Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 00:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Slakting...
InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 00:01 
Avlogget

Har det siste året vært med å slakte & vomme & prossesere kalkun, sau og hjort. Så har jeg skutt noe ender nå i høst.

En meget lærerik prosess med hands on. Fra et dyr vandrer rundt til det er klart for ovnen går utrolig fort.

Slakteutstyr: Hagle, .308 & ikke minst Mr Machete og mange skarpe kniver.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2014, 01:02 
Avlogget

Det å partere kjøtt er noe alle klarer?
Alle klarer da å gi seg i kast med sikringsskapet ;)
Har sett så mye fæl partering at hadde dem jobbet i et slakteri hadde dem fått sparken på dagen :)
Var med et slakter lag som hadde sin egen kar som hadde partert i 10 år, øya gikk trill rundt for meg når jeg så hva han gjorde med kjøttet. Prøvde å forklare han en annen måte å gjøre på.
Det var som å prate til den berømte veggen, for han som han sa hadde gjort dette lenge og aldrig fått noen klager.
Kanskje ikke så rart har jeg funnet ut av, for de fleste som spiser slaktet bryr seg lite om det er lite biffer og mye kjøttdeig.

Storfe som er lik elg i anatomi er tidkrevende å skjære.
En erfaren kjøttskjærer som jobber akkord, klarer å skjære 3-4 dyr på en dag.
Selv dem som sier at dem har mye erfaring har når det kommer til stykke 0 erfaring å partere ordentlig.
Det tar måneder og år å lære, og den eneste måten er å lære i et slakteri eller fra erfarne kjøttskjærer, hundrevis av dyr trengs å bli en dyktig kjøttskjærer.

Ødelggelse av kjøtt på grunn av dårlig kule eller feil skudd er det en del av, det er ikke stort man kan gjøre med det.
Har sett flere ganger der 30-40% av dyret der kjøttet bokstavelig talt er borte eller så dårlig at det har måtte kastes.

Modning er også en viktig prosess.
Noen og det er faktisk mange som mener er at når kjøttet har ligget på modning så lenge at kjøttet begynner å dryppe da er det klar til skjæring.
Tempraturen har alt og si, minus grader og opp til 10 grader er for kaldt.
10 grader til 12-13 grader er passe og 1 uke er nok.
Det kan modnes mer med da først etter at det er skjært ned, og fraktet hjem, kan det godt ligge i kjøleskapet i over en uke til. Eller fryses ned til senere bruk.
Dette gjelder elg, rådyr, sau noe kortere tid.

Gris tar kort tid å partere og har en helt annen anatomi en elg og storfe.
Gris skal nesten ikke modnes, kun avkjøles til det brukes, fra noen dager eller fryses ned.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2014, 02:24 
Avlogget

13 grader å 7 dager altså? (91 døgngrader)
+ 5 grader å 7dager til? (35 døgngrader)
= 124 døgngrader???
Klarer ikke si meg enig i det.

40 døgngrader er normen, 40-60 døgngrader er mest vanlig..
Ideel temperatur er ~ 8grader...
Under 2 grader stopper mørningen å kjøttet vil ikke mørnes mer (døde enzymer)
Over 14grader å bakteriene formerer seg raskt...

Noe som er fint når man skyter dyret en helg å kan hengde det i kjølerom ~8grader, så får man skjære ned neste helg...
8grader * 7dager = 56 døgngrader... (Så får man vurdere om man vil mørne ytterligere etter partering)

Om man Skjærer ned å vakumpakker samme eller neste dag så blir det noe annet...
Da kan man foreksempel mørne i kjøleskapet i 14dager eller mer, ingen tilgang til luft gir en annen mørningsprosess...
4 grader * 21 dager = 84 døgngrader foreksempel, det går...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2014, 07:36 
Avlogget

Tråden trenger egentlig ikke noe svar, men jeg må si det at jeg heller vil ha en som er uerfaren til å partere enn en som er uerfaren vommer... det skal så utrolig lite til før man ødelegger hele dyret hvis man vommer feil. Har selv sett folk som ikke er så nøye, det var etter at jeg begynte å vommer selv, så så jeg en som ikke var nøye hverken med avføring eller mage innhold, så det ble kast av mye kjøtt!!! Når man partere så er det ikke "fare" for å gjøre feil, om indrefilet er litt mindre enn optimalt og man får mer kjøttdeig er ikke så ille vesentlig for min del, man får jo kjøtt uansett... og jeg hadde nok aldri i verden hatt mer enn 60 døgn grader før partering.

Både ved flåing og voming er det faktisk å foretrekke en vanlig kniv med vender for bukåpner (slik kniv koster 425 kr på xxl -og er optimalisert for bruken:) ) og ikke en svær masjettekniv -da risikerer man så uendelig mye mer sår kutting og enn risikerer mye tap av godt kjøtt pga dårlig hygiene ved sår kutting gjennom pels/magesekk og andre indre organer, første dyrene jeg vommet brukte jeg en litt stor jakt kniv og med nå erfaring kan jeg da si: bedre med mindre kniv. -tilegnet til bruken enn en svær kniv. Det går med stor kniv men koster så mye mer arbeid og pirk...
det er smidigere/lettere med et tilpasset verktøy/kniv....

Lite tips her. Prøv å skaffe et eldre brus kjøleskap. Da har man plass til 2 rådyr eller en dåhjort og heng kjøttet opp der, og sett den på ca 8-10 grader søndag til fredag ca 50 døgn grader.

Kjøttet bør ikke berøre hverandre eller noe annet under mørning prosessen. La det henge fritt...

Det finnes mange meninger om hvordan dyret skal henge. Jeg mener å henge i bakbeina pga mine argumenter. Noen mener forbeina pga sine argumenter. .. diskusjonen om hva som er rett er en umulig oppgave...

NB ved hengende voming mener jeg å henge I forbeina... ved flåing og Mørning henging i bakbeina...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2015, 22:03 
Avlogget

Det er viktig å kunne både å avlive humant, og så slakte så hygienisk som mulig for å kunne ta vare på alt spiselig på dyret.

Er enig at det er greit å kunne ha med seg engangshansker, og at kniven din bare blir brukt av deg ! ( Jeg låner aldri bort knivene mine )

Slaktekurs er en god ting for de som ikke har mulighet til å lære via jakt /egne dyr på gården.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: