Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Generator til trykktank
InnleggSkrevet: 20 Des 2016, 12:57 
Avlogget

Kan ingenting om dette så håper noen har gode råd.
Har borevann, og trykktank som selvfølgelig går på strøm.

Jeg lurer på hva salgs generator som egner ser til drift av denne og forhåpentligvis fryseboksen.
Forstår det som at generatoren må stå utendørs?
Best med diesel, bensin eller annet?
Kan man koble dette selv?(ikke særlig tech savvy)
Andre ting jeg bør tenke på I denne forbindelsen?

Topp

Innleggets emne: Re: Generator til trykktank
InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 04:26 
Avlogget

Først så må den dimensjoneres riktig, og så kobles riktig. Bør nok ha elektriker til å legge opp inntak, og en egen kurs til det du vil kunne drive. Står litt i en annen tråd om aggregater her på forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 08:01 
Pålogget

Som Asparges sier, den må dimensjoneres riktig; motoren til en trykktank (alle vanlige elektriske motorer) trekker endel mér strøm enn det de er oppgitt til, idét de starter, så er motoren f.eks. oppgitt til 800W, så vil den nok trenge rundt 2000W i det sekundet den starter opp.
Dette bør en og ta hensyn til hvis man skal kjøre flere ting samtidig på generatoren.

Hvis du vil ha en generator for å drive trykktanken og fryseboks osv. i tilfelle en sjelden gang strømmen går, så ville jeg ha lagret generatoren ute i en bod e.l., og tatt den ut og dratt skjøteledninger inn når man trenger det. Er strømnettet veldig ustabilt, og du vil ha behov for generatoren ofte, så vil nok en mér permanent installasjon være mér behagelig. (Og dyrere.) :)

Bensin eller diesel er vel smak og behag. Diesel er nok litt billigere i drift, men man får som regel ikke så mange små generatorer ( -3000W) som går på diesel.

Man kan óg vurdere en batteribackup istedet for en generator hvis man er plaget av noe frekvente, men ikke så lange strømbrudd. En batteribank på f.eks 2-300Ah koblet permanent til en lader, og en 3kW inverter ville gi nok strøm til trykktanken og evt. fryseboks noen timer.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 08:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Cornelius skrev:
Bensin eller diesel er vel smak og behag. Diesel er nok litt billigere i drift, men man får som regel ikke så mange små generatorer ( -3000W) som går på diesel..

Er det kanskje slik at diesel også gjerne er noe mer driftssikkert? Mindre bevegelig mikkmakk som slites og må skiftes/vedlikeholdes?????

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 09:39 
Pålogget

Jo, i teorien er det vel slik - men man får jo kvalitet etter hva man betaler. :)

En generator til nødbruk; dvs., den brukes veldig sjelden, så ville jeg ikke bekymre meg for slitasje - men hvis jeg f.eks. levde offgrid, og var avhengig av generatoren ofte gjennom vintermånedene, så er det absolutt et poeng.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 22:56 
Avlogget

Bensin gir mye mer for pengene enn diesel. Jeg ser mange som anbefaler Honda-aggregat som driftssikre og lettstartede. Husk å bruke renset bensin (alkylatbensin), eller kjør aggregatet tomt og sørg for å ha fersk bensin tilgjengelig. Gammel bensin kan gi masse problemer både med kondens og at bensinen forandrer seg kjemisk ved lang tids lagring.

Honda har en ganske bra nettside med masse informasjon om bruk av aggregat, med eksempler på strømforbruk for forskjellige apparater. Honda Power Equipment, Generators

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2016, 06:49 
Avlogget

Men ligg unna biltema. Er du heldig så fungerer de, når de omsider starter... Et svenske blad testet en modell fra dem, to aggregat havarerte før de fikk ett som holdt hele testen :?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Des 2016, 19:19 
Avlogget

Takk for svar!
Mye å tenke på her, ja.
Ser ut for at man må legge litt penger i dette for å være sikker på at den fungerer når den skal og er holdbar.

Tenkte egentlig på et mindre itillegg fra biltema for småelektrisk, men hvis man risikerer at de havarerer er det lite vits :?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2016, 15:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skrev i dag (25.12.2016) et innlegg på en annen tråd om dette emnet, og viser til dette.
Man må for all del ikke la en strømgenerator lagres utendørs. Jeg har nettopp mistet min av den grunn. I mitt tilfelle var det ikke motoren,
men generatordelen som rustet fast eller kortsluttet. Det er heller ikke tilstrekkelig å ha slike stående utendørs under tak. De vil "slå seg" - altså vannkondens på elektriske deler, og da er det snart slutt. I noen situasjoner kan man løse dette med bruk av varmekabel fra bolig, men regnbeskyttelse må der uansett være.
Har du et maksimalt strømbehov på ca 1.5 kW, kan du ikke få en bedre generator enn Honda sin EU20i. Den koster mye, men er verdt hver krone. Det kan være mulig å finne den som pent brukt på finn.no for rundt kr. 7.000. Ellers, styr unna alle Kina-produserte generatorene, som selges over alt. De er ikke verdt pengene. Når det gjelder diesel vs bensin, har jeg skrevet en del om dette i mitt nevnte innlegg.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2017, 00:31 
Avlogget

Du skriver "trykktank som selvfølgelig går på strøm." Jeg er på min tredje trykktank på hytta nå og ingen av de har gått på strøm så dette er interessant! Hvilket merke er det du har? Lenke? Jeg har solcelleanlegg på hytta med vannpumpe på 12V og passiv trykktank.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2017, 06:24 
Pålogget

Det er vel ingen trykktanker som i seg selv 'går på strøm', men det OP mente, er at han har en trykktank med en pumpemotor fastmontert på tanken, som går på (230V) strøm. Funksjonen er sikkert lik det du har på hytta, men du har kanskje en separat 12V pumpe og en trykktank ved siden av - ikke ulikt det jeg snekra sammen i denne tråden. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: