Kolfilter har en mycket begränsad livslängd. Om vattnet man renar är missfärgat, exempelvis på grund av humus eller järn, så kan man räkna med att det sätter igen kolfiltret ändå snabbare.
Bättre vore nog ett "biosandfilter", men det är knappast något man har med i ryggsäcken...
https://en.wikipedia.org/wiki/Biosand_filter
Genom att omsätta vattnet i en brunn några gånger kan man ofta få dåligt vattnet att snabbt bli mycket bättre. I en brunn som man inte använder blir vattnet snabbt dåligt. Pumpa ut någon kubikmeter från brunnen under ett par dagar och kolla sedan vattnet igen. (Töm inte brunnen helt, men sänk nivån!) Fortsätt en eller ett par veckor. Kanske en solcellsdriven pump?
Kontrollera dessutom att inte näringsrikt ytvatten kan rinna ner i brunnen. Det skall vara ett bra lock och marken skall slutta bort från brunnen så vatten rinner bort.
En säck kalkstenskross är bra att hälla ner i brunnen att och sprida på marken runt brunnen. Det kan hjälpa till att höja pH så att vattnet inte blir så surt att det löser upp järn. Jag har i en säck med kalkstenskross i min brunn för att hålla pH på 6,8-7.0 beroende på hur mycket vatten jag förbrukar. Och en säck på gräsmattan och vid stuprännor. Fyller på med nya säckar med ca 2-3 års intervall, när jag ser att pH går under 6,5.
Om brunnen ändå inte blir bra: Det går utmärkt att använda även en liten billig Sawyer Mini som gravitationsfilter. Bara att ansluta slangar och låta stå och rinna från en dunk högt till en lågt. Det går inte snabbt, men det finns inget som hindrar att det står och filtrerar hela dygnet. Då kan man få vatten så det räcker till flera även med ett litet billigt filter. Om filtret sätter igen går det snabbt och enkelt att spola det rent och filtrera på nytt.