Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Sep 2018, 17:51

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Regnvann
InnleggSkrevet: 25 Mar 2018, 11:01 
Avlogget

Hvis man skal samle regnvann, ikke har trykk for presse det gjennom et filter osv, og skal bruke det som drikkevann, noe som var vanlig flere plasser på sør og vestlandet med vanskelige brønnforhold, så må man klare seg med enkle midler. Oppmurt cisterne med teglsteinsvegg som filter, grov sil i takrenna, koking av drikkevann. Kobbertåd over mønet hindrer fugler å sette seg på taket, samtidig som det giftige kobberet hindrer mose.

Ca 2,5 dl klorin i 1000 liter vann tar knekken på det verste av bakterier, men ikke på parsitter.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2018, 07:04 
Avlogget

Ville nok være bedre med en rustfri ståltråd på mønet idag for å holde fugler unna, selv om den ikke tar groing på taket. Kobber i drikkevannet mitt ville jeg ikke ha... ;) (Heller ikke sink, som óg tar groing bra...) Man kan heller ta en tur og skrubbe taket innimellom hvis groing er et problem og man bruker taket som regnfanger - og bruke et flush-system på nedløpet...

Hva trykk til filtrering angår, så er jo gravitasjon en fin ting. Jeg er villig til å bære endel bøtter vann ganske høyt, hvis det gir meg trygt drikkevann... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2018, 07:22 
Avlogget

https://www.hyttetorget.no/vannforsyning

Hyttetorget har greie løsninger og lagring av regnvann. Man benytter seg av takrenner og samler opp det som kommer ned.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2018, 01:42 
Avlogget

Har noen prøvd denne regnvannsamleren fra biltema? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Drenering/Regnsamler-RVK-2000032599/

Som vanlig dårlig med info i beskrivelsen...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2018, 13:31 
Avlogget

Cornelius skrev:
nofuzz skrev:
Draugjeger skrev:
denne first-flush lønsingen kan kanskje være intetessant?

Glemte du referansen, eller er det jeg som ser dårlig, @Draugjeger ?

Burde være greit å lage en first-flush ting selv av noen avløpsrør på dette prinsippet? :)

Jeg har et lite hjemmesnekra drivhus på rundt 5 kvm med skråtak, dekt bare med en hvit billig presenning, hvor jeg samler regnvann fra taket - perfekt til å teste en liten versjon av First-Flush saken jeg puttet sammen av deler jeg hadde liggende... ;)
Vedlegg:
Filkommentar: First-flush.
20180606_131847.jpg
20180606_131847.jpg [ 215.07 KiB | Vist 380 ganger ]

Hadde jo vært bedre med en T-kobling istedet for den Y-koblingen da, men det var dét jeg hadde, og det fungerer bra. ;) Volumet på det 50mm røret ned er på ca. 2 liter, hvilket er passe for 5 kvm med tak med lett til moderat mengde støv, pollen osv. Inni det røret, har jeg en liten skumplastball, litt større enn det 32mm rørene på toppen - en (tennisball) (Edit; Bordtennisball) ville være bedre. Etter et regnskyll, så napper jeg bare av bunnen for å tømme den.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2018, 16:20 
Avlogget

Asparges skrev:
Har noen prøvd denne regnvannsamleren fra biltema? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Drenering/Regnsamler-RVK-2000032599/

Som vanlig dårlig med info i beskrivelsen...

Var oppe og kikka på den, og den fungerer nok greit nok den; klart, ved høljregn, så vil jo ikke alt regnvannet havne i en oppsamlingsdunk, siden det bare er en 19 mm stuss der... Dog - den står nå som utgått... :|
Jeg ville nok hatt en løvsil før den samleren... :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jun 2018, 16:27 
Avlogget

Endte opp med å kjøpe en av dem i forrige uke, da var den ikke merket utgått enda, og begge butikkene jeg sjekket hadde en del på lager. Kapasiteten er nok ikke den beste, og konstruksjonen har en del forbedringspotensial, men til mitt bruk ser den ut til å fungere greit. Slik ble det:
Vedlegg:
20180608_165634-1280x960.jpg
20180608_165634-1280x960.jpg [ 219.45 KiB | Vist 356 ganger ]

Jeg boret to hull i tønna, ett på toppen til innløpet og ett på baksiden rett nedenfor til overløpet, som ledes tilbake inn i nedløpsrøret. For å tappe ut vann brukte jeg en gammel utekran, hageslange og en hjemmelaget overgang av en sykkelslange og masse slangeklemmer for å koble det hele til tønna. Tønna står under terrassen, og bare krana er synlig utenfra.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2018, 18:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Japp. bygde en relativt lik sak av avløpsrør jeg hadde liggende, samt noen nye deler (75mm) fra biltema og en ball fra toys'r'us. har ikke fått koblet den til tanken (1000l) men meningen er å ha en pumpe til å drive den så jeg kan vanne planter med den når det trengs, evt. vanne dyrene med den.

er imidlertid litt i tvil om størrelsen på hullet i bunnen, men regner med at 4mm er ok til å begynne med, så kan jeg alltids øke størrelsen om det skulle trenges.

Om det er interessant kan jeg legge ved en detaljert oppskrift med deleliste.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jun 2018, 18:51 
Avlogget

Jeg satte i en liten tappeventil i messing av typen som er til å tappe kjølevann fra blokka på gamle sjektemotorer (snekkemotorer - for dere som ikke er kjent med sørlandsk. :mrgreen: ) Jeg har óg satt i et filtergitter med maskestørrelse på litt under 1 mm rett over ventilen, slik at den ikke tetter seg så lett.

På mitt lille eksperiment, så fant jeg en flow på 2 dråper i sekundet passe - et veldig lite hull mao, men nå er jo ikke volum og vannmengde så stort her fra det lille taket da... :)

Til et vanlig hus, så ville jeg nok sette på en vanlig liten kuleventil e.l., og forsøkt meg frem.

Forøvrig, så ser det ut til at first-flow tingen fungerer bra - det er ikke mye graps i vanndunken så langt... :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2018, 16:53 
Avlogget

Bilder av kran og sil før kran i first-flush saken...
Vedlegg:
Filkommentar: Kran som slipper ut vannet sakte.
20180621_112541.jpg
20180621_112541.jpg [ 137.73 KiB | Vist 301 ganger ]

Vedlegg:
Filkommentar: Sil som er plassert rett før krana.
20180621_112741.jpg
20180621_112741.jpg [ 219.9 KiB | Vist 301 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2018, 10:17 
Avlogget

Dersom jeg skulle brukt regnvann hadde jeg klart koblet meg på takrennesystemet :)

Da hadde jeg raskt fått fulgt opp vannlagre :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet