Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Okt 2017, 00:19 
Avlogget

"Teller" vannet i varmtvannsbereder som nødlager av vann? Vi har en 200L tank og tenkte tappe av denne i tilfelle vi ikke har vann i krana.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2017, 06:41 
Avlogget

Jeg ville nok tenkt meg om både to og tre ganger før jeg brukte vannet i en vanlig vv-bereder som drikkevann.

Selv om man holder temperaturen i tanken over 65 grader, så er det enkelte bakterier som overlever og trives i stillestående vann i en tank. Varmtvann løser óg lettere opp litt kobber fra kobber-rør, som ikke er så sunt å få i seg.

Er det virkelig krise, så kan nok vann fra en vv-bereder drikkes, men da etter å ha blitt kokt - eller filtrert gjennom et fint filter (<= 1 micron) sammen med et aktivt kullfilter (for å fjerne tungmetaller).

Jeg ville nok heller ha et par 20 liters kanner med rent vann ståendes, som drikkevann...beregn 3-4 liter vann pr. person pr. døgn. til drikke, matlaging osv...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2017, 11:29 
Avlogget

Det som sies er at vannet som er i toalettet i dunken der er helt rent. Dette er et sted svært få tenker på. Og det er jo et greit alternativ tenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2017, 16:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Om det øyeblikket kommer at jeg ikke kan kreke meg avgårde til naboene eller en offentlig vannpost for å hente vann, har jeg uansett så store problemer at en smule kobber forgiftning er mitt minste problem. Uansett er det for det meste PEX-rør vi snakker om, og varmvannstanken holder alltid mer enn de anbefalte 60 gradene for å kverke legionella.

Regner helt klart de 200 literne i tanken til vannforrådet, men ikke til det primære...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: