasjonsfilm av filteret: http://www.youtube.com/watch?v=XckPmVmciAc

Og her ser du dette filteret på ABC news: http://www.youtube.com/watch?v=OyzLEeAg ... re=related

Topp

InnleggSkrevet: 01 Aug 2012, 19:38 
Avlogget

Jeg har skikkelig lyst på et slikt lifestraw filter. Muligens kommer jeg til å gå innom XXL og se om jeg finner noe der, men en ting er sikkert: Jeg skal få tak i både filter og vannrensetabletter ganske snart! Fant denne artikkelen her, og min paranoide hjerne har nå låst seg på kode rød, med høy sirene og masse røde lys... http://www.care2.com/causes/malaysia-wa ... -tool.html

Det som virkelig skremmer meg er slike ting, at noen skal få makt over virkelig basis behov som alle må ha. Også får vi en Rotti Largo til sjef, som sender Repomannen ut for å høste nyrer og levrer til høsten... Burde kanskje holde meg borte fra filmer som Repo, the genetic opera, men den er jo så fantastisk bra! :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 103 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support