Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Mai 2014, 02:27 
Avlogget

Takk Kjellz :)

Ja det går sikkert greit å bruke plastikk flasker, men begynner å bli litt redd mot plastikk flasker. Jo mer jeg leser om det, jo mer redd blir jeg av plastikk flasker.

PLastikk i en nødsitasjon = Ja, langvarig sitasjon = nei, for min del.

Tror jeg rett og slett bare kjøper en VOSS (over priset) vann flaske, og følger ide'en min. Slik at jeg slipper å engste meg mot eventuele giftstoffer fra flasken, når den ligger i bilen.

Takk for alle innspill og erfaringer, det er slik vi lærer. At man diskuterer og deler info med andre :D

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mai 2014, 09:10 
Avlogget

Skal se nå at Voss-vann får en økt omsetning bare pga flaskene :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 01:46 
Avlogget

nomore skrev:
Skal se nå at Voss-vann får en økt omsetning bare pga flaskene :)

Hehe, ikke umulig :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 09:54 
Avlogget
Brukerens avatar

eventuelt syrefast stål, da, om du vil ha det uknuselig.

Eller glassballonger, hvis du vil lagre vann hjemme.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2014, 02:23 
Avlogget

Sitter å tenker litt på å lagre vann i 200l fat, Disse e jo fin å ha i vedskjulet eller under tarrassen feks. Å lagre de inne fins det ikkje plass til. No e ikkje vann den største faren her eg bor, har store vannen en 500/800 meter fra huset, men når vinteren kommer å minusgradene kommer snikende så blir det fort 10 minus og kaldere om natten og da vil 200l fat fryse rimmelig fort. E det noen som har troen på islasjonsmatter på 5cm tykkelse hadde hjelpt så pass at vannet ikke hadde fryst? Problem 2, mus og rotter liker å gnage på dette, og hadde vel likt seg i en sånn. Noen som lagrer vann ute?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Mai 2014, 12:29 
Avlogget

Jeg er nok ikke til stor hjelp dessverre, men det første jeg tenker på er å lagre vannet i en jord-kjeller dersom du har det eller mulighet til å få laget deg en.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2014, 23:32 
Avlogget

Jeg tenker på at med dagens trusselbilde og den spraying fra fly med ulike giftstoffer som foregår også pr. i dag (såkalte chemtrails) -ikke er gitt at vann ute i naturen kan forventes å ha drikkekvalitet, i verste tenkelige fall..

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2014, 23:34 
Avlogget

Kjellz skrev:
Jeg er nok ikke til stor hjelp dessverre, men det første jeg tenker på er å lagre vannet i en jord-kjeller dersom du har det eller mulighet til å få laget deg en.

meget god ide :) ikke alle av oss som har ei hytte i skauen, desverre

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2014, 07:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Umm...chemtrails? Hvor er foliehatten?

Om du skal lagre store mengder vann får du gå for en nedgravet plast- eller glassfibercisterne med 50 mm xps oppå og jord oppå der. Jordvarmen kommer til å forhindre at det fryser.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2014, 08:32 
Avlogget

Som et lite tilskudd i diskusjonen;

http://forskning.no/mat-og-helse/2011/10/kan-vann-bli-darlig

Så sånn var det... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2014, 15:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Glimrende artikkel! Skulle tro den var skrevet av preppere, for preppere. Men glassballonger...det må man få tak i.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2014, 17:31 
Avlogget

Er allerede preparert der; har jo vinbrygging (og øl) som hobby, og jeg bruker 30L plastdunker til gjæring fordi de er enkle å rengjøre, men for modning/lagring, bruker jeg 30L glassballonger; de holder nemlig oksygenet ute - noe ikke plastdunker gjør over tid (måneder), og spesielt rødvin kan oksydere hvis det lagres på plastdunker...

Bruktforretninger er en god kilde for gamle vinballonger. Jeg foretrekker de med klart glass, med trekurv rundt. Jeg pleier da å fóre trekurven med tre-ull, som lages ved å kløyve en trestokk/kubbe; helst fersk, på langs med en motorsag. Da får man lange fine sagflis-strimler...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2014, 21:27 
Avlogget

Vann er vann uansett, det kan bli utsatt for bakterier om det lagres for lenge. Det er fortsatt vann, det kan renses.
I gamle dager da rent vann var vanskelig å få tak i, spesielt i byene var det vanlig å drikke vin, sprit og øl.
Problemet med alkohol er at det trenger store mengder med råstoff, man får rett og slett lite ut av ressurser til ferdig produkt.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2014, 23:20 
Avlogget

saintja skrev:
Jeg tenker på at med dagens trusselbilde og den spraying fra fly med ulike giftstoffer som foregår også pr. i dag (såkalte chemtrails) -ikke er gitt at vann ute i naturen kan forventes å ha drikkekvalitet, i verste tenkelige fall..

Jeg er vel overbevist om at den største trusselen fly utgjør er å bidra til den globale oppvarmingen og bruke opp unødig mye olje...

Men... har ikke Europris brygggeutstyr? muligens glassballonger?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2014, 23:30 
Avlogget

Eller her:
http://humleogmalt.no/5l_glassballong
billigste jeg fant sånn med en gang. kjekke størrelse... Ikke alle eggene i en kurv osv...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support