Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 01:10 
Avlogget

Hei.
Da har jeg omsider bestemt meg for å gjøre noen tradisjonelle forberedelser jeg også. Og starter som så mange andre med VANN.

Vi har tilgang på brønnvann og bekker m.m. like i nærheten, men jeg er usikker på kvaliteten. Brønnen ble nylig tømt og rengjort, og i lang tid etterpå har det vært lite nedbør. Da så ikke det lille vannet som seg inn særlig innbydende ut, gitt. Tiltak er planlagt.

Så jeg har tappet opp finfint drikkevann på store plastkanner beregnet for vannlagring, og satt til lagring i ett hus vi eier. Problemet er at det er ikke er strøm eller varme i dette bygget, og det vil i perioder være kuldegrader inne. For vannkvaliteten er det bare bra. Men hva med kannene? Vil ikke de fryse i stykker?

Jeg har latt være å fylle kannene helt fulle, og satt dem på underlag som tåler vannlekkasje. Men det forundrer meg at jeg ikke kan finne svar på dette i hverken dokumentasjonen for kannene, eller i vanntrådene på dette forumet. Jeg synes det er et basic spørsmål, så er det rett og slett dumt av meg å spørre? Vil store, fleksible vannkanner som er fylt bare 4/5-dels fulle sprenges i stykker om vannet inni fryser?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 01:55 
Avlogget

Nei, de vil ikke fryse i stykker. Det er i det minste min erfaring med plastkanner - så lenge det er plass i toppen går det bra, og en liter i en ti-liters-kanne er nok. Tenk på hvor mye av isfjellet som synes over vannflaten. Pass på at kannene står, slik at korken er beskyttet. Kanner med tappekran i bunnen er mer utsatt, krana kan fryse i stykker og føre til lekkasjer.

Om du er usikker er det ikke så vanskelig å gjøre en test - bare sett ei kanne utendørs i neste uke, det skal bli bikkjekaldt i det meste av landet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: