Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Regnvann
InnleggSkrevet: 10 Aug 2017, 11:33 
Avlogget

Hei

Kom til å tenke på at jeg skulle lage et opplegg for oppsamling av regnvann.
Sette opp ei tønne fra takrenna.
Noen som har gjort dette før, og har noen gode råd eller tips?

Fant ut at det er faktisk ikke så lett eller så billig å få tak i de blå plasttønnene.
Men fant denne : http://www.clasohlson.com/no/Vanntønne,-200-l/31-5034
Noen som faktisk har sett eller brukt den som kan gi noen tilbakemeldinger
Kom også over denne : http://www.jula.no/catalog/hage/vanning ... 019/#tab04
Som har fått mye bedre anmeldelser enn tønna til Clas. Og den er sammenleggbar.
Tror jeg går for den jeg

Topp

Innleggets emne: Re: Regnvann
InnleggSkrevet: 10 Aug 2017, 12:26 
Avlogget

På finn ligger det flere IBC-containere til rundt 300 kroner. Tusen liter er en hyggelig mengde vann, om du skal ha til å vanne hagen og sånt. Mye mer solid enn noe jall fra Jula eller Clas. Kommer på pall med stål- eller aluminiumsbur rundt. Ettersom tanken er firkanta er det lett å bygge noen trevegger rundt den, det gjør prosjektet litt penere så kjerring og naboer ikke blir grinete.

Høyde er en god venn, det er lurt å sette containeren oppå noe så det blir enklere å fylle kanner fra krana. Å finne overganger for å bruke ventilen i bunnen er vanskelig, sannsynligvis er det mye enklere å bore et nytt hull og sette i en stuss med mindre diameter - for eksempel denne fra Biltema.

Husk også et grovfilter på nedløpet så du slipper løv og annet rask i vannet. Det er sannsynligvis nok for å bruke det til vanning, bilvask og sånt.

Ikke glem å holde styr på vann som renner over. I en 1000-liters container ville jeg brukt en ganske grov slange fra et hull øverst på sideveggen for å lede overskuddet vekk fra huset.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2017, 09:45 
Avlogget
Brukerens avatar

denne first-flush lønsingen kan kanskje være intetessant?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2017, 18:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:

Glemte du referansen, eller er det jeg som ser dårlig, @Draugjeger ?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2017, 11:55 
Avlogget

For å ta denne litt videre. Når man har samlet vannet. Så vil man jo gjerne bruke det.
Jeg tenker at regnvann i utgangspunktet er ganske trygt å bruke uten noe mer nødvendig rensning.
Så lenge det ikke er blitt med mye dritt fra tak eller takrenner.
Men så lenge vi ikke har en ABC situasjon. Så er vel regnvann trygt å drikke?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2017, 22:13 
Avlogget

Regnvann er jo i utgangspunktet destillert vann, så basselusker og virus osv. er det vel lite av, men det plukker jo opp hva nå det er som ér i lufta av forureninger da (svevestøv, pollen, eksos, osv.).

Skal det brukes som drikkevann, så ville jeg filtrert vannet gjennom et aktivt kullfilter i det minste. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 00:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius skrev:
Regnvann er jo i utgangspunktet destillert vann, så basselusker og virus osv. er det vel lite av, men det plukker jo opp hva nå det er som ér i lufta av forureninger da (svevestøv, pollen, eksos, osv.).

Og i tillegg påvirkes det av hva som befinner seg på det taket det samles fra. Shingel er et oljeprodukt som neppe er garantert for bruk i kontakt med mat og drikke :( , det er vel ganske elementært. Men også plater og takstein kan ha overflater behandlet med både det ene og det andre. Jeg ville ikke brukt den slags vann til drikke eller matlaging. Men i en krisesituasjon kunne nok Cornelius forslag om filtrering vært en nødløsning. Men husk at det tross alt er en nokså liten andel av det vannet vi bruker i løpet av en dag som drikkes.

Er det noen som har sett noen vannanalyser av vann samlet fra tak med forskjellige takdekker? Det nærmeste jeg kommer er en gammel kar som fortalte at de hadde brukt slikt vann mens de hadde parafinfyring. Og det vannet var fullstendig udrikkelig fordi det smakte parafin.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 06:39 
Avlogget

De begynner jo å slippe opp for drikkevann flere steder i statene, så der er det et oppsving i regnvann-oppsamling fra tak, og noen studenter i Texas gjorde en studie av 5 forskjellige taktekke der: https://www.twdb.texas.gov/innovativewater/rainwater/projects/rainquality/2011_02_rainquality_final_rpt.pdf

Konklusjonen der som jeg sér, var at First-flush var veldig viktig, og at man bør etterbehandle vannet for at det skal være trygt å drikke, uansett taktype.

Som Bamse sier, så er det jo ikke så mye av det vannet man bruker daglig som man bruker til drikkevann, så jeg ville spandert på meg et lite Omvendt Osmose filter (til rundt 2k,-) for å være helt sikker. Et 1 micron filter sammen med et aktivt kullfilter ville óg gi et greit resultat, evt. med et UV-filter.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 07:00 
Avlogget

nofuzz skrev:
Draugjeger skrev:

Glemte du referansen, eller er det jeg som ser dårlig, @Draugjeger ?

Burde være greit å lage en first-flush ting selv av noen avløpsrør på dette prinsippet? :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2017, 20:05 
Avlogget
Brukerens avatar

hah, samme link som jeg forsøkte å poste to ganger

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2017, 11:08 
Avlogget

Jeg kan jo brife litt med filtrene jeg bruker oppe ved vogna. :ugeek:

Vogna har jeg på en liten campingplass med 10-12 vogner, utedo og en brønn med en trykkpumpe. Brønnen har igrunn mindre god vannkvalitet; svakt misfarget og lett uggen smak, og PH'en har jeg målt til rundt 6,1; litt surt, mao. Pumpa tas inn i slutten av oktober, og kobles til medio mai.

I sommerhalvåret, så bruker jeg 4 filtre for å få bruksvann, og et Omvendt Osmose filter for å få drikkevann.
Vedlegg:
20170817_100913.jpg
20170817_100913.jpg [ 230.75 KiB | Vist 348 ganger ]

Filtrene består av følgende (fra høyre); et partikkelfilter på 60 micron, et partikkelfilter på 5 micron, et keramisk filter på 1 micron, og et aktivt kullfilter.
Det meste av forureningene i vannet er mindre enn 5 micron, men større enn 1 micron, så det keramiske filteret tar det meste. Dette kan heldigvis rengjøres (med et 400 slipepapir), og med dette vannet her oppe, så tar det ikke mér enn rundt 200 liter før det filteret er tett... :?

På slutten av filter-rekka, så har jeg en vendekran hvor man kan koble på en slange til å fylle opp tanken på vogna, eller lede vann til Osmose filteret.

Vedlegg:
20170817_100933.jpg
20170817_100933.jpg [ 159.6 KiB | Vist 348 ganger ]

Osmose filteret her var i utgangspunktet komplett med 3 stk. 10" forfiltre, men de fjernet jeg, for å få det til å passe i en av Biltema's verktøykofferter. ;) Det består av et 5 micron forfilter, 2 stk. 50 GPD (Gallons Per Day) membranfiltre, et aktivt-kullfilter, en trykkpumpe, og enkel elektronikk som styrer dette. Som trykktank, så bruker jeg et 19 liter Cornelius essensfat. Så har jeg montert en enkel kran på kofferten. :)
Til daglig drikkevannsforbruk, så fyller jeg opp en 4 liter vanndispenser, og tilsetter en kvart teskje med Natron, for å øke PH'en opp til rundt 7,4.

Denne kofferten klarer seg greit uten trykktanken, og kan óg bruke vann fra en bøtte, istedet for trykkvann fra krana, men da produserer den ikke mér enn rundt 0,6 liter i minuttet.

Sen høst/tidlig vår når brønnen ikke er aktiv, så samler jeg regnvann fra telt/vogntaket, og filtrerer det drikkevannet jeg trenger fra det, og heller resten i vogntanken, etter en kjapp tur gjennom de store filtrene. :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2017, 08:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig fint oppsett. For øvrig forbinder jeg corneliusfat med øl :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2017, 08:45 
Avlogget

NoName skrev:
Veldig fint oppsett. For øvrig forbinder jeg corneliusfat med øl :lol:

Ja, er dét jeg bruker de til vanlig. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2017, 11:29 
Avlogget

Tilbake til regnvannoppsamling... :)

En 'håndbok' som ikke er så dum, er The Texas Manual on Rainwater Harvesting.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: