Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Sep 2018, 18:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 21 Mar 2012, 07:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Som kjent er ikke matolje noe som kan lagres på langt nær så lenge som mye annet i matlageret. Dessuten tror jeg at om jeg er tvunget til å tære på lageret i stedet for bare å holde det vedlike/bygge det opp, så vil behovet for olje i matlagingen øke. Derfor ønsker jeg å ha litt ekstra olje på lager. Men dermed risikerer jeg ikke å klare å rotere oljen innen den harskner så lenge samfunnet fortsetter å fungere slik det gjør i dag.

Her er forslag til måter å bruke olje som ikke egner seg til mat.
1. Hjemmelaget tvål http://www.ehow.com/how_6862730_use-ran ... -soap.html
2. Omdannes til biodiesel
3. Oljelampe (best utomhus på grunn av osing)?

Er det noen som har prøvd noe av dette, eller som har andre forslag?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2012, 18:25 
Avlogget

Hvordan lagrer du oljen, og hva slags olje kjøper du? Jeg kjøper oliven olje og mais olje på blikkanner, som jeg har større tiltro til enn gjennomsiktig plastikk. Jeg lagrer dem kjølig i kjelleren min, men dette minner meg på at det er på tide å åpne en kanne igjen snart... Hm, bra jeg leste dette nå da! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mar 2012, 18:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Til daglig bruker vi Odelia rapsolje til steking og baking. Ellers går det noe kaldpresset olivenolje og gjerne oljen som for eksempel fetaosten er lagt ned i til dressinger.

Olje som blir satt lengst bak i hylla i matkjelleren er stort sett Eldorado rapsolje. Den er så billig at det ikke er noe stort tap om den ikke ender i maten. Men vi har også litt solsikkeolje. Disse ”lageroljene” er alle raffinerte som tåler høy temperatur og er så lagringsstabile som matolje kan bli. Matkjelleren er kjølig, men frostfri, uten vindu, så det spiller ingen rolle at emballasjen er gjennomsiktig. Men det slipper litt oksygen gjennom plasten i slike flasker, så metallkanner er nok bedre. Har bare ikke kommet så langt ennå.

Grunnen til at vi satser på rapsolje, er ikke bare at den har nøytral smak og i noen grad er produsert av norske råstoffer. Men at det er den oljen som har desidert mest av den essensielle omega-3 fettsyren. Siden plantefett stort sett har mest omega-6, kan det bli lite av dette kortkjedede omega-3 fettet. NB: Vi snakker her ikke om fiskefettet omega 3 & 6. Det er mer langkjedet og ikke essensielt, dvs vi kan lage det selv av annet fett.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 23:53 
Avlogget

Har ikke prøvd det selv, men harsk olje, uten engang reserve næringsformål, må vel kunne benyttes til all nødvendig form for vannavstøting og smørning ( i allefall kald smørning)?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2012, 14:42 
Avlogget

Gamle Gelenderwagener går på matolje/frityrolje om de må. Kjørte på rapsolje selv senest forrige uke.
praktisk med tanke på å få tak i drivstoff etter shtf

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2012, 21:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Steinhammer skrev:
Gamle Gelenderwagener går på matolje/frityrolje om de må. Kjørte på rapsolje selv senest forrige uke.
praktisk med tanke på å få tak i drivstoff etter shtf

Velkommen til forumet Steinhammer!

Må det gjøres noen justeringer på motoren til Gelenderwagen for å kjøre på rapsolje? (fikk plutselig lyst på en Gelenderwagen) :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2012, 22:13 
Avlogget

Takk det var morro å finne et norsk forum for oss med spesielle ''interesser'' :lol:

Vet ikke med nyere diesel motorer i GW men eldre diesel motorer trenger ingen modifikasjoner. kjører selv en 240 gd feltvogn fra 1986. det kan dog by på problemer på sikt om man kunn kjører på matolje har jeg hørt, noe med manglende smørning. Parafin er også en mulighet men da må man blande i litt totakts olje. Matolje egner seg kunn på sommer halvåret, om vinteren blir den for tyktflytende.

Jeg liker tanken på at i et totalt sammenbrudds scenario hvor vanlig drivstoff fort blir mangelvare kunne kjøre på litt av hvert :D

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2012, 01:10 
Avlogget

Siden det driftet litt i retning av kjøretøy, er det verdt å merke seg at Dieselmotoren opprinnelig ble lagd for å gå på planteoljer.

Moderne dieselmotorer, såkalte Common Rail motorer har ikke denne muligheten pga noe forstøvningsproblematikk - det er noe i planteoljene som blir for tjukt til at det går ann å bruke de som drivstoff i disse motorene.

Det er ett eller annet kollektiv i Danmark som kjører noen kurs/ombygningshelger i året, hvor en stiller med dieselbilen sin og får hjelp til å bygge om for optimalisering for planteoljekjøring, bla monteres det inn ett forvarmingskammer som gjør at du kan kjøre året rundt på planteolje.

Dessverre har jeg hatt noen dataproblemer og bokmerkesamlinga gikk til h..vete. Men en kjapt google søk fant dette i Norge: http://www.selkomotor.no/subdet21.htm

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 17:41 
Avlogget

Forresten Bamse, om du ikke får brukt opp oljen før best før datoen kan du jo mate dyrene med den? Det kan trengs med litt fett på denne tiden av året.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 23:42 
Avlogget

Løfter tråden her, da jeg syntes det var fint at dere diskuterte matolje/planteolje.

Har dere planteolje dere ikke kan bruke til mat, så bruk den til dieselbilen.
Har jobba med dette som hobby i 6 år, og det finnes en stor interesse for dette, mest i Sverige, men også i Norge.
Kjører du på planteolje, uten å montere utrustning for helårskjøring, kan du blande ut planteoljen med Dino-olje( diesel)
eller 10 % bensin. ( blandingsforold fra 10 til 50-50%) Ett problem med dette er om det skulle bli for kalt, KAN dieselfilter og rør tettes til av tykk olje, som under lagring og lav temperatur skiller seg fra dieseln. Men ned mot +10 grader bør gå bra. (dog ikke med palmeolje)

Det beste er å konvertere bilen, dvs. du monterer inn ett ekstr filter for å varme opp oljen ved hjelp av kjølevannet fra motorn.
Du finner mere informasjon på http://www.selkomotor.no, og i Sverige; http://www.hemmagjordbiodiesel.egetforum.se
Det finnes veldig mye skrevet om dette på nettet.
Kjørte selv en husbil i 3 år, sparte 30 000 sek netto på dette. Lukta pannekaker. Folk trodde jeg holdt på å lage middag
når de sto ved bilen.

mvh
Ducato

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2013, 06:28 
Avlogget

Med knott under krigen

http://www.bygdeposten.no/lokale_nyhete ... 793631.ece

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2013, 12:20 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Som kjent er ikke matolje noe som kan lagres på langt nær så lenge som mye annet i matlageret. Dessuten tror jeg at om jeg er tvunget til å tære på lageret i stedet for bare å holde det vedlike/bygge det opp, så vil behovet for olje i matlagingen øke. Derfor ønsker jeg å ha litt ekstra olje på lager. Men dermed risikerer jeg ikke å klare å rotere oljen innen den harskner så lenge samfunnet fortsetter å fungere slik det gjør i dag.

Her er forslag til måter å bruke olje som ikke egner seg til mat.
1. Hjemmelaget tvål http://www.ehow.com/how_6862730_use-ran ... -soap.html
2. Omdannes til biodiesel
3. Oljelampe (best utomhus på grunn av osing)?

Er det noen som har prøvd noe av dette, eller som har andre forslag?

Jeg har brukt harsknet olje som oljelampe/lyskilde.
Det luktet ikke vondt i det hele tatt.
Og ikke kunne jeg se at det oset noe særlig heller. Riktig lengde på veken er nok viktig her.(?)

Og for meg blir det et alternativ til stearinlys
Så mitt lager av matolje har økt betraktelig. :mrgreen: Jeg foretrekker faktisk å bruke matolje som lyskilde.

Ulempen er at jeg ikke kan stille lysstyrken.(Jeg fikk den ikke til å funke i parafinlampe).
Og erfaringen er at det må være kort vei fra oljen til flammen. Ble avstanden for lang, så dør flammen fort bort.

Jeg bruker små syltetøyglass og lager bare hull i lokket til veken......og setter den i i en lanterne.
Hvis jeg har "lyset" på bordet har jeg litt vann i og.

Men som alle her vet, med ild er det VIKTIG.... VIKTIG...... nevnte jeg VIKTIG??? å tenke brannsikkerhet :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2013, 15:51 
Avlogget

Vær OBS når du kjører på Raps olje...
Det er som å kjøre med konstant Lystgass.
Lystgassanlegg øker effekten med inntil 40%.
Rapsolje øker effekten med 40% i forhold til Diesel...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: