Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rensing av vann (saltvann)
InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 20:14 
Avlogget

Her er en youtube link på hvordan man gjør saltvann drikkbart: http://www.youtube.com/watch?v=XO4VmMRm8Gk
Er dette en sikker metode?

Jeg har hørt om at man kan kjøpe tabletter for å rense vann for urenheter, og filtre for å gjøre saltvann drikkbart. Er det noen som vet hvor man får tak i disse?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 20:53 
Avlogget

Dette er jo ett alternativ: Oppblåsbar watermaker brukt av NATO

Er dog ikke sikker på hvor mye sol man må ha for at det skal ha noe hensikt å sette ut en slik..

-HP

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 22:28 
Avlogget

Et HB apparat ville vært det knall til slikt bruk? Irriterende nok gav jeg bort et slikt forrige høst, en del av arven jeg ikke så nytten av da ( veid opp mot at jeg trodde det var ulovelig å besitte det. Nå har jeg forstått det slik at det er ikke innehav, men feilbruk, som er forbudt :? ). Uansett, så kan jeg ikke forstå annet enn at det å lage et renseannlegg basert på fordamping bør være en smal sak om man bor ved kysten og nær en sandstrand. Størrelsen på annlegget veid opp mot de som vil ta utbyttet fra det vil nok bli et problem derimot :?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2012, 22:34 
Avlogget

Jeg har sett vannrenseapparater til salgs i telemarksområdet, men husker dessverre ingen flere detaljer. Det dreier seg her om noe som i stor grad er et hb apparat, man markedsfører det bare som en vannrenser. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 15:23 
Avlogget

En solar still kan komme i ulike varianter og ble brukt mye under siste verdenskrig. Jeg glemmer aldri et overlevingsprogram der jeg så en fyr som var hele 76 dager i en redningsbåt. Midt på havet. Han ville aldri ha klart seg uten sammenleggbare solar stills og litt annet nødutstyr som han hadde med seg. 76 dager på åpent hav er ganske så imponerende!! Jeg ble nesten helfrelst på fyren, frem til jeg googlet han og fant ut av at han var for gammel for meg... ha ha :D I dag jobber han som båtbygger/arkitekt.

fullversjonen av dokumentaren ser du her: http://www.youtube.com/watch?v=77XcVHXcpsw tror jeg har sett den fem ganger snart :oops:

Og litt mer info rundt solar stills i ulike varianter kan du trykke deg frem til via et temmelig interessant billedsøk på Google. Bruk ordet "solar still".

Anbefaler deg å se dokumentaren først ;)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jul 2012, 23:14 
Avlogget

et vannrenseapparat trenger vel ikke noe temperaturregulering, ellers blir dette som et hb apparat.
vi lærte merkelig nok dette på første året på vgs, å destillere saltvann til ferskvann altså.

selv om en hjelpelærer var rask til å påpeke at hvis man fyller på sats her, så...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 18:43 
Avlogget

Eliodomestico Solar Still: Turns 5 Litres Of Sea Water Into Fresh Drinkable Water Per Day, eller så hevdes det i alle fall i denne artikkelen:
http://www.knowledgeweighsnothing.com/e ... r-per-day/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2013, 18:45 
Avlogget

Hvis det virker bra er det effektivt hvis du er på tur ved saltvann og ikke har tilgang til drikkevann

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 09:34 
Avlogget

Nå er jeg ny her og vet ikke om dette er mer utfyllende svart et annet sted(?) men dette er en sikker metode for å gjøre saltvannet drikkbart, har selv gjort dette i 3 dager på en båt tur en gang. Det som er viktig å huske på er at selv om dette fjerner saltet i vannet, så er dette en prosess som tar lang tid og vannet i 'ferskvansbollen' står da i ganske høy temperatur i flere timer og bakterier kan kose seg, så jeg hadde kokt dette ferskvannet også om jeg hadde mulighet, for å være på den sikre siden, hvis dette ikke var mulig så hadde jeg prøvd å tømme den lille bollen relativt ofte.

Som en tilleggskommentar så er dette en fin måte å få saltet ut av vannet og dette kan tørkes på litt papir og brukes til matlaging etterpå :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: