Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Okt 2018, 02:22

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Katadyn Vario vannrenser
InnleggSkrevet: 05 Okt 2018, 09:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har hatt liggende en Katadyn Vario vannrenser siden i vår, men har med skam å melde ikke testet den før nå nylig. Jeg tok meg en tur til et lite vann i et område hvor jeg tidligere ikke har fått problemer med å finne drikkbart vann, og det ville nok gått greit nå også. Men jeg ville teste filteret. Derfor hentet jeg vann i strandkanten på nedsiden av ei myr. Vannet var litt misfarget, antagelig bare på grunn av humus, og hadde en anelse odør av myr.

Resultat: Fantastisk klart, friskt og godt vann. Det var også relativt raskt og enkelt å rense den mengden jeg trengte. Bilder var ikke så greit å få til i felt, så jeg tok med meg litt urenset vann hjem for bedre bilder.

Vekten er på 425 gram mot Lifestraws 56 gram. Men fordelen er at du kan rense vann rett i flaske etc for bruk senere eller til matlaging. Her i Norge er vi stort sett velsignet med drikkbart vann rett fra bekken. I alle fall i de områdene hvor en normalt trenger mer vann enn det en lettvint tar med i svipptursekken. Men så har vi av og til utbrudd av harepest, smågnagerår, stedvis mye beitedyr – selv i fjellet, av og til kadavere i bekker og småvann og så videre. For ikke å snakke om at noen av oss drar på tur i andre mer tettbefolkede land enn Norge.

Og selv hos oss er det noen vannverk som i det minste av og til leverer for dårlig vann. Fra tid til annen bes vi koke vannet før bruk. Å ha liggende et vannfilter for slike tilfeller kan være en grei forsikring i tillegg til noen fulle vanndunker.
Vedlegg:
Vannrens.jpg
Vannrens.jpg [ 191.92 KiB | Vist 79 ganger ]

Vedlegg:
variofilter.png
variofilter.png [ 81.24 KiB | Vist 79 ganger ]

http://www.katadyn.no/index.php/online- ... eu-details

Topp

Innleggets emne: Re: Katadyn Vario vannrenser
InnleggSkrevet: 05 Okt 2018, 13:54 
Avlogget

Hvor lang tid brukte du på å rense 0,5l / 1l ?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2018, 20:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Det går veldig kjapt. Jeg klokket 1 liter inn på 57 sekunder i "holdbarhetsmodus". Det vil si den innstilllingen hvor vannet også går gjennom det keramiske forfilteret. Det betyr antagelig at jeg pumpet for raskt. Eller at filtrene var så nye og rene at de slapp vannet kjapt gjennom. I alle fall skriver Katadyn selv at i "rask flyt modus" så vil 38 slag per minutt gi 1 liter per minutt. I den modusen går vannet forbi dette keramiske filteret. Så jeg burde brukt mer enn 57 sekunder på en liter. Jeg får prøve å sette ned tempoet, tenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2018, 20:28 
Avlogget

Ja, setter man ned tempoet, så gjør filtrene en bedre jobb og - pluss at maniken ikke får så mye juling. :)

Jeg har óg det filteret, men har ikke brukt det så mye. Jeg testet det en gang på 'ekte' myrluktende myrvann som var klart, men mye brunere enn det du testet på, og det klarte ikke å fjerne all brunfargen, men det meste av smaken forsvant.
Det som er viktig med dette filteret ( <= 1 micron) er jo at det fjerner bakterier ( > 2 micron) og endel tungmetaller, og da er igrunn mye gjort for å unngå bremsespor uti bush'en... ;)

Og jeg liker at min favoritt-drikkeflaske (Camelbak) passer på gjengene i bunn 100%, slik at man filtrerer rett oppi flaska. :)

Husk å 'sterilisere' filteret ved å pumpe noe klorvann gjennom når du har kommet hjem, og la det luft-tørke da. ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: