Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2018, 23:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 122 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mat og politikk.
InnleggSkrevet: 24 Apr 2012, 18:03 
Avlogget

http://www.adressa.no/meninger/article1811489.ece

Her i landet og mange steder i verden forøverig skjer det ofte at matjord dyrkes ned, og at det og produsere mat ikke er viktig nok i forhold til å få en ny motorvei. Det er på tide at vi som forbrukere og mennesker tar grep. Det er en ting og ha mat for seg og sine, men vår egen hverdag blir mye tryggere om det store flertallet også har mat. La oss bruke de sosiale mediene vi har til rådighet til og spre dette og hint, og håpe at folk skjønner alvoret før det er for sent. Kanskje er det ikke noen vits i å forsøke. Kanskje er det ikke noe vi kan gjøre. Men, når vi en dag står foran perleporten (eller trappen ned til Hel), vil det ikke ligge mer ære i og si at man forsøkte?

Ting kan ikke fortsette slik, på en eller annen måte. Jeg vil i alle fall gjøre noe for at ting skal forandre seg til det bedre! :)

http://www.adressa.no/meninger/kronikke ... 303691.ece er en annen god kronikk.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Frøyatro den 29 Aug 2012, 17:14, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Mat og politikk.
InnleggSkrevet: 24 Apr 2012, 18:06 
Avlogget

Hvis noen av dere har hørt om det lille afrikanske landet Malawi, gjetter jeg på at det er hungersnøden landet opplevde noen få år siden som dere forbinder med landet. Siden da har landet subsidiert landbruket sitt, slik at bøndene får kjøpt billig såkorn og kunstgjødsel. På fem år gikk landet fra å være rammet av hungersnød, til å kunne eksportere mais til naboland i nød.

Siden landet også har opplevd hungersnød, bygger myndighetene der siloer for å sikre mat til folket i tilfelle det kommer dyrtid igjen en gang. Til sterk kontrast fra Norge, får vi vel si!

EU og Verdensbanken har kritisert Malawis regjering fordi de subsidierer jordbruket sitt, og har satt sterkt press på at de skal slutte med dette. EU presser også på Norge at vi ikke skal subsidiere vårt jordbruk.

La oss da bruke Malawi som eksempel! Det er en menneskerettighet og være mett, og det er opp til alle og enhver og sørge for at det skjer. Myndighetene i et hvert land har en forpliktelse for sine egne innbyggere og sikre at de har mat. Se til Malawi!

http://svtplay.se/v/2447704/miraklet_i_malawi

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2012, 00:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er direkte skammelig at selv et patetisk mål på 50% selvforsyning ikke blir møtt! Desverre er nok dette en økende problemstilling mtp den urbaniseringen av samfunnet vi har der målet er at alle skal bo tett i tett som en flokk burhøns.
Jeg er redd Norsk politikk ikke vil forandres nevneverdig, og jeg er kynisk nok til å tro at nordmenn flest ikke bryr seg om hvorvidt vi er selvforsynt.

Nettop det med at Kina og India skaffer seg matjord i Afrika får alarmen til å gå hos meg. Det er allerede i dag 1 milliard(!) av dagens 7 milliarder mennesker som sulter. Ta i betraktning eksplosiv befolkningsvekst, mindre matjord, ekstremvær som ødelegger avlinger og du har oppskriften på global matmangel. Som artikkelen riktig påpeker kommer sannsynligvis kjøpekraften vår til å bety null og nada den dag vi får global matmangel. Da kan vi sitte der med mat til 50% av befolkningen og bestemme hvem som skal spise og hvem som må sulte i hjel. Har en følelse av at det ikke blir de ansvarlige på stortinget.... :evil:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2012, 19:13 
Avlogget

Hva? Tror du virkelig at våre kjære folkevalgte på stortinget ville spise seg mette mens folk sultet rundt om kring i vårt ganske land? Hvor har du fått en slik ide i fra... ;) Jeg husker da Lars Sponsheims utrolig fintfølende kommentar angående svenskehandelen, om at det ga han blaffen i for han hadde råd til og kjøpe mat selv. Nå begynte forresten Gatas Parlament sin sang "spis de rike" og surre oppe i hodet mitt...

Jeg ser ikke noen snarlig politisk løsning, ei heller at den norske folkemassen kommer til og åpne øynene i dag eller i morgen. Men jeg vil gjøre mitt beste i å få folk til og forstå at det er vi som velger folka på stortinget (antagelig i alle fall!) og det er vi som bestemmer hvilke kapitalister vi vil kjøpe hos. Så stå på krava! 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2012, 18:30 
Avlogget

Ok, jeg har alltid ant at USA var et spesielt land, og at USA's myndigheter var ytterst tvilsomme... Men ved Frøy og Frøya, jeg er fordømt glad for at jeg bor i Norge etter og ha sett dette filmklippet!

http://farmageddonmovie.com/

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2012, 19:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Apropo korn: http://www.hegnar.no/okonomi/article691943.ece

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2012, 22:11 
Avlogget

Urovekkende lesning zXc... Leser også at Finansministeren vår vil ha økte krisebuffere i bankene i påvente av urolige tider... Om vi bare kunne forstå at det er mer enn bankene våre som trenger noe og tære på. http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... 395039.ece

Jeg føler meg stadig gladere over kjøkkenhagen min etterhvert som jeg forstår mer av den verden jeg lever i!

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2012, 22:30 
Avlogget

En gammel artikkel, men jeg føler den er like aktuell i år som vi har enda mer import igjen... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 653172.ece Rimelig sikker på at den er blitt postet før her, men men. Det får så være. Fint å få litt aktivitet på denne tråden også, synes jeg.

Så i den anledning slenger jeg like godt ut denne, og håper folk støtter opp om bøndenes krav. http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 25164.html

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2012, 15:49 
Avlogget

Denne siden burde jeg kommet med før, og det er vel ikke noe nytt om at fisken som går tapt på grunn av EU regler. Men omfanget overrasket meg likevel! Anbefaler denne siden: http://www.fishfight.net/ Og dokumentar serien som han lagde. Samme kar som står bak river cottage serien faktisk! :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 04:09 
Avlogget

OK, jeg regner med at dere begynner og bli ganske lei av alle postene jeg kommer med i denne tråden! ;) Men, jeg håper dere lever med det. Jeg er overbevist om vi ikke kan leve i vår egen lille boble, men faktisk må se litt rundt om kring. Og at hvis vi engasjerer oss kan vi få til mye for å bedre vår egen situasjon samtidig som vi hjelper de rundt oss! :mrgreen:

"I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet den kr 5,79/l.
I 2010 fikk bonden kr 4,43/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet 187,68 per kilo.

Fremdeles noen som tror at det er bøndene som er årsaken til de "høye" matvareprisene i Norge? Det er enormt mange som gir opp å drive med matproduksjon i Norge. På verdensbasis regnes matmangel som en av de største truslene for fremtiden. Skal vi belage oss på import?"

Denne gikk litt rundt på facebook en stund, og jeg synes det er på tide at bøndene får skikkelig lønn for å produsere mat. Det er tross alt et fåtall av oss i Norge som kan det de ofte har brukt generasjoner på å lære seg.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 06:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, jeg blir ikke lei i alle fall. Bare fortsett du!

Selv kjøper jeg en god del på Bondens marked og direkte fra bønder og småskalaprodusenter i nærheten. "Kortreist mat" er et begrep som det burde skapes mere blest omkring.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2012, 12:37 
Avlogget

Takk for oppmuntringen Bamse! :D Flott og se at det jeg skriver faktisk blir lest, selv om jeg nok ikke hadde sluttet uansett!

I Hommelvik kommune har de i år plantet 17. 800 frukttrær og bærbusker i midtsandtangen friluftsområde. I tillegg plantes det rabrabra, og det anlegges en urtehage med timian, oregano, gressløk, løpstikke og rosmarin! :mrgreen: Til glede for alle som kommer dit.

Det sto i adresseavisen fredag den 25 mai 2012, og har tittelen Midtsandtangen befruktes, men jeg finner dessverre ikke artikkelen igjen på nett.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2012, 20:54 
Avlogget

Og her er en artikkel FruIsbjørn har lagt ut på bloggen sin! Todmorden, byen som skal bli selvforsynt innen 2018! http://www.dailymail.co.uk/femail/artic ... L-veg.html

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jun 2012, 21:48 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Og her er en artikkel FruIsbjørn har lagt ut på bloggen sin! Todmorden, byen som skal bli selvforsynt innen 2018! http://www.dailymail.co.uk/femail/artic ... L-veg.html

Det var hyggelig, jeg skulle akkurat til å skrive at jeg også med interesse leser det du skriver her! :P

Forøvrig fant jeg ihvertfall dette om Midtsandtangen:

http://www.doffin.no/Search/show/Search ... =JAN155841

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jun 2012, 21:52 
Avlogget

USA er virkelig et merkelig land. Her er det en kvinne i Tusca hvor de lokale myndighetene raserer hagen hennes, fordi den angivelig ikke møter stedets standard.

http://foodfreedomgroup.com/2012/06/18/ ... le-garden/

Her i Norge har vi mange rare regler, og USA har en tendens til å eksportere idiotien sin videre... Best og være litt på hugget her føler jeg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 122 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support