Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lagre vann i IBC-tank
InnleggSkrevet: 25 Jan 2017, 19:26 
Avlogget

Hva er den beste måten å lagre vann i IBC-konteineren på?

Tenker å skylle den godt før jeg fyller den med rent vann. Men kan jeg tilsette vannet noe for å bedre vannkvaliteten? Klor, sprit e.l?

Topp

Innleggets emne: Re: Lagre vann i IBC-tank
InnleggSkrevet: 25 Jan 2017, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

sett tanken mørkt og kjølig. Tanken bør ikke ha vært brukt før til noe annet enn vann. Vask tanken med en klorløsning, så du er sikker på at det ikke finnes levende liv i tanken når du fyller på vann. Fyll tanken dønn full så det er så lite luft som mulig i den. IBC-tanker er i utgangspunktet laget av HDPE som er næringsmiddelgodkjent så i bunn og grunn er det en skikkelig bra løsning. Sørg for å ha et fornuftig tappeløsning for å tanke vannet FRA IBC-tanken og opp i noe annet uten søl.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2017, 23:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvor rent er vanlig springvann for lagring over lengre tid? Selv om du vasker tanken først, vil det ikke kunne være urenheter i vannet som gjør at det kan utvikle seg mikroorganismer over lang tid? Vil tro rensingen bare tar hensyn til at vannet skal være drikkelig rett fra springen.

Grunnen til at jeg er litt skeptisk er fordi hos oss har det vært litt ymse med vannkvaliteten på nettet de siste årene.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2017, 07:20 
Pålogget

Uansett vannkvalitet fra springen, så ville jeg sikre meg ved å fylle den tanken via et 1 micron filter + et UV-filter; det burde stoppe de fleste bakterier, og hindre virus fra å gjøre ugagn...

Ved bruk av lagret vann til drikke, så ville jeg ha brukt et aktivt kullfilter. (pluss evt. et UV-filter, hvis tanken ikke har stått kjølig)

Ellers så får man jo tabletter og pulver med sølvioner som "Holder vannet fritt for bakterier, alger og lukt i inntil 6 mnd." som det skrives - men det beste er jo å unngå å tilsette noe i drikkevannet; det er bedre å fjerne uønskede elementer fra vannet. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2017, 14:38 
Avlogget

Silverjoner bör man hålla sig ifrån .
De triggar bakteriernas antibiotikaresistens så att antibiotikan mister sin effekt .
När många framkallade egna foton i hemmet och släppte ut framkallningsvätskorna i avloppet så hade reningsverken stora problem med silvret och bakterier som var resistenta mot behandlingen i reningsverket .

Silver är bra men ska behandlas lika restriktivt som antibiotika och det passar bäst på brännskadeavdelningarna på sjukhuset . Överanvändning och missbruk ökar vår sårbarhet på lång sikt

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: