Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Privat reservoar?
InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 00:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har særs lite peiling på VVS, men har ikke funnet så mye på Google heller.

Jeg lurer litt på hvordan regelverket er for å koble på egen tank på hovedledningen inn i huset. Altså et slags "minireservoar", eller buffertank på en del liter, som kan brukes hvis det blir brudd på ledning e.l.
Jeg vil tro det er ganske strenge regler for å fikle med vannrør tilkoblet kommunal vannledning.

Kom til å tenke på det i det vi måtte grave vekk gamlebrønnen hos min far. Der var en brønn oppe i bakken et stykke over fjøset som ble brukt både som drikkevann for dyr, samt for bruk ved brann. Når det ble innlagt vann i fjøset festet min bestefar det gamle brønnrøret inn på hovedledningen i fjøset, som kunne byttes om hvis rørene fra fjøset sprakk eller på noen måte mistet trykket.

Topp

Innleggets emne: Re: Privat reservoar?
InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 11:36 
Avlogget

Tror det kan bli vanskelig, men hvorfor kan andre her sikkert forklare bedre enn meg. Hva med heller å ha et separat reservoar som du fyller med vannslange? Mye enklere og uten lovmessige utfordringer. Om du absolutt skal ha vannet i krana så kan den plasseres høyt på tomta og kobles til utekran med vannslange når vannet er borte og stoppekrana stengt, men da må den stå veldig høyt for å gi nok trykk. En løsning med trykkpumpe er nok bedre.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 12:14 
Avlogget

Det kan garantert løses.

Tenk deg slik som det er i en vanlig vask. Den er formet som en slags U, der det ligger noe vann i et mellomlagersystem. Det må gå ann å lage noe tilsvarende. Hvis jeg skulle gjort det, hadde jeg sikret å ha en manuell pumpe slik at jeg ikke var avhengig av strøm for å få vannet ut. på www.hyttetorget.no finnes det cisterner av ulike typer. Noen av disse kan og graves ned tror jeg.

En rørlegger har garantert noen gode ideer om hvordan gjøre dette i praksis og er garantert mer enn villig til å gi et overslag på dette.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 12:45 
Pålogget
Brukerens avatar

Kanskje en defekt varmtvannsbereder kan benyttes til formålet.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 18:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Takker for svar! :)
Skal prøve å høre med en rørlegger hva som er lov og ikke.
Det eneste argumentet jeg har for å ha det tilkoblet hovedvannledningen er at jeg får "ferskest" mulig vann ved midlertidig vannstopp. Selve tanken var ikke ment som en langvarig løsning, men bare frem til vannledningen ble fikset. Jeg har en gang for mye at alt vann er borte før jeg rakk å tappe av noe, så jeg måtte bruke mye tid og krefter på å skaffe drikkbart vann.

Men som Asparges sier, er vel det aller enkleste (og billigste) en separat tank jeg manuelt fyller på og evt. fester ei pumpe på.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 19:12 
Avlogget

Jeg tenker at en cisterne kanskje ikke blir tett og sterk nok? Med tanke på at det er trykk i vannsystemet, og risiko for vannskader om noe ryker. Men å bruke en varmtvannsbereder kan funke, de er jo laget for å tåle trykket.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 20:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Strelok, nevnte ikke du i en annen tråd at dere har litt ymse vannkvalitet på nettet?
Vi du da ha et reservoar "online"? Det er jo en fordel at du kontinuerlig får skiftet ut vannet, men samtidig vil det bli forurenset med en gang det kommer noe dritt inn. Kan det ikke være et poeng å ha en reserve med rent vann når den vanlige kilden er forurenset?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 23:15 
Avlogget

Jeg husker fra studietida i Trondheim at Studenterhytta der oppe hadde en cisterne på 24 kubikkmeter som forsynte hytta med drikkevann. Vannforsyningen var en hevert fra vannverket ved militærleiren, og for å få trykk i rørene var det pumpe inne på cisternerommet. Det fungerte sånn passe greit, prøver av vannkvaliteten var godt innafor. Vannforbruket der oppe var riktignok rundt tusen kubikk i året, så vannet ble ikke stående så lenge i cisterna.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: