Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 103 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Vannfiltre/vannrensere
InnleggSkrevet: 26 Jun 2015, 07:50 
Avlogget

Snakker du om en bugout situasjon, eller hjemme til daglig? :) Siden du sier husholdningen, så regner jeg med daglig bruk? :)

Da har man jo alt fra enklere partikkelfiltrering uten/med UV, til omvendt osmose (RO) uten/med UV. :) Sjekk ut en av Tomo Trading sine sider; jeg har et par av de systemene der...

Edit;
Siden du vil bli kvitt både basselusker og parasitter, så kommer man ikke utenom et UV-filter eller Omvendt Osmose - eller en kombinasjon hvis man vil ta alt. :) Husk at et Omvendt Osmose anlegg har ikke kapasitet til å produsere alt vann til huset (dusjing, vasking, oppvask osv.), men det produserer glimrende drikkevann.
Et uv-filter dreper (skader dna'et til) basseluskene, mens et oo-filter filtrerer de bort.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2015, 11:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen som vet hva som må til for å fjerne "usmak" på vannet? Vi har brønn som av og til - er vel gjerne i "varme" perioder - får litt dårlig lukt (svovel?).

(Vi skal vaske brønnen også.)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2015, 16:27 
Avlogget

VikingKong skrev:
Noen som vet hva som må til for å fjerne "usmak" på vannet? Vi har brønn som av og til - er vel gjerne i "varme" perioder - får litt dårlig lukt (svovel?).

(Vi skal vaske brønnen også.)

Kullfilter - f.eks. en kullfilterpatron satt inn i passende filterhus fra Clas Ohlson. Passende tilkoblinger trengs óg. :)

Skal dere vaske brønnen, så kan det jo óg være en idé å sette på et partikkelfilter i en periode etter vaskingen. (Kanskje en idé å ha dét permanent, når man har brønn som varierer i vannkvaliteten?) :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2015, 22:58 
Avlogget

Takk for svar Cornelius :)

Jeg har helt greit vann pr i dag. Et oppkomme som kan bli supplert om sommeren.
Vannet smaker og ser godt ut. Og ingen er blitt syke.

Men jeg greier ikke å fri meg fra tanken på at ting kan skje slik at vannet plutselig ikke er drikkende en periode.
Så det er ikke snakk om noen bugout situasjon.

Jeg vil ha et stasjonært filter her heime. Mitt primærbehov er å være sikker på å ha godt drikkevann.
Resten av vannforbruket kan jo løses på andre måter.

Jeg har absolutt ingen greie på vannfiltrering, så får legge inn litt tid på å studere linken du gav.
Setter pris på alle de gode tipsene du kom med. :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jun 2015, 09:33 
Avlogget

Jeg kan jo skrive litt om det jeg har lært i prosessen med å tilegne meg kunnskap om filtrering?! :ugeek:

Først og fremst; Rent vann i seg selv, går aldri ut på dato. Det er når det kommer andre stoffer til i vannet at det ikke alltid er egnet til å drikke, og det er jo her filtrering kommer inn i bildet - å fjerne fremmede stoffer fra vannet, slik at man sitter igjen med rent H2O. :)

Dét å 'Filtrere', innebærer å føre en substans gjennom et nett av et slag, slik at noe av innholdet i substansen blir fanget opp i dette 'nettet', og dermed fjernet fra substansen. (For å si det på en nøytral måte... ;) )
I vannfiltrering, så kan dette 'nettet' bestå av mange forskjellige typer materialer; alt fra småstein og sand, til ganske så tette plastikkmembraner, som kun enkelt-vannmolekyler kommer igjennom.

I vannfiltrering måler man maskestørrelsen i dette 'nettet', i mikrometer (1/1000 millimeter), ofte kalt 'Micron', hvor 100 micron (0,1 mm) er forholdsvis grovt, og 1 micron (0,001 mm) er fint. Dette gjelder 'vanlige' filtre; man har en type filter som kalles for 'membranfilter', hvor maskestørrelsen på 'nettet' ligger på under 0,001 micron (0,000001 mm, også kalt 1 nanometer).

Vi kan jo ta for oss en (relativ) horribel vannkilde. :twisted:
En sølete traktorsti med vannpytter langs et jorde, hvor bonden akkurat har sprøytet åkeren, og tidligere på dagen gjetet han sauene sine på den stien over til et beite.

Vi tar en spade, og spar opp vannet fra sølepyttene, over i en bøtte. :o

Nå kunne vi jo filtrert dette vannet med en av de finere filtrene med en gang, men det ville da tette seg ganske fort av de noe grovere partiklene i vannet, så man filtrerer som oftes trinnvis.

Først, ønsker vi å fjerne de største partiklene fra vannet - småstein, sand, kvister osv., så da bruker vi et partikkelfilter på 100 micron. Så vil vi fjerne de litt finere partiklene, som leire, pollen osv., og da bruker vi et filter på f.eks. 20 micron. Så bruker vi et 5 micron filter for å kvitte oss med humus, misfarging og de aller minste partiklene.

Og så var det basseluskene da...
Bakterier har en størrelse på 0,5-2 micron, og de fleste av de skumle vi er bekymret over, har en størrelse på 1,5-2 micron, så et filter på 1 micron vil filtrere bort det meste av de. :)

For å avslutte filtreringen vår, så bruker vi et aktivt kullfilter. Aktivt kull fjerner det meste av kjemikalier, mange tungmetaller, vond smak og lukt.

Det eneste vi ikke har fått fjernet fra vannet nå, er eventuelle virus.
Virus har en størrelse på 0,02 micron til 0,4 micron. Det er 2 måter å angripe disse på - med et UV-filter, som bestråler virusene og ødelegger DNA'et til virusene (og bakterier), slik at de ikke kan reprodusere seg, eller med et Omvendt Osmose membran, som ofte har en porestørrelse på 0,001 micron.
Man kan óg kombinere et Omvendt Osmose-filter med et UV-filter, slik at man først filtrerer bort de fleste virusene, og så ødelegger dna'et til de få som slipper gjennom. ;)

En ulempe med et Omvendt Osmosefilter, er at det kreves at vannet presses igjennom filteret med høyt trykk, og at det 'bruker opp' endel av vannet ved at filteret kontinuerlig spyles. Fordelen med det sistnevnte, er at det varer mye lengre enn de andre filtertypene før det går helt tett. :)

En ting jeg vil nevne til slutt, er at vann som er som er så ekstremt filtrert - som ved Omvendt Osmose, kan smake litt flatt, siden absolutt alt av mineraler osv. har blitt fjernet. Man får filterpatroner med mineraler i som man kan bruke tilslutt i filter-rekken, slik at smaken blir litt rikere. Jeg for min del synes ikke det gjør noe - følelsen av helt smaksfritt og rent vann i ganen, er helt nydelig... 8-)

Det er forøvrig en liten myte at det er viktig med de mineralene i drikkevann - vi får i oss nok mineraler fra maten vi spiser til daglig; mineralene som er i naturlig drikkevann utgjør en veldig liten del av vårt daglige inntak. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2015, 00:36 
Avlogget

Igjen: tusen takk cornelius :)

Du forklarer så greit.

Vannfilter er snart i boks :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2015, 20:41 
Avlogget
Brukerens avatar

noen som vet hvor mye det koster å borre en brønn?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2015, 06:43 
Avlogget

Det spørsmål hvor dypt må du borre og blir det fjell brønn eller i lusmasse. Men jeg kan tippe c.a. 50-60 000 kr med pumpe men fra brønn videre koster dette ekstra. Kan du også montere ekstra håndpumpe i tilfelle hvor strøm blir borte.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2015, 10:02 
Avlogget
Brukerens avatar

fjell i dagen noen meter unna.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2015, 14:28 
Avlogget

http://geo.ngu.no/kart/granada/

Her kan dufinne informasjon om eksisterende borebrønner og disse kan gi en pekepinn om hvor dypt det er til fjell der du ønsker å bore. Blir det mye lettere og beregne pris med ditt lokale bronbørring.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2015, 09:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Den var fin, Bamse86!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2015, 20:31 
Avlogget

I min lille planleggingsverden har jeg ennå kun startet smått, og skaffet meg LifeStraw Go + flere ekstra filter. De gir ca. 1000 liter per filter, så det er jo ikke all verdens, men det er en god start. Har enda ikke fått prøvd den, men har hørt gode ting om at smaken skal være bra på dette vannfilteret.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Aug 2017, 10:10 
Avlogget

Cornelius skrev:
Da har man jo alt fra enklere partikkelfiltrering uten/med UV, til omvendt osmose (RO) uten/med UV. :) Sjekk ut en av Tomo Trading sine sider; jeg har et par av de systemene der...

Jeg vil bare komme med en liten Nota Bene her;
Tomo Trading er tydeligvis ikke aktiv lengre, men noen av nettbutikkene hans er der, men du får ikke varer bestilt derfra. :cry:

Vil man ha et Omvendt Osmose filtersystem - eller diverse deler, så har jeg gode erfaringer med The WaterSite i England. :)
Med moms og toll, så vil et enkelt OO-filter bli rimeligere derfra, enn fra Tomo's tidligere butikker. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 103 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support