Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vannmangel?
InnleggSkrevet: 27 Sep 2012, 20:58 
Avlogget

Hva gjør man om et langvarig strømbrudd fører til vannmangel.
De fleste offentlige vannforsyninger blir pumpet rundt ved hjelp av elektrisitet.
Har regnet ut at det tar ca 24 - 96 timer før vannkrane hjemme ikke gir oss en dråpe vann.

Da er det kanskje greit å bo i skogen?

Topp

Innleggets emne: Re: Vannmangel?
InnleggSkrevet: 27 Sep 2012, 22:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Du kan jo lagre vann slik at du alltid har ett lite lager, bytt ut vannet ved gjevne mellomrom.
Samle vann fra regn fra takrenne men husk filter.
I Norge er det som regel ikke vanskelig å finne vann, må eventuelt bare gå litt eller kjøre litt for å få tak i en kilde, ha alltid litt extra bensin hvis det skulle bli en mangelvare også, vill tro ved strømbrudd at du får lite dråper av pumpene på Statoil.

Sist endret av Earthlystuff den 06 Okt 2012, 15:58, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2012, 15:18 
Avlogget

Hvis du bor sånn til at du kan bore en brønn så kan du jo koble pumpa og trykktanken til generator. Vi har borebrønn i huset jeg vokste opp, vannet er mye bedre enn det man får fra kommunen og etter 25 år så er driftsregnskapet kun et pumpebytte (byttet etter ca 5 år) og litt strøm. Man kan jo også ha det som ren reserveløsning, men da vil det samle seg slam i brønnen og vannet ser ikke så bra ut når du bruker det.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 00:07 
Avlogget

Bor rett ved en drikkevannskilde. :D
Har kjøpt flatpakkede vannkanner som tar 100 liter til sammen. Skal dessuten gå til innkjøp av et par av disse rakkerne:
http://www.nomaden.no/main/index.php?op ... t_id=20282

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 23:29 
Avlogget

2 dråper klorin renser 1 liter vann. men vent 1 times tid før du drikker det rensede vannet!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2012, 09:05 
Avlogget

Anyen skrev:
2 dråper klorin renser 1 liter vann. men vent 1 times tid før du drikker det rensede vannet!

Klor er effektivt som desinfeksjonsmiddel på grunn av at den senker pH, så skittent vann (humuspartikler o.l) minsker effekten.
Står litt mer her:

http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare ... 116web.pdf

Gjør-det selv guide (ikke sjekket hvorvidt den fungerer):
http://www.ehow.com/how_8580308_diy-pot ... ation.html

Uansett vil du vel stå igjen med vann som smaker klor?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 01:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Om det ikke er snakk om en forurensningskatastrofe er vel vann det minste problemet vi Norge har. Innlagt vann har ikke vært standard i den gjennomsnittlige husstanden i så mange tiår. Men om vann blir forurenset (radioaktivt nedfall, askeskyer, sur nedbør, etc.) er det noe helt annet.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 10:08 
Avlogget

Strelok skrev:
Om det ikke er snakk om en forurensningskatastrofe er vel vann det minste problemet vi Norge har. Innlagt vann har ikke vært standard i den gjennomsnittlige husstanden i så mange tiår. Men om vann blir forurenset (radioaktivt nedfall, askeskyer, sur nedbør, etc.) er det noe helt annet.

Hvis strømmen blir borte over lengere tid, vil vann bli et stort problem. Spesielt i byene. Pumpene som pumper vannet opp fra kilden vil ikke virke. Tror det er svært få vannverk som fungerer etter hevert metoden i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 00:39 
Avlogget

Med tanke på at vannforsyningen kan svikte, og at ulike forhold kan gjøre det vansklig å gå ut, så har jeg valgt å lagre noe vann innomhus. Så lang har vi litt over 250 l, noe som vil gi oss ca. 2 l daglig pr prs i en mnd. I tillegg har vi en brønn på tomta, en (altfor næringsrik) bekk 20 m fra huset og en flott drikkevannsbekk en drøy km unna.

Vi har både vanlig kull og aktivt kull for å lage vannrensingsfilter lagret. I tillegg har vi klor og vannrensingstabletter. Røyner det på så har vi delene til å lage ett apperat til destilering. Vin har vi også lagret, men øl vil nok fort bli savnet :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 12:46 
Avlogget
Brukerens avatar

I tillegg til å ha vann lagret som tidligere nevnt i tråden, så kan det alltids være lurt å ha en eller annen form for vannrenser tilgjengelig. Gikk selv til innkjøp av en Katadyne Vario vannrenser for en tid tilbake. Filtrerer bra, beskytter mot bakterier og virus, og er kjapp og enkel å bruke. Kan være lurt å ha ekstra filter liggende, selv om kullfilteret varer til vel 200 liter. Kjøpte min på XXL.

http://www.backcountry.com/katadyn-vario-dual-technology-microfilter

Har også klortabletter i backup "Justin Case". For det meste er det relativt enkelt å få tak i noenlunde rent vann i Norge, men en god vannrenser kan være verdt å bruke pengene på - både til backup hvis det skulle skje noe, og til turbruk.

Mvh
NorwegianWolf

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2016, 21:08 
Avlogget

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner denne bekymringen for vannmangel, og dette styret med å lagre vann hjemme? Hvordan bor dere som stresser med å lagre masse vann i boligen? Bor dere i bystrøk?
Her vi bor er det drikkbart vann i gåavstand i alle himmelretninger. Vi har også egen brønn og tilførsel via selvfall om vi ønsker det, men er tilkoblet kommunalt nett. Rikelig med ved og vedovn, og mulighet til å koke vann om vi må.

Jeg vet at ved strømbrudd vil dagens system med vannforsyning i kommunen stoppe opp mange steder, senest når høydebassengene går tomme etter 2-3 døgn. Men, opprinnelig var alle vannforsyningsanleggene basert på direkte forsyning via selvfall og naturlig trykk pga høydeforskjell. I en krisesituasjon vil det være mulig å koble tilbake til de gamle systemene og dermed forsyne de fleste beboerne også uten strøm.
Riktignok må man da trolig koble utenom de moderne vannrenseanleggene, men vannkildene er stort sett gode nok til at man kan drikke vannet uten bekymring likevel.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2016, 22:57 
Avlogget

Litar skrev:
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner denne bekymringen for vannmangel, og dette styret med å lagre vann hjemme? Hvordan bor dere som stresser med å lagre masse vann i boligen? Bor dere i bystrøk?

Jeg tenker slik:

En ting er mulighet for å skaffe vann, en annen ting er om man ønsker å måtte gjøre det. At det er fint mulig å løse problemet, betyr ikke at vi ønsker å ha problemet, og måtte løse det. Det skal ikke mer til enn rørarbeid hos nabo'n eller lenger nede i veien til, før det er praktisk å ha noen liter stående.

Joda, jeg vet hvor og hvordan jeg kan få tak i mer vann hvis det er krise, men jeg vil jo helst ikke avbryte en morgen med unge som skal på skole, og jeg som skal på jobb, for å dra til skogs etter vann.

En femlitersdunk med vann fra en matbutikk løser det problemet helt fint.
Litt flere, så dekker man gjerne en ukes tid eller så.

Klart det blir annerledes om man prepper med tanke på radioaktiv nedbør eller lignende, men man trenger ikke se lenger enn de tingene som faktisk har høy sannsynlighet for å kunne skje, før det er nyttig å ha i hvert fall litt stående. Det er ikke spesielt uvanlig med f.eks ledningsbrudd som fører til at vannverk eller kommune må kjøre ut vann. Det har blitt opplevd også i storbyer som Oslo og Bergen, bare de siste årene.

Vi er ikke helt der at vi stresser rundt radioaktiv nedbør, men mange her er gamle nok til å huske Chernobyl, så jeg har forståelse for dem som gjør det også.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2016, 00:15 
Avlogget

nicweaf skrev:
Litar skrev:

Jeg tenker slik:

En ting er mulighet for å skaffe vann, en annen ting er om man ønsker å måtte gjøre det. At det er fint mulig å løse problemet, betyr ikke at vi ønsker å ha problemet, og måtte løse det. Det skal ikke mer til enn rørarbeid hos nabo'n eller lenger nede i veien til, før det er praktisk å ha noen liter stående.

Joda, jeg vet hvor og hvordan jeg kan få tak i mer vann hvis det er krise, men jeg vil jo helst ikke avbryte en morgen med unge som skal på skole, og jeg som skal på jobb, for å dra til skogs etter vann.

En femlitersdunk med vann fra en matbutikk løser det problemet helt fint.
Litt flere, så dekker man gjerne en ukes tid eller så.

Klart det blir annerledes om man prepper med tanke på radioaktiv nedbør eller lignende, men man trenger ikke se lenger enn de tingene som faktisk har høy sannsynlighet for å kunne skje, før det er nyttig å ha i hvert fall litt stående. Det er ikke spesielt uvanlig med f.eks ledningsbrudd som fører til at vannverk eller kommune må kjøre ut vann. Det har blitt opplevd også i storbyer som Oslo og Bergen, bare de siste årene.

Vi er ikke helt der at vi stresser rundt radioaktiv nedbør, men mange her er gamle nok til å huske Chernobyl, så jeg har forståelse for dem som gjør det også.

Vi har ikke den mest stabile vannforsyningen, så jeg har opplevd hendelser med vannavstengning mange ganger. Vi har hittil hverken vært nødt til å få tilkjørt vann fra vannverket, eller opplevd problemer med hverdagslogistikken. Vi har heller ikke vært nødt til å gå og hente vann i bekk, men et par ganger har vi hentet inn snø og smeltet i kjel på vedovnen. Snøen lå jo bokstavelig like utenfor kjøkkenvinduet, så da var det en enkel løsning.

Man har vann i cisternen på toalettet. Med liten spylemengde og samarbeid holder det fint et morgenstell ++ for en hel familie. Cisternen kan etterfylles med takvann o.l. Mannfolka kan pisse ute. Det er også vann i varmtvannstanken. Jo, man kan drikke det. Ellers har vi som regel en mugge vann i kjøleskapet, og masse isbiter i fryseren.

De som virkelig burde lagre vann i en større cisterne eller brønn er bønder som har husdyr. De trenger store mengder vann til drikke til husdyra.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2016, 12:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det er greit med vann bak hver busk...om det ikke er vinter da. Litt drøyt å hente vann om du må kakke hull i isen først.

Vi har nå 70 liter på lur og jeg lurer på muligheten for å rense vannet fra dammen eller om vi burde bore en brønn. Det går jo noen liter i hagen...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2016, 13:34 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Ja, det er greit med vann bak hver busk...om det ikke er vinter da. Litt drøyt å hente vann om du må kakke hull i isen først.

Vi har nå 70 liter på lur og jeg lurer på muligheten for å rense vannet fra dammen eller om vi burde bore en brønn. Det går jo noen liter i hagen...

Vinter og is betyr nesten alltid også snø for oss, og da fyrer vi alltid også i vedovnen, så det har vært enkelt å bare tine snø i en kjele på ovnen. Som permanent løsning er det nok litt for usikkert. ;)

Jeg tror jeg heller ville gravd en brønn, og om mulig prøvd å få selvfall. Har gjort det et par ganger. Krever ikke en boret brønn en kraftig pumpe for å få vannet opp?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: