Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 09:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Okt 2014, 00:42 
Avlogget

For øyeblikket ligger det 43 vinballonger, 4 vin ballonger og 6 glassballonger på Finn. Priser fra en hundrelapp og opp til snaut tusenlappen, hovedsaklig 25 - 30-liters. Det dukker alltid opp slike, ettersom glass var nær enerådende for hjemmevin og en god del sats frem til omtrent 1990... Har du flaks og tid til å vente kan du plukke opp noen som gis bort.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2014, 21:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Bare tips. Vann som fryser utvider seg. La det være nok rom i flasken så ikke den sprekker, er ikke mye det er snakk om.
men bare så du slipper at den revner eller korken sprekker av. (been there, done that :lol: )

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 16:08 
Avlogget

Hva med å lagre vann i slike kanner?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... 000023717/

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 17:40 
Avlogget

mcnabux skrev:
Hva med å lagre vann i slike kanner?

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... 000023717/

for "kort" tid går det nok bra, men over lengre tid (måneder/år) vil det bli bismak av kjemikalier fra plasten-spørsmålet er hvor bra det er på sikt.(helse)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 12:28 
Avlogget

Bruker noen slike kanner fra Coop med rød kort (beregnet for vann). Har sett at det kommer noen svarte prikker på bunnen av kannene etter en tid som er vanskelig å få bort. Er dette mugg, og er det i så fall farlig?

Jeg bruker de samme kannene til å fylle opp romtemperert vann i akvariet, så vannet blir byttet ganske ofte. Så tenker mer på hvordan det er med langtidslagring, da jeg har tenkt å kjøpe flere slike.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 14:01 
Avlogget

Ranglefant skrev:
Bruker noen slike kanner fra Coop med rød kort (beregnet for vann). Har sett at det kommer noen svarte prikker på bunnen av kannene etter en tid som er vanskelig å få bort. Er dette mugg, og er det i så fall farlig?

Jeg bruker de samme kannene til å fylle opp romtemperert vann i akvariet, så vannet blir byttet ganske ofte. Så tenker mer på hvordan det er med langtidslagring, da jeg har tenkt å kjøpe flere slike.

Ikke legg å vite hva dette svarte kan være ut fra beskrivelsen din. Prøv å vaske og desinfisere kannene før du fyller dem, og tilsette litt klorin før du lukker kanna. Da hindrer du mye rart i å overleve i vannet. Er det denne kanna du snakker om? I så fall ser det ikke ut til å være feil på kanna, næringsmiddel-godkjent betyr trygg plast.

Ikke bruk vann med klorin i akvariet!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 14:14 
Avlogget

Fossegrim skrev:
Ranglefant skrev:

Ikke legg å vite hva dette svarte kan være ut fra beskrivelsen din. Prøv å vaske og desinfisere kannene før du fyller dem, og tilsette litt klorin før du lukker kanna. Da hindrer du mye rart i å overleve i vannet. Er det denne kanna du snakker om? I så fall ser det ikke ut til å være feil på kanna, næringsmiddel-godkjent betyr trygg plast.

Ikke bruk vann med klorin i akvariet!

Er den ja. Har hatt i litt vaskemiddel og skyldt godt. Hvor mye kloring?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 14:28 
Avlogget

Ranglefant skrev:
Hvor mye kloring?

En spiseskje i ti liter vann skal være rikelig.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 14:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tenkte det kunne passe å gjenta noe jeg har skrevet før:

Ja, et par dråper ren klorin av typen uten furunålslukt el.l. bør holde til norsk kranvann. Jeg har likevel brukt en drøy teskje (5 ml måleskje), dvs latt det renne litt over, til en 25 litersdunk. Det skulle bli noe sånt som 4-5 dråper per liter, forutsatt 20 dråper per milliliter. Dessverre kan jeg ikke finne kilden min for dette i farten, men her kan man finne støtte for dette:

Sitat:
Sodium hypochlorite has been used for the disinfection of drinking water. A concentration equivalent to about 1 liter of household bleach per 4000 liters of water is used. The exact amount required depends on the water chemistry, temperature, contact time, and presence or absence of sediment. In large-scale applications, residual chlorine is measured to titrate the proper dosing rate. For emergency disinfection, the United States Environmental Protection Agency recommends the use of 2 drops of 4% to 6%[7] household bleach per litre of water. If the treated water does not smell of bleach, 2 more drops are to be added.

Many who would prefer to store drinking water on a long term basis for emergency use should consider following the same treatment protocol during the storage process (and not when the time comes to access the water); typically using the 'additional' treatment rate of approximately 15 drops per gallon of water (~1 spoon full per 7 gallons of water) unless the water is from a municipality and is known to be free of excessive contaminants and already contains a certain amount of sodium hypochlorite. Note that you should confirm that the water has a bleach scent after sitting for half an hour. Additionally, dumping the water and replacing it every 3~5 years is recommended. Washing out the food grade containers (usually made of polyethylene) during this time is encouraged by using warm soapy water or alternatively a solution of water with heavy concentration of bleach (10x 'additional' rate) followed by rinsing with clean water.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_hyp ... _treatment

VIKTIG: Klorin er ustabilt. Dvs at det brytes ned over tid. Dersom man bruker gammel klorin, må man derfor øke doseringen. Som Steinhammer skriver skal det derfor lukte svakt av klor en halvtime etter behandlingen. Da har man tatt høyde for at den kloren man har ikke lenger er så sterk som den en gang var.

Hvor ofte skifte ut vannet? I sitatet over nevnes det hvert 3. til 5. år. Personlig foretrekker jeg å gjøre det oftere. Ikke fordi det ikke ville vært trygt med 3 år, men for å unngå for mye "plastsmak". I "survivallitteraturen" anbefales som regel hver 6.måned. Men man kan jo bruke litt sunn fornuft og vurdere litt selv i forhold til hvordan vannkvaliteten er der en bor.

Her er litt mer interessant lesing: http://fycs.ifas.ufl.edu/foodsafety/PDF/water.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2016, 18:04 
Avlogget

Så et tips om å fylle bunn av fryser med vannkanner (fylt 75-80%).
(I mitt tilfelle hjelper det mot et nederste lag I fryser som aldri blir brukt :lol: men det holder også fryseren kjølig lengre ved strømbrudd, og man har også tilgang til kaldt vann :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support