Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Mai 2018, 22:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Slakting...
InnleggSkrevet: 29 Jun 2013, 10:10 
Avlogget

Vil anbefale å få seg ett kurs i slakting av litt forskjellig type vilt.

Er man heldig så få man trene litt på dette også, så får man bedre utnyttelse av viltet og kan bruke det meste.

I en SHTF situasjon der folk tjuvslakter det de kommer over og gnager på ett lår hver seg gir dårlig utnyttelse.

Bare en tanke etter å ha vært i selskap med mange "ikke preppere" som uttalte seg om hva de ville gjøre i en SHTF situasjon.

*skremmende, mye av det som ble sagt*

Topp

Innleggets emne: Re: Slakting...
InnleggSkrevet: 30 Jun 2013, 19:14 
Avlogget

Enig. Har henta kyllinger så her blir det vel oppfriskning av gammal, lærdom etterhvert som det blir galing i hønsegården.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 25 Apr 2014, 20:07 
Avlogget

For å forberede seg, så vil jeg anbefale å kjøpe hele eller halve slakt (Gris, Sau, Lam Killing (kje(Babygeit :-) ))) Selv om du bor i leilighet med kun en liten fryser, så har du plass til å partere og ta vare på et killing slakt.
Tips, Ultra på Østlandet har akurat hatt det på salg. En lårstek veier ca 7-800 gram med ben, så det sier litt om størrelsen.
Og Killing smaker NYDELIG! absolutt ikke stram lukt/smak (som av gammel geit) og absolutt ikke som lam.

Og hvis man ser på youtuben så finner man gode instruksjoner. Det var slik jeg lærte meg å stykke opp mitt første jaktbytte :D

For de som måtte være bekymret for slikt, så er det absolutt ikke "grisete" og mye blod o.l. Og det kan være greit med noen til å hjelpe til å holde, men vær da VELDIG forsiktig med skarpe slaktekniver. Og ja, skarp kniv er et must!

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 00:18 
Avlogget

Å kunne slakte er et must, noe alle bør kunne. Det finnes også noe norske video'r som viser kordan man skal slakte det meste.

Tuben e ikkje alltid det beste stedet å velge, de fleste video eg har sett på tuben tenker ikkje mye på hygene å bakteriere når de slakter, eneste som står i hode er at det skal ta 1 minutt å slaket et stort dyr, og det blir bare feil.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 20:06 
Avlogget

Kan anbefale denne serien. Er for rådyr (veldig likt lam i størrelse) og veldig likt alt av hovdyr i anatomi.

http://www.youtube.com/watch?v=tudPGNL9LK0

Og ja, hygienen er veldig viktig!

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 00:45 
Avlogget

Pokker... skulle øsnke jeg hadde sett denne tråden, før jeg stol med blod opp til amrene i et rådyr... Men hodelykt, forsiktighet og gode råd på tlf og sms tror jeg berger. Men fy pokker så lang tid det tok å kveren 4 kilo med kjøtt med håndkvern...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 09:48 
Avlogget

Å slakte er igrunn litt selvforklarende. Forskjellen mellom en som er flink til det, og en som ikke er flink, er tiden som går med. Og hvor mye søl man lager. Hvis man bare husker på én ting. Hygiene. At pelsen på dyret ikke kommer i kontakt med kjøttet og at endetarmen fjernes uten at lorten kommer inn i dyret. Jeg har alltid med meg en pakke engangs hansker ( type som ligger i førstehjelpskrin) for bruk til slakting. Og de er ikke for å beskytte meg mot slaktet, men for å beskytte slaktet mot meg. Når man er en dag i skogen, så er man ikke ren lenger. Kanskje man har pisset, eller det som værre er. Eller andre ting. Når dyret ligger der er det ikke alltid en bekvemmelig bekk i nærheten der man kan vaske seg før man begynner å vomme ut. Mange jeger og fiskeforeninger arrangerer slaktekurs , og også slaktkontrollør kurs , så det skulle ikke være så vanskelig å få lært seg basisen.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 10:17 
Avlogget

He he ja... nå har jeg høt at det ikke er så bra å vaske ut med vann også....
Men jeg tror utfordringen her er som på så mange andre områder, ¨få ut fingeren gjøre det, som du sier det er nok ikek vanskelig å få tatt et kurs å lære det. Men å komme seg på det kurset derimot.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 15:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Synes selv det var vanskelig å slakte kaninene, spessielt siden jeg skulle prøve å ta vare på skinnet. Men i tillegg så vil jeg nok ha et bål eller noe varme når jeg skal slakte neste gang. Dette var i skumringa, så jeg måtte bruke hodelykt (slik som Filbert), akkurat rett etter det hadde kommet snø.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 18:23 
Avlogget

Jeg er ikke erfaren storvilt jeger, men jeg har nå fått vommet noen dyr -dåhjort, og hygiene er veldig viktig, og her hjelper ikke med video, her må man ha "hands on" erfaring. Har jaktet siden 2007, sett mye vomming, trudde jeg kunne det, helt til september i år, da vommet jeg mine første dyr.. oi oi oi ! Trudde jeg viste dette -hadde jo sett på og hjelpet andre, men her er det et ord... trening, trening og trening...
Nå vommer jeg for alle som er med på jakta :) "alle" kan partere/slakte dyr.
Vomme og flå er det "vanskelige" her syndes det mye på hygiene.
Og jo bedre kule (dyrere kule) jo mindre kast får man av kjøttet...

Mitt råd til de jegerne som bare ser på, på med hansker og få praktisk erfaring, lukter litt, men så mye gøyere å være med på hele prosessen! !

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 19:14 
Avlogget

Har ikke ekstrem lang erfaring selv, men har da slaktet endel egenhendig.
Det som ble nevnt lengre opp i tråden er rimelig godt sakt.
Sitat:
Forskjellen mellom en som er flink til det, og en som ikke er flink, er tiden som går med.

Det er absolutt sant, det går med en kveld (og en rygg) på å partere å pakke for meg. :lol:
Det er ikke så vanskelig å ta vare på så mye som mulig.

Skuddplassering er alt, prisen på kula er nesten ubetydelig ift plassering av skuddet...
Om det er en Fusion til 13kr eller en Norma variant til 60kr...
Når det er snakk om 100kg kjøtt, så er prisen på skuddet ubetydelig. Så ja, man kan gjerne kjøpe dyrere skudd,
men en smell til 60kr er ingen garanti for noenting...

Jeg er såpass opptatt av dyrevelferd at jeg ser mer etter en kule med dødlig effekt en en kule med pen sårkanal.
Disse to tingene er vel motstridige? Får ikke pose og sekk...
En pen å pyntelig sårkanal uten blodslått kjøtt betyr mindre dødlig effekt... Uenig? (& mindre blod å spore etter.)

(I år har jeg brukt Fusion for jeg har stort sett gått Rådyr, men har ingen problemer med å sende Fusion etter Elgen heller.)
Gjennomskyting og en passelig stor sårkanal og sjokkeffekt, gjør det en kule skal gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 19:34 
Avlogget

Skuddets plassering er viktig- helt enig, men nå som det er jeg som vommer så ser jeg fort om kula er billig eller ikke, de billige har en tedens til å "slippe" bly rundt i dyret og således ødelegge mye mer kjøtt og da er jo litt av vitsen borte for min del, jeg skyter ikke dyret for å drepe det, men for å "høste" kjøttet...

Derfor er det viktig (mener jeg) at kula er av bedre kvalitet -for å ta vare på kjøttet.
Med riktig plasering så dør dyret uansett hva kula koster -men billig kule = mindre kjøtt.

Veldig Gode skudd i 30.06 koster fra 25 kr smellet, billige fra 8 kr - men da taper man mye kjøtt!
Og 17 kr for -tja- 3-8 kg ekstra kjøtt er billig... :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 20:44 
Avlogget

Nå handler denne tråden om slakting, og ikke om kulevalg...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 20:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er jo sant nok det, men det er interessante refleksjoner likevel. Kanskje det er mulig at de som Team M og KidBot starter en egen tråd om dette - kopierer sine innlegg over i den. Eller vi kan splitte denne.... Skuddskadet kjøtt er jo et vanlig tema blant jegere som jeg ikke kan huske er diskutert her før.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2014, 21:14 
Avlogget

* Ødeleggelse av kjøtt pga dårlig kule / dårlig kuleplassering har alt å gjøre med slakting og trådens tema det også...

Ja om det er snakk om kuler som er så dårlige at de går i oppløsning i dyret (uten å treffe bein) så er det selvfølgelig en dårlig kule man har brukt...
Vi får vel legge skuddskade på slakt dødt. *pun*
legger ved en link : http://hjortefot.blogg.no/1348351745_va ... isjon.html

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet