Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Langtids Lagring av Vann
InnleggSkrevet: 27 Nov 2016, 23:25 
Avlogget

Jeg bruker 10l kanner fra Biltema, og lurer på om hvis jeg bytter vann hver måned, må jeg da drive og rense dem da med alt mulig egentlig ?

Hører om klor/renselse tabletter og bleke middel som kan brukes men er pokker ikke sikker på åssen jeg gjør det.

Topp

Innleggets emne: Re: Langtids Lagring av Vann
InnleggSkrevet: 28 Nov 2016, 14:16 
Avlogget

Kort svar: Nei.

Langt svar: Prøv deg frem, du kan jo prøvesmake vannet fra ei kanne hver uke fremover og vurdere selv. Det kan være lurt å desinfisere kannene med klor eller noe annet lurium før du fyller dem, og å lagre på et sted som er kaldt. Det skader ikke vannet om det fryser, så lenge det er nok luft i kannene så de ikke sprekker. Hvis du i tillegg har i noen dråper klor før du setter bort vannet er det gode sjanser for at du ikke trenger ta deg bryet med å skifte vann oftere enn en gang hver tredje eller fjerde måned.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2016, 16:28 
Avlogget

Hvorfor i alle dager skulle du rotert hver måned? Driver du og komtaminerer vannet så mye?

Jeg har drukket vann som jeg har lagret i årevis, og etter å ha tilbakeført oksygen i vannet (ved helle det frem og tilbake et par ganger mellom beholderen) smakte det akkurat som springvann igjen.

Jeg har et relativt solid lager med vann, og hvis jeg skulle rotert det månedlig hadde jeg knapt blitt ferdg før jeg skulle begynt igjen...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2016, 20:01 
Avlogget

Läs det här: http://forskning.no/mat-og-helse/2011/1 ... bli-darlig

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2016, 21:57 
Avlogget

Jeg er mer opptatt av å ha muligheten til å samle opp regnvann, enn å ha masse vann på lager. Jeg har en en 3 x 4 m pressenning jeg har prøvd dette med. Ved å spenne denne opp og lage avrenning opp i ett plast 200 L fat samles det lett opp mye vann ved ett par regnbyger. Og det har vi mye av her på vestlandet. Dette har jeg prøvd.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2016, 16:54 
Avlogget

Regnvatten samlar på sig massor av skit som finns i luften . Vindarna blåser ju runt hela klotet och tar med sig det som kommer i dess väg . Bilavgaser , industriutsläpp , kolkraftverkens utsläpp . Det saknar även brunnsvattnets mineraler .
Så som dricksvatten vill jag inte ha regnvatten ,men kan tänka mig det som tvättvatten .

Om vattendunkarna har stått varmt och i solen så blir det garanterat algväxt i dem och då är det inte bara att tömma och fylla nytt , då krävs det rengöring .

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2016, 21:40 
Avlogget

Northman skrev:
Jeg er mer opptatt av å ha muligheten til å samle opp regnvann, enn å ha masse vann på lager. Jeg har en en 3 x 4 m pressenning jeg har prøvd dette med. Ved å spenne denne opp og lage avrenning opp i ett plast 200 L fat samles det lett opp mye vann ved ett par regnbyger. Og det har vi mye av her på vestlandet. Dette har jeg prøvd.

Er ikke glassfiber som presseningen er laget av giftig?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2016, 22:20 
Avlogget

Presenningen er ikke laget av glassfiber. Og er ikke alle vanndunker og stort sett all matemballasje laget av plast ? Ikke bra å spise det heller. Og allt vann her på kloden er regnvann, for de som ikke visste det…

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2016, 09:56 
Pålogget

Jeg er med Dweomer her; regnvann er ikke drikkevann - iallefall ikke før man har renset det. :) Og man spiser da ikke plasten man lagrer vann i?! :mrgreen: Plasttypene som er næringsmiddelgodkjente (PET, LDPE, HDPE, PP, PS) bør da være godt nok for oss for lagring av vann, men vil man være helt sikker, så er glass-emballasje det eneste som duger over lang tid (5++ år)...

Tilbake til tråden her;
Så lenge kannene dine (som antagelig er laget av HDPE) er godt rengjorte og man har tappet på rent springvann, og kannene med vann er lagret fortrinnsvis mørkt og kjølig, så ser jeg ikke noe problem med å la de kannene med vann stå i årevis uten problem.
Som MjaMjo skriver, så kan nok vannet smake litt flatt etter lang tids lagring, men litt plasking av vannet vil tilføre friskt oksygen, og piffe opp smaken igjen.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2016, 20:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Er en viss forskjell på plaster godkjent for mat og de som ikke er det, selv om selve plasten inneholder der samme. Vanligvis at slippmidlene man bruker under produksjonen er ugiftige.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2016, 02:02 
Avlogget

Jeg vasker og renser vanndunkene 2 ganger i året. Og fyller så på med nytt vann.

Jeg har hatt bruk for dette vannlageret flere ganger. Og er veldig fornøyd med å ha denne lille tryggheten.
Det gir liksom ro i sjela......

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet