Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2020, 04:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Mai 2019, 00:56 
Avlogget

Hei!
Jeg jobber med en bok om egenberedskap, og ønsker å vise et rimelig alternativ til å kjøpe inn vanndunker eller ferdige vannflasker i butikken. Vanlige 1,5-liters brusflasker burde vel fungere fint til lagring av vann, om man samler opp mange nok. Men hvordan renser man dem på en bra måte?

Vanndunkene mine skyldte jeg med ganske varmt vann først, og deretter hadde jeg i litt kokende vann, før jeg skrudde på toppa, og rista godt. For deretter å måtte åpne opp toppa litt for å slippe ut trykk, og deretter riste litt mer før jeg helte ut vannet, og fylte på kaldt vann for å kjøle ned og kanskje få ut enda litt mer kaldt vann. Deretter fylte jeg vanndunken og satte den til lagring.

Tror dette skal være en ganske bra måte å gjøre det på, men hvordan gjør man det samme med en 1,5-liters brusflaske? Der vil jo trykket bli så stort så raskt at man fort kan ende opp med brannskader eller i beste fall kløne no voldsomt.

Noen tips? :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2019, 12:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjøp tanker på Biltema og ha bare vann på dem. Se til at de er beregnet på lagring av vann: https://www.biltema.no/fritid/friluftsl ... 2000023717

Om du har veldig lyst til å bruke brusflasker, skyll ut av dem med en gang, så slipper du masse mas seinere. PET-flasker er vel ikke egentlig beregnet på 2. Gangs lagring av næringsmidler. HDPE er bedre.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2019, 15:38 
Avlogget

Så de er sterile nok fra fabrikken? Burde man ikke skylle dem først? (Hadde gjort det mye enklere om man ikke trengte å ha kokende vann i, though. :P)

Og ja - godt poeng. De 1,5-litersflaskene er jo ikke lagd for flergangsbruk. Googla litt, og det ser ut som de tvert i mot fungerer ganske dårlig. Takk for tips (igjen!), Draugjeger! :D

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2019, 16:29 
Avlogget

Uansett hvilken type beholder du vil vaske, kjøp noe Saga Ballong og Flaskerens på Europris; Det tar kverken på det meste. ;)

Når jeg skal vaske vin eller øl-flasker, så pleier jeg å ta en halv teskje av det stoffet i en flaske og fylle opp med vann, så tar jeg den løsningen og skvetter en dæsj i hver flaske og rister litt. Så lar jeg det stå noen minutter, og rister så løsningen ut; deretter skyller jeg et par ganger med varmt vann fra springen.

Jeg har aldri hatt problemer med infeksjon e.l. i bryggene mine når jeg har vasket de på den måten. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2019, 12:22 
Avlogget

Cornelius skrev:
Uansett hvilken type beholder du vil vaske, kjøp noe Saga Ballong og Flaskerens på Europris; Det tar kverken på det meste. ;)

Når jeg skal vaske vin eller øl-flasker, så pleier jeg å ta en halv teskje av det stoffet i en flaske og fylle opp med vann, så tar jeg den løsningen og skvetter en dæsj i hver flaske og rister litt. Så lar jeg det stå noen minutter, og rister så løsningen ut; deretter skyller jeg et par ganger med varmt vann fra springen.

Jeg har aldri hatt problemer med infeksjon e.l. i bryggene mine når jeg har vasket de på den måten. :)

Takk for tips, Cornelius!

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2019, 12:19 
Avlogget

Hei, jeg er helt enig i sparingen, men jeg er også enig med dem som ikke anbefaler brusflasker. Det fungerer bedre å bruke glassflasker du kan få gratis, som saftflasker, spritflasker og egentlig hva som helst som har tett skrukork. Glassflasker veier mye og er skjøre, så de er heller ikke så bra hvis du vil ha mulighet til å flytte lageret ditt. Så lenge du skal ha vannet lenge på en lokasjon synes jeg glass er supert til lagring, og da renser jeg flaskene med flaskemiddelet Star San først. Det finnes en del typer vaskemiddel og et annet kjent er Iodophor. Det er vaskemiddel man bruker til ølbrygging og det er viktig at man følger blandingsforholdet som står på, men så trenger man visstnok ikke å skylle etterpå. Jeg skyller med kokt vann for sikkerhets skyld, men det er mest fordi jeg er skeptisk til kjemikalier. :geek:

Hvis du kjenner noen som brygger øl har de sikkert fra før, så det er lett å låne og prøve.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: