Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 13:01 
Avlogget

Hei

Sitter og planlegger en BOB bag til å ha liggende i bilen, litt mat, litt vann, nødvedige redskaper og andre nødvendige ting. Så leste jeg det, at en plastikk flaske, vil slippe ut giftstoffer. Hvis det blir lagret vann på den, spesielt hvis den ble lagret kaldt. Er det noen som har kilder om det stemmer eller ikke stemmer?

Mvh

BOB

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 13:09 
Avlogget

Det stemmer. Derfor har vann du kjøper i butikken en holdbarhetsdato...
Men det er varme som slipper ut giftstoffene i plast raskest. Verfall Bisphenol A (BPA)
Men du bytter lett ut vannet med jevne mellomrom.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 13:27 
Avlogget

Er ikke helt enig i utsagnene her... Det kommer an på typen plast som er i beholderen man har vann i. Vanlige brusflasker (PET) er i og for seg trygge, men bakterier kan gro på den type plast, så gjenbruk av slike flasker er da ikke helt trygt...

Ta en kikk på denne siden:http://naturalsociety.com/recycling-symbols-numbers-plastic-bottles-meaning/

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 13:46 
Avlogget

Takker for svar :)

Etter å ha lest litt rundt, så virker det ut som at beste måten å lagre vannet på, er å ha de i glass beholder/flaske. Så bytte ut vannet, inni mellom. Det er vel 3mnd du kan lagre vann, så bør du bytte den ut? Hvis du ikke har noe oppi vannet.

Så derfor kom jeg på en ide, kjøpe en VOSS vann flaske (byr meg imot egenlig, men eneste jeg kommer på i farten)

1: Ta gaffa teip, rundt hele flasken (et par runder kanskje, og huske bunn av flasken)
2: Ta liggeunderlag, slik som man bruker på campingturer. Skjære den til, og teipe den fast rundt flasken.
3: Legge den i sekken/bag'en, slik at alt er klar
4: Noter ned, når du tappet vann i flasken. Sånt at du husker å bytte ut vannet inni mellom.

Hørtes det ut som en god/grei plan?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 14:03 
Avlogget

Altså, helt rent vann i seg selv går aldri ut på dato; det er hvor rén (eller ikke) oppbevaringsbeholderen er, tilførsel av luft som inneholder soppsporer, pollen osv., og sånne ting som gjør vann mindre drikkelig etter lagring.

En glassflaske som man har sterilisert ved f.eks. koking, hvor man har helt rent vann f.eks. rett fra et godt omvendt osmose filtersystem burde være like trygt og godt å drikke, mangfoldige år senere... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 14:13 
Avlogget

Ahh, ok.

Da lurer jeg på, om ide'en var god :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mai 2014, 18:17 
Avlogget

Hva skal du med gaffatape og liggeunderlag og greier? Hvis du vil ha med en termos i BOB tar du med deg det. Hvis du vil ha vann som ikke fryser putter du flaska innenfor jakka. Hvis du vil ha garantert isfritt vann i bilen hele vinteren fyller du varmtvann før hver tur.

Jeg bruker halvfulle plastflasker i bilen om vinteren og lar de fryse. Da har jeg alltid ren is eller vann om været vil det sånn. En frossen flaske tiner greit på kropp, men det tar tid. Flaskene som ligger i kupéen tiner når jeg har kjørt noen timer.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2014, 17:27 
Avlogget

Grunnen til gaffateip og liggeunderlag rundt flasken, var for at den ikke skulle knuses. Og skulle den knuses, så holder glasskårene seg på plass. Og ikke blir slengt rundt. Min hensikt, er ikke dra med meg vann inn og ut av bilen, men ha de liggenes til den dagen jeg trenger det. Om det fryser eller ikke fryster, det bryr jeg meg ikke om.

Det jeg bryr meg om er: eventuelle gifterstoffer plastflasken slipper ut, om korken/flasken skal få skade, og jeg får masse fukt i bilen. Derfor tenker jeg, glassflaske - gaffateip - liten bit (nok til å dekke flasken) rundt flasken = knus sikker flaske og vann.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2014, 17:41 
Avlogget

OK, om du bruker glassflaske er jeg med på tanken. Jeg hadde det for meg at Voss ble solgt på plastflasker, og skjønte ikke hva polstringen var til.

I min bok er det enklere å fylle nytt vann på plastflasker en gang i måneden enn å måtte lage en sterilisert hermetisk galvanisert platinabelagt rund-gaffet superflaske som holder i årevis. Jeg får sjekket lageret jevnlig og jeg kan bruke av det hver gang jeg er litt småtørst. Jeg bekymrer meg ikke for giftstoffer fra plast som tross alt er næringsmiddel-godkjent.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2014, 06:50 
Avlogget

Plastemballasje som har resirkuleringsmerket med 1, 2, 4 og 5 er som regel næringsmiddelgodkjent, og har ikke noen giftstoffer i seg. Men som nevnt; type 1 (brusflasker) kan være grobunn for bakterier, og det er mye derfor kjøpevann på flasker har en holdbarhetsdato...
Skyller man en brusflaske godt i 65-70 grader vann og tapper så rent vann på den, så skulle det ikke være noe problem å ha den liggende i bilen noen måneder... :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2014, 09:25 
Avlogget

Selv hadde jeg satset på dette.

http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-diverse-c-239_6/vannrasjon-4x125ml-p-833
Bilde

Intill jeg hadde fått tak i Mylarposer, forseglingsutsyr, og tilsettningsstoffer for langtidslagring av vann.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2014, 13:24 
Avlogget

Grunnen til at jeg er imot plastflasker:

" Plast er heller ikke bra for oss selv. Plastikken i flaskene går greit til bruk maks ett par ganger, men med en gang det tilføres væske til flaskene, eller flaskene blir brukt til oppbevaring av væske over lengre tid, slipper de bla. hormonforstyrrende stoffer ut i innholdet. (Det gjelder for så vidt alle typer plastikkbeholdere, bestikk osv) Spesielt om det tilføres varme eller ikke står kjølig hele tiden under lagring, vil de slippe slike stoffer.
Ergo, siden bruk av plastflasker bør unngås, og da også merbruk av samme plastflaske - så blir det ikke miljøvennlig siden man da til stadighet vil måtte bruke ressurser på å produsere nye, samt da få en enda større grad av forsøpling. Om man først skal kjøpe vann, så bør man gå for glass. Det er tryggest, og mer miljøvennlig enn de masseproduserte plastflaskene. :-) "

Kommentar feltet her: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2542

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2014, 14:13 
Avlogget

Synes ideen om glassflaske er bra BOB :)
Ang hva som er godkjent som beholdere for næringsstoffer vil jeg tilføye at dette har og er et tema blant mange ernærigseksperter, Norge tillater mye høyere giftstoff verdier av enkelte stoffer enn mange andre land. Så glass er nok en veldig god ide :)
Har ikke vann i sekken min selv, det finnes så mange vannkilder i nærområdet med fullt drikkbar kvalitet

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2014, 16:10 
Avlogget

Vann kan lagres svært lenge i plastflasker. Så framt de er reine og ikke slipper til bakterier tror jeg vann kan lagres i mange år. I jaktbua vår inne i Ryfylke har vi ikke innlagt vann. Det hentes i en bekk ca. 100m fra bua vår. Og vi oppbevarer det i 1,5Ltr brusflasker og i ei bøtte. Bøtta er til oppvask og slikt. Da vi dro fra bua vår etter siste jakthelg i forfjor høst, stod det ei flaske igjen full med vann. Da vi kom inn første jaktdag sist høst , var det sent på kveld og allerede mørkt. Litt late er man , og jeg åpnet vannflaska og prøvesmakte på vannet som hadde stått ett år. Ingen usmak, og det ble både drukket slik det var og brukt til kaffe neste morra. Helt ok. Det hadde nok vært frosset og tint igjen mange ganger , i løpet av vinteren . Tror vann kan lagres lenge, og at man ikke trenger high-teck utstyr for å lagre det heller.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2014, 23:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg leste en artikkel om det for noen år siden. her er en kortversjon: http://www.abc.net.au/science/articles/ ... 555698.htm

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: