Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Des 2018, 11:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 09:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Fikk tilsendt en link fra bergens tidene i dag om matkøer i Bergeni regi av kirkens bymisjon.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Matko-m ... 85723.html

Det første som slår meg på bildet er at slike HH støvletter er ikke billige, så har man råd til dem forbauser det meg at man ikke har råd til mat!

Hva tror dere, er dette reelt fattige mennesker eller er det bare mennesker som ser en mulighet til å få gratis mat?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 11:04 
Avlogget

Jeg tipper dette er narkomane og papirløse immigranter.

Har vært noen avisoppslag om en del spanjoler som har bodd på gaten her i Bergen. De solgte alt i Spania og flyttet til Norge fordi de ble fortalt det var lett å få jobb. De kommer hit uten en ord engelsk og begrenset penger.

Angående klær er det nok et par snyltere i den flokken, men man finner mye rart på Fretex.

Angående fattigdom i Norge. Jeg kjøper den ikke. Det finnes selvfølgelig folk som er veldig uheldig og faller mellom 2 stoler. Man får ikke pengene av NAV i tide, man har gått bannanas med kredittkort etc.

Vil du se fattigdom så må du ut av Norge.

Litt tall fra NAV:

// Nøkkeltall

67 669 Registrerte arbeidsledige
26 007 Tilgang stillinger
5,4 % Sykefravær (legemeldt)
168 900 Mottakere av arbeidsavklaringspenger
306 653 Personer med uførepensjon

Ledige stillinger på FINN.no : 18 104 stillinger i 9 183 annonser.

Mine kone sine foreldre måtte flytte rundt i Storbritania for å få jobb. Når de ikke hadde jobb lengre så måtte de pakke sakene sine og flytte videre. Dette med 2 små barn! Ikke sitte og syte på at Staten ikke betalte dem nok arbeidsleighetstrygd. I England får du knapt trygd som er verdt å leve av! Om du reiser nord for Manchester i nord vest England så finner du fort en fattigdom da alle gruver og fabrikker er lagt ned eller flyttet utenlands.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:05, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 12:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Vil ikke spanjoler ha rett på sosialhjelp i Norge?
Mener jeg har lest tidligere at mennesker fra EU-land bare trenger å jobbe en eneste dag i Norge for å ha krav på alle mulige ytelser fra NAV.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 13:39 
Avlogget

Ja vi betaler gledlig ut til alle som ønsker.
Mens skoler og gamlehjem forfaller, Norge i et nøtteskal

Vet det er satt på spissen, men ...

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 14:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det er jo et lite paradoks at mens staten går så det suser er de fleste kommuner mer sør-europeisk av seg. Merket meg at dette mat-iniativet ikke hadde kommunal støtte men ble driftet av lokale matvarebutikker som donerte varer.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 17:25 
Avlogget

Du må jobbe 2-3 måneder før du har rett på trygd!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:05, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 19:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Tja, det holder med oppholdstillatelse og graviditet så er det ikke lenge før pengene strømmer inn på konto. Det er mange som bevisst drar til Norge for å stifte familie pga ytelsene de har krav på.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 01:27 
Avlogget

Fattigdom i Norge er helt reell, og det er fort gjort og havne utenfor. Det er ikke slik at alle får massevis av penger fra NAV. Det er en viss prosentandel av den lønnen du hadde før, og dette varer bare et år. Etter det er det sosialstønad, som er enda mindre. Om du da har masse gjeld, noe som er fort gjort hvis du begynner og ramle av lasset, og sitter der med barn og bolig, skal det ikke mye til før du må ha gratis mat. Dette trenger ikke og være papirløse immigranter eller narkiser, men vanlige mennesker som rett og slett ikke får seg jobb. Fine klær kan stamme fra bruktbutikker, eller være etterlevninger fra en mer gyllen tidsalder.

Gullars, siden du faktisk er Bergenser, kanskje du kunne gi oss en på stedet rapport derifra? Den boken du følger nevner vel noe om og hjelpe de fattige, og slikt... Eller? :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 11:18 
Avlogget

Ser at jeg kanskje var litt krass i mine uttalelser. Kanskje jeg får ta på meg hobodrakten og gå ned å høre! ;)

Som jeg sa, ja jeg er fullt klar over at man kan falle mellom 2 stoler, eller være maximal uheldig. Det er jo derfor vi prepper.

Ingenting gjør meg gladere enn å hjelpe folk i vanskelig situasjoner. Via menigheten min så har jeg hjulpet en del spanjoler med huslys, mat og siden jobb. Så jeg er ikke så brutal som jeg høres ut Frøyatro :mrgreen:

Bibelen sier at man skal hjelpe folk i nød, definitivt. Bibelen sier også at man ikke skal være lat! Så får alle ha sin mening om hva man klassifiserer narkomane!

Så sant NAV ikke kødder det til så kan man faktisk få en second chance i Norge, kontra feks India der man forblir fattig om man blir født fattig eller født inn i feil kaste / familie.

Angående klær så er det utrolig utvalg man kan finne på feks Fretex.

Angående jobb så er jeg enig at noen vil ha problemer, men største problemet er vel at folk i Norge ikke er villig til å flytte på seg for jobb slik som jeg nevnte om Storbritania eller USA der slikt er helt vanlig. Da ønsker folk heller å gå på trygd 5-10 år i håp om at noe dukker opp i bygden. De aller værste i dag for å skaffe jobb er store hull i CV`n.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:06, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2012, 11:19 
Avlogget

Har fått med meg at du er en bedre mann enn det du av og til legger opp til på postene dine Gullars! Men så lenge du tilhører denne menigheten din er jeg nesten programforpliktet til og dukke deg en gang i blant. Og siden jeg regner deg som en venn er jeg definitivt nødt til å lange uten noen spark! :mrgreen:

Jeg er enig i at det er noe fundamentalt galt med arbeidsmoralen til en del mennesker. Kjenner selv ungdommer som i årevis har mottatt trygd uten å ha gjort noe særlig arbeid. En hadde riktignok utplassering på sykehjem et år, jeg forstår ikke hvorfor ikke denne ordningen videreføres. Det er sunt for alle og ha noe og gå til, i stedet for å gå hjemme.

Noe av problemet er vel faktisk at det forventes at NAV skal gjøre alt for en, i stedet for at NAV er et verktøy en selv skal benytte seg av! Og urealistiske forventinger til hva samfunnet faktisk skal gjøre for deg! Traff en venninnne av et vennepar her for noen måneder siden, og hun presterte og slenge ut av seg at hun "følte seg straffet av NAV fordi de kuttet i stønaden hennes nå som hun jobbet"! :shock: Og hun er en voksen dame med et kvart århundre bak seg! Da jeg hørte det var det såvidt jeg ikke ramlet av stolen, og jeg hadde veeeldig god lyst til å fike til henne. Gjorde det ikke, da jeg egentlig er en ganske fredsæl mann, men du verden det er noen der ute som kan teste selv min tålmodighet!

Her er forresten en linke til en av disse "trygdesnylterne" som det snakkes så mye om i media. Jeg må si at jeg har ikke så mye sympati til overs for denne fyren heller!

http://www.dagbladet.no/a/20924592/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 14:46 
Avlogget

Jeg har lest at i Statene har man en type " SOS " for forsikringselskapene der man kan tipse folk som svindler sitt forsikringselskap. Om det stemte fikk man faktisk belønning for tipset!
En finnerlønn rett og slett!

Når de intervjuer "fattige" folk i Norge så synes jeg de alltid har røyken i kjefeten! Det har de råd til! :lol: Hvor mye er en 20 pakning Prince i dag? 100 lapp? Det er 1 kg laksefilie eller 8 glass med valgfritt syltetøy på Coop OBS bare for å ta et banalt eksempel. Jeg kjenner ikke akkurat noen " fattige " mennesker i Norge, derimot kjenner jeg en del som har en lavere inntekt.
Det som slår meg som oftest er prioriteringen de bruker pengene sine på!

Ikke rart man forblir fattig om man bruker pengene sine på gadgets og røyk! Man får jo ikke spart opp noen midler!

Frøyatro jeg husker jo din historie veldig godt, og hvilken situasjon din stakkars mor kom opp i!

Hvordan påvirket det din bruk av penger og tenkemåte videre i livet?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:07, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012, 18:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Et moment som ingen har nevnt foreløpig, er hvordan fattigdom blir definert i Norge. Så lenge det dreier seg om en "relativ fattigdom" vil vi alltid ha fattige. Les hva Wikipedia for øyeblikket skriver om dette:
Sitat:
Ved relativ fattigdom, er fattigdomsgrensa det som trengs for å leve et anstendig liv sammenlignet med andre mennesker i samme samfunn, for eksempel relativt til de andre innbyggerne i et land.

Relativ fattigdom er fattigdom sett i forhold til en gruppe. Det er altså ikke bare snakk om overlevelse og tilfredstillese av grunnleggende behov, men at levestandarden blir sett i forhold til det samfunnet man lever i. Fattigdomsgrensa i Norge er for en husholdning 196.000 kroner i året (år 2008) etter OECD-normen (50% av medianinntekten). Det er denne normen som brukes i Norge, og gir 200.000 fattige. Etter EU-normen er fattigdomsgrensa for en husholdning i Norge 235.200 kroner i året (år 2008) (60% av medianinntekten), og gir 600.000 fattige [1].

Forøvrig har jeg også lagt merke til den sigaretten.......

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Vesteråling og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: