Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: BOL Drikkevann
InnleggSkrevet: 23 Jan 2015, 14:40 
Avlogget

For de av oss som har et BOL eller er selvberget så kan forskjellige teknikker på oppsamling
av drikkevann være greit å ha lett tilgjengelig.
Er selv påkoplet det komunale og har en bekk 10m fra huset. Vurderer likevel å lage meg en brønn.
"mest for lærdom", men trenger også vann til smia jeg vil bygge. Er fortsatt rester etter den første
gårdsbrønnen 5m unna der jeg skal bygge smia, så denne vil nok fungere flott der.
http://www.korsboen.no/ArticleDisplay.a ... ntId=23218

Med et finfint selvbøkket kar under handpumpa må det bli flott :-)

Vedlegg:
korsboen velkomstbilde.jpg
korsboen velkomstbilde.jpg [ 44.9 KiB | Vist 2248 ganger ]

Innleggets emne: Re: BOL Drikkevann
InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 02:06 
Avlogget

Vel, er det ikke slik at det ofte finnes grunnvann i flere "etasjer" nedover, og vannet blir bedre dess dypere du kommer? En skikkelig brønn er vedlikeholdsfri og en temmelig sikker løsning i de fleste ABC-scenarier (atomvåpen, biologisk og kjemisk krigføring, for de som ikke er kjent med forkortelsen). Det koster litt å få boret en "moderne" brønn, men den vil være en mer sikker vannkilde enn en grunnere, åpen brønn.

Jeg merker at BOL brukes på mange måter på dette forumet, og forståelsen varier fra ei lita koie ute i bushen til et nedlagt småbruk i mindre sentrale strøk. Selv heller jeg mot det siste, og jeg vurderer brønn selv.

Regnvann
Østlandet er et nedbørsfattig område i Norge, og har en gjennomsnittlig nedbørsmengde på 1000mm, altså 1000 liter per kvadratmeter i løpet av et år. Med et hustak på 100 kvadratmeter blir det i snitt 270 liter innsamlet regnvann per dag. Med et skapelig reservoar for vann til vanning av kjøkkenhagen bør det være mulig å komme gjennom sesongen. Drikkevann kan skilles ut til en innendørs cisterne og renses eller kokes.

Overflatevann
Jeg nøler ikke med å drikke fra sjøer, elver og bekker her i landet uten å rense vannet. Om det er lemen-år står jeg over de minste bekkene og stillestående vann på fjellet, og jeg holder meg også unna bekker og små-elver der det er mye jordbruk og husdyr. Ellers er det fritt fram, det verste som skjer er litt løs mage.

Snøsmelting
Det er mulig å smelte litt over 10 liter is til vann med bare én kWh energi - resultatet av å brenne omtrent en halvliter ved under ideelle forhold. Å smelte nok drikkevann vinterstid bør ikke være noe problem for de som har vedfyring innendørs.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 11:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Dersom man er i den situasjon at man må, eller bør(?), ha en boret brønn, så lurer jeg på hva som skal til for å få opp vann av disse uten strøm. Er det ikke slik at det er vanskelig å få opp vann manuelt fra de dypeste av brønnene? Det kreves vel kraftige pumper? Er det noen som har førstehånds erfaring med dette?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 14:02 
Avlogget

En borebrønn er normalt for dyp til å suge opp vannet, så pumpen må være senket ned i brønnen. Jeg tror det finnes håndpumper med nedsenket sylinder, men hvordan dette er i praksis vet jeg ikke...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 14:35 
Avlogget

dette gjelder vel mer oss som bor ved fjor og fjell men hva med
en mer horisontal boring inn i fjellet? kombinert med et lukket
brønnsystem som hindrer vannintregning utenom fra borebrønnen??

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2015, 00:33 
Avlogget

Pumper kan jo lages på mange måter. En pumpe som jobber med vakuum kan "suge" vann ti meter opp. Denne begrensningen skyldes at trykkforskjellen mellom vakuum og omgivelsene er bare én atmosfære - tilsvarende trykket fra en ti meters vannsøyle. For å løfte vann høyere må det presses opp med et system der det skapes et større trykk i bunnen enn lufttrykket - hver tiende meter dybde øker trykket med én atmosfære.

Pumper kan drives mekanisk med et stempel på en lang stang ned i brønnen, eller de kan drives pneumatisk eller hydraulisk. De mekaniske egner seg nok best for brønner på inntil 20 meter. Alle disse kan drives for hånd, men det krever litt innsats. Tenk på den gamle definisjonen av en hestekraft - å løfte 75 kilo én meter opp på ett sekund. Har du en 40 meter dyp brønn gir én hestekraft 1.8 liter i sekundet. Med håndmakt er det greit å regne med en tidels hestekraft - 75 W, så da tar det seks sekunder å pumpe opp én liter. Helt greit å fylle ei bøtte på et minutt hvis alternativet er å måtte bære vann langt!

Jeg ville nok uansett brukt andre metoder, som jeg skrev i det forrige innlegget i denne tråden, for vann som ikke er til drikke eller matlaging. Å pumpe opp nok vann til å vanne kjøkkenhagen er en anstendig treningsøkt!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2015, 08:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for god informasjon Fossegrim! To av mine alternative "hjem" har borrevann. Jeg mener å huske at brønnene der er 70-80 meter dype, men jeg kan huske feil. Selv om det også er rennende vann i nærheten, er brønnvann langt å foretrekke pga sikkerhet vedr. vannkvalitet. Og i alle fall det ene stedet er det snakk om en bekk som i ekstremt tørre perioder kan gå nærmest tørr.

Da gjenstår det bare å finne konkrete pumpeløsninger. Ja, og så kan det vel være en ide å fritte dem ut på hvor dype brønnene egentlig er ved anledning.

Alternativet i en gitt situasjon er å grave ut noe slikt som JKHoem skisserer. Ulempen der er faren for at de også vil gå tomme i tørkeperioder og at vannkvaliteten kan være dårligere.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2015, 00:59 
Avlogget

Mine forelde har to borehull ved siden av hverandre, den orginale på 70 meter var periodevis tørrlagt så det ble boret en til på 160... Den grunne er da ikke i bruk. Noen som vet hvor mye strøm en brønnpumpe trekker? Kunne det være mulig å drive en med et lite dedikert solcelleanlegg?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2015, 01:23 
Avlogget

det er bare å se hva som er på markedet.
Det er absolutt mulig å powre en vannpumpe med alternativ energi.
men om du får ei pumpe som er sterk nok med 12-48volts anlegg vet jeg ikke.
men du har fortsatt mulighet ved å bruke en omformer. Også så lenge du bruker
brønnen minimalt så vil jeg anta at med en god batteribank så skal det la seg gjøres.

Anbefaler å høre med med Cornelius angående det siden han har vist mye kunnskap om
alternativ energi i andre tråder.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2015, 07:50 
Pålogget

Vel...
Noen brønnekspert er jeg jo ikke, men jeg har jo tenkt tanken, og har observert at Grundfos sin SQ Flex serie ligger ganske så midt i blinken for sånne som oss... :roll: :mrgreen:
Det er nedsenkbare brønnpumper som kan kjøre på alt fra 30V til 300V DC eller 90V til 240V AC på én og samme pumpe; beregnet på direktekobling til solcellepaneler eller vindmøller, med eller uten batteribackup. Pumpehøyde og mengde er nesten bare avhengig av tilført effekt... De koster endel da; tror de ligger på 15-20k,- og opp... :?

Det finnes sikkert andre produsenter og varianter og som kanskje er billigere... 8-)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: