Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: En generell vanntråd
InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 05:06 
Avlogget

Hvordan tenker dere andre ift. BOB og vann? Både til drikking og matlaging (havregryn,suppe)
Jobber med å systematisere BOB og tilhørende planer. Vi er av typene som i det aller lengste vil skalke lukene, men må man ut, så må man.
Vi har tre alternative BOL hvor det nærmeste er 10-15 min med bil unna, opptil 2 timer til fots grunnet terreng og ta høyde for barns fysisk. De to andre BOL ligger over 100 km unna og er vel utelukkende aktuelle med INCH-utrustning i kjøretøy.

Nærmeste BOL er et naturlig krypinn og lagring på stedet er uaktuelt av mange årsaker. Og man kan bli tvunget til å trekke unna i andre retninger. Har dere mye vann i sekkene/på egnede beholdere? Og hvor mye per person?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 15:01 
Avlogget

På veien til mitt BOL har jeg sett hvor det er vann og vil følge den ruten, ettersom det er vanskelig å bære store mengder med vann er rensing den muligheten jeg har.
Har ikke spesielt mye vann på meg/oss kun for et par dager.
Hjemme kan jeg det fylle hundrevis av liter på bare 1 time, men å frakte med seg alt vannet ser jeg som umulig om man må forlate hjemmet.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 16:10 
Avlogget

Lommeur skrev:
hvor mye per person?

Tommelfingerregelen sier 4 liter pr pers.
Alt utover det er å regne som luksus i krisesituasjoner....

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 11:18 
Avlogget

Hei. "Hippien" fra Dual Survival, Cody Lundin viste seg fram i en film ang forberedelser og fortalte hvor fortreffelig klorin var i å rense vatn eller generell desinfeksjon. Men jeg leste en av bøkene hans og der var det 2% Iodine (Jod?) som var det store. Grunnen til dette var at klorinpartikler reagerer med noe i en prosess og faktisk ikke fjerner uønsket liv som man skulle tro. Jeg satt tilbake veldig forvirret etter dette. Har ikke boka fremfor meg, så jeg husker ikke helt grunnen, men kan forklare det nærmere hvis det er ønskelig.

Når det gjelder lagring av vatn, så var det ønskelig å ha vatnet i såpass små beholdere at man kan riste inn litt nytt oxygen i det. Da føles det friskere å bruke. Kanskje det også hjelper mot nedbrytning eller forråtnelse o.l ?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 11:40 
Avlogget

Frøyatro skrev:
http://www.jefferslivestock.com/h2go-bag/p/SEP-H2/ Vannsekk til trillebøra.

Denne kan man kjøpe på nærmeste Höoks-butikk også, men koster mer da http://www.hooks.no/product.aspx?productid=710453 :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2013, 14:37 
Avlogget

Och för er nära svenska gränsen så finns den på granngården . Nordpost sortiment .

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2014, 14:26 
Avlogget

Hva med sjøvann? Kan man bruke dette til noe? For eksempel å vaske klær, til matlaging hvor du uansett vil tilsette salt eller bare å vaske seg selv? Eller er sjøvann rett og slett for salt til dette?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2014, 16:43 
Avlogget

larsandre skrev:
Hva med sjøvann? Kan man bruke dette til noe? For eksempel å vaske klær, til matlaging hvor du uansett vil tilsette salt eller bare å vaske seg selv? Eller er sjøvann rett og slett for salt til dette?

Sjøvann er omtrent fire vektprosent salt. Det blir som å tømme et shotglass med salt i en liter vann, og det er for mye for de fleste typer matlaging. Det er faktisk i overkant selv for å koke pasta (anbefalt 25 gram salt per 500 gram pasta, og 500 gram pasta trenger rundt to liter vann. Fire ganger vanlig saltmengde, altså.)

Jeg har aldri prøvd å vaske klær i sjøvann, men badetøy har en lei tendens til å gi gnagsår fort hvis det har vært en tur i sjøen og fått tørke etterpå. Kan ikke se for meg at sjøvann-vasking er noen god løsning for undertøy, det må i det minste skylles i ferskvann etterpå. Slik jeg ser det er eneste grunn til å bruke sjøvann om du faktisk er til sjøs. Det er ikke mangel på ferskvann i dette landet.

Jeg skrev også et innlegg i en annen tråd om destillasjon. Tallene der gjelder like bra for sjøvann som for ferskvann. Det koster mye innsats å skulle basere seg på sjøvann her til lands, så omtrent alle andre vannkilder kommer bedre ut.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2014, 05:13 
Avlogget

Takk for godt svar Fossegrim. Ser at sjøvann mer blir et supplement i stedet for å kunne erstatte vanlig vann i enkelte tilfeller. Dog, med det saltinnholdet kan det fint brukes til å koke fisk og krabber, noe som krever mye salt i vannet. Og en blanding av vann og sjøvann der du uansett ville ha tilsatt salt i vannet, som en halv liter sjøvann oppi pasta vannet for å koke pasta?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2014, 09:50 
Avlogget

Naturligvis! Men da er vi vel framme ved konklusjonen: Sjøvann er en erstatning for salt, ikke en erstatning for vann!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: